گفتگوی اختصاصی خبر فوری با کارشناس مشهور آمریکایی درباره مناظره انتخاباتی آمریکا

سردبیر لوبلاگ: آمریکا آماده ورود به جنگ داخلی با اشاره ترامپ/ شواهد نگران کننده ای وجود دارد/ اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

سردبیر لوبلاگ گفت: بایدن تا کنون در تمام نظرسنجی‌های انتخاباتی پیروز بوده است و اگر ترامپ نتواند در این مدت رای خود را با عملکرد بیش از حد تهاجمی و غیر قابل پیش بینی خودش افزایش دهد، باید بایدن را پیروز انتخابات دانست.

سردبیر لوبلاگ: آمریکا آماده ورود به جنگ داخلی با اشاره ترامپ/ شواهد نگران کننده ای وجود دارد/ اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش خبر فوری ، رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا همچنان داغ و پرهیجان در حال دنبال شدن است. اوج این هیجان بعد از مناظره اول انتخاباتی میان جو بایدن و دونالد ترامپ مشاهده شد.

هر چند حالا، هر دو طرف خود را برای دور دوم مناظرات آماده می‌کنند اما نباید فراموش کرد که تاثیرات مناظره اول هنوز هم بر فضای انتخابات و کمپین دو نامزد سایه افکنده است(درباره جزئیات طرح شده در مناظره اول انتخابات 2020 اینجا بخوانید).

چیزی که بیش از همه مطرح شده سیاست تهاجمی ترامپ در این مناظره و ادعایش در مورد تقلب در انتخابات به خصوص در بخش آراء پستی بود. همچنین، ادبیات نسبتا بد دو نامزد نسبت به هم و چالش دائمی آنها باعث شد بسیاری از تحلیلگران مناظره اول انتخابات 2020 را فاجعه بار و منجر به آبروریزی آمریکا بدانند.

با این حال، هنوز هم در باره تاثیرات این مناظره بحث می‌شود. برنده مناظره که بود؟ هر چند در نظرسنجی‌ها بایدن جلو افتاده اما اقلیتی همچنان مصرانه تاکید دارند که پیروز مناظره انتخاباتی ترامپ بوده است( اینجا بخوانید).

اما اگر ترامپ بازنده مناظره اول بوده است، آیا سیاستش را برای مناظره بعدی تغییر می‌دهد؟ اگر در نهایت انتخابات آبان ماه به ضرر ترامپ تمام شود چه؟ آیا واقعا ترامپ سنت 200 ساله آمریکا را شکسته و از پذیرش نتیجه انتخابات سرباز می‌زند؟ نتیجه این اقدام احتمالی چیست؟ جنگ داخلی یا دیوان عالی ایالات متحده؟ اینها همه سوالاتی هستند که ذهن برخی از علاقه مندان به عرصه سیاست را به خود مشغول کرده است.

این پرسش‌ها را با یکی از روزنامه نگاران و نخبگان سیاسی خود آمریکا در جریان گذاشتیم. جیم لوب، روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال 1989 تاکنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است. او همچنین از جمله تحلیل‌گرانی است که در مورد روابط ایران و آمریکا مقالاتی را نگاشته است. او هم اکنون سردبیر لوبلاگ است و تحلیلهای خود را در این نشریه اینترنتی منتشر می‌کند.

****

خبر فوری: نظر شما به طور کلی درباره مناظره اول انتخاباتی بین دونالد ترامپ و جو بایدن چیست؟ به نظر شما کدام یک پیروز این رقابت تبلیغاتی بودند؟

جیم لوب: یک توافق عام در مورد ترامپ و مناظرات انتخاباتی وجود دارد و آن این است که رئیس جمهور قادر به جذب هیچ یک از افرادی که در مقابل او هستند نیست. در واقع او از طریق مناظره های انتخاباتی نمی‌تواند هیچ یک از مخالفین خود را قانع کند و یا افرادی را که قصد دارند به او رای ندهند راضی نماید تا به او رای بدهند. از این جهت، مشخص است که وضع بایدن بهتر است و به همین دلیل می‌توان او را برنده مناظره‌های انتخاباتی دانست. نظرسنجی‌ها بعد از مناظره اول هم به خوبی این موضوع را نشان داد. در آن زمان، بسیاری از آمریکایی‌ها به این باور رسیدند که بایدن پیروز انتخابات می‌شود و از هر دو نفر، یک نفر معاون اوباما را پیروز مناظره دانست.

