متن سخنرانی ترامپ درباره برجام / سپاه را تحریم می کنیم / این توافق هسته ای را تایید نمی کنم

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امشب در کاخ سفید، استراتژی جدید کشورش در قبال ایران و توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

متن سخنرانی ترامپ درباره برجام / سپاه را تحریم می کنیم / این توافق هسته ای را تایید نمی کنم

مشروح سخنرانی درباره برجام به شرح ذیل می باشد:

ترامپ در این سخنرانی ابتدا به سابقه تقابل ایران با آمریکا از زمان انقلاب اسلامی پرداخت و ایران را به حمایت از حملات تروریستی علیه اتباع کشورش متهم کرد.

تاریخ آمریکا نشان داده که هر چه به یک تهدید بی‌اعتنا باشید، آن تهدید خطرناک‌تر می‌شود

ترامپ ابتدا گفت: «تاریخ آمریکا نشان داده که هر چه به یک تهدید بی‌اعتنا باشید، آن تهدید خطرناک‌تر می‌شود. و به همین خاطر، پس از ورود به کاخ سفید دستور دادم که استراتژی ما در مقابله با حکومت ایران، کاملاً بررسی شود.»

وی در ادامه گفت که این بررسی، کامل شده و راهبرد حاصل از آن، بر مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای متمرکز است.

ترامپ سپس به سابقه تقابل کشورمان با آمریکا از زمان انقلاب پرداخت و در تلاش برای ایجاد فاصله میان ملت ایران و نظام اسلامی گفت: «ایران از سال 1979 تحت کنترل رژیمی است که ملتی مغرور را به سرنهادن به حکومت افراط‌گرایانه خود مجبور کرده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت «عوامل حکومت ایران، سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند و بیش از 60 تبعه آمریکایی را در طی بحران 444 روزه، به گروگان گرفتند.»

ترامپ سپس به حملات متعدد به سفارتخانه‌های این کشور در خاورمیانه و آفریقا و همچنین حمله به مقر نظامیان آمریکایی در عربستان در دهه 90 اشاره کرد و ایران را به حمایت از همه این حملات متهم کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا که رابطه‌ای صمیمی با سران سعودی دارد و چندی پیش در ریاض، توافقی 400 میلیارد دلاری با آنها امضا کرد، در ادامه پای ایران را به حادثه 11 سپتامبر کشید و گفت: «رژیم ایران، پیش از حملات 11 سپتامبر، به تروریست‌های بلندپایه‌ای که پسر اسامه بن لادن نیز در میان آنها بود، پناه داد.»

دونالد ترامپ سپس ایران را اساساً به حمایت از القاعده متهم کرد و گفت: «دیکتاتوری ایران، کماکان رویکرد هجومی خود را حفظ کرده و به القاعده، طالبان، حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های تروریستی کمک می‌کند.»

ایران موشک‌هایی تولید می‌کند که تهدیدی است برای نیروهای آمریکایی

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «ایران موشک‌هایی تولید می‌کند که تهدیدی است برای نیروهای آمریکایی و متحدان ما. آنها شهروندان آمریکایی را به اتهامات نادرست بازداشت می‌کنند. ایران همچنین اقدام به حملات سایبری به زیرساخت‌ها ما کرده است. »

ترامپ ایران را