خبر فوری: آیا این پیروزی در مناظره و نظرسنجی‌ها به این معنی است که جو بایدن پیروز قطعی انتخابات 2020 است؟

جیم لوب: بایدن تا کنون در تمام نظرسنجی‌های انتخاباتی پیروز بوده است و اگر ترامپ نتواند در این مدت رای خود را با عملکرد بیش از حد تهاجمی و غیر قابل پیش بینی خودش افزایش دهد، باید بایدن را پیروز انتخابات دانست.

خبر فوری: به نظر شما با توجه به این وضعیت و شکست نسبی ترامپ در مناظره اول، سیاست او در مناظره دوم و سوم چه تغییری خواهد کرد؟ آیا اصلا او سیاست و تاکتیکش را تغییر خواهد داد؟

جیم لوب: کسی نمی‌داند در مناظره بعدی چه اتفاقی رخ می‌دهد. ترامپ غیر قابل پیش بینی است. محتمل است که او عملکرد خود را در مناظره قبل تکرار نکند. ممکن است تهاجمی‌تر شود و یا آرام تر عمل کند. هیچ چیز از او بعید نیست.

خبر فوری: ترامپ در مناظره اول بحثی را مطرح کرد که بسیاری را نگران نمود. او از احتمال تقلب در انتخابات سخن گفت. بسیاری معتقدند که ترامپ با این بحث در حال مقدمه چینی برای عدم پذیرش نتیجه انتخابات است. تا چه حد ممکن است ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرد؟

جیم لوب: کسی نمی‌داند که اگر ترامپ رای نیاورد چه اتفاقی خواهد افتاد و او چه عکس العملی نشان خواهد داد. با این حال شواهد نگران کننده ای وجود دارد که نشان می‌دهد او قصد دارد در مقابل هر گونه نتیجه ای که شانس پیروزی مجدد او و اقامتش در کاخ سفید را به خطر بیندازد، بایستد.

خبر فوری: ترامپ چگونه می‌تواند نتیجه انتخابات را نپذیرد؟ تاکتیک او قانونی است یا غیر قانونی؟

جیم لوب: او دو راه برای مخالفت پیش روی خود دارد. اولین روش دادگاه(دیوان عالی آمریکا) است(درباره نقش این دیوان در سرنوشت انتخابات اینجا بخوانید) و دومین روش، قدرت نمایی خیابانی و کشاندن طرفداران به سطح شهر است. اظهارات او در مورد احتمال تقلب در انتخابات و ساختار اشتباه رای گیری نشان می‌دهد که او قصد دارد بعد از انتخابات از هر دو روش مخالفت استفاده کند. بسیار محتمل است که ترامپ طرفدارانش را به سمت خشونت در خیابان‌ها تشویق کرده و نوعی جنگ داخلی در آمریکا راه بیندازد.

خبر فوری: نپذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا امری بی‌سابقه است. از این جهت دوست دارم کمی درباره راهکار قانون آمریکا برای مقابله با این اقدام احتمالی بدانم. اگر ترامپ به هر دلیلی نتیجه انتخابات 2020 را نپذیرد، چه ارگانی مسئول مقابله با او و ادعایش است؟ ایا می‌توان به زور ترامپ را از تخت پایین کشید یا باید آماده دو دستگی و جنگ داخلی حتی در داخل نظام آمریکا بود؟

جیم لوب: اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد و اختلافات تا 20 ژانویه سال بعد به پایان نرسد و رئیس جمهوری انتخاب نشود(یا بحران بین دو حزب پایان نیابد) طبق قانون، نانسی پلوسی(رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده) به طور موقت رئیس جمهور می‌شود. در این صورت، تمام قوای مسلح و انتظامی طبق قانون تحت اختیار و امر رئیس جمهور موقت( که دموکرات و مخالف ترامپ هم است) قرار می‌گیرند. از این به بعد دیگر فرقی ندارد که ترامپ نتیجه انتخابات را بپذیرد یا نه. او دیگر رسما و قانونا قدرتی نخواهد داشت(چون ارتش و نیروی انتظامی دیگر با او همکاری نخواهند کرد و شورش ها هم کم کم به پایان می‌رسد).

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • علی
    0

    ترامپ در انتخابات پیروز میشود این تحلیل ها قبل ازانتخابات هست که هیچ تاثیری در نتیجه اصلی انتخابات ندارد

  • برادر شما
    0

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی برین به فکر فلاکت مردم باشید با این اخبار مردم را از حقیقت جامعه منحرف نکنید.

  • مجاهد
    0

    ترامپ در انتخابات شکست می‌خورد و نتیجه را هم میپذیرد زیرا ارتش آمریکا و پلیس در آماده باش سراسری هستند و اجازه نخواهند داد آمریکا به سمت جنگ داخلی برود... ترامپ اگر ذره ای عقل برایش باقی مانده باشد قطعا نتیجه را خواهد پذیرفت و با آرامش از کاخ سفید خواهد رفت

    نظرات شما -
    • salvador
      0

      دقیقا هیچی از دو جریان نوظهور-نوترکیب گلوبالیستها با مرکزیت دموکرات ها، و پیروان اوانجلیست مرکزیت گرا به رهبری ترامپ و جمهوریخواهان، نمی دونی!!!!! امروز آمریکا اون امریکای یک دست قدیم حول محور صهیونیسم مسیحی نیست، و دو گروه متفاوت فکری شدیدا با هم چالش دارند. ما و دنیا هنوز از شکافهای درون ارتش آمریکا اطلاع دقیقی نداریم. همچنین سرمایه داران گلوبالیست از کیک درشت چین هرگز صرفنظر نخواهند کرد.

  • ابوذر
    0

    ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود اینکه معلومه

  • مسعود
    0

    به نظر منم ترامپ برنده میشه .

  • رضا.
    0

    نکنه آمریکا را با سودان و لیبی و ونزوئلا اشتباه گرفتید!

  • بایدن
    0

    ترامپ شکست می خورد

  • ...
    0

    خداوکیلی چی فکر میکنید ، مگه هر کی تو امریکاس کارشناسه مگه مردم مثل گذشته بیسوادن اختصاصی، اختصاصی رفتین یه گاوی پیدا کردین باهاش مصاحبه کردید چون امریکاس الان مهمه

  • ی ط
    0

    الظاهر بایدن برنده هست اگر اتفاقی نیفتاد. مطمئنا در مناظر بعدی اگر برگذار شود نمی گذارند ترامپ حرف های بایدن را قطع کند و تمرکزش را بهم بزنه ترامپ چون مغرور هست وقتی بایدن مشکلاتی که ترامپ برای آمریکا بوجود آورده را بیان کند ترامپ عصبی میشه و........شایدهم آمریکا ی پشت پرده دوست ندارد ترامپ رئیس جمهور ۴سال آینده باشه.

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      ترامپ به جز اینکه اقتصاد آمریکا بهبود و بیکاری را کم کرد چه کار بدی کرده که شما میفرمایید. ترامپ قطعا برنده است ولی مدیای جهانی با پیروز جلوه دادن بایدن می‌خواهند نظر مردم آمریکا را عوض کنند ولی موفق نمی‌شوند.

  • بابک
    0

    اونیکه خودشان انتخاب میکنند مهم است.کاری به نظر اکثریت مردم ندارند،

  • مسعود
    0

    ترامپ یا بایدن برای ما فرقی نمیکنه.حکومت 4%ودیکتاتوری درایران باقی خواهدماند.لولوسرخرمن برای دوشیدن عرب های منطقه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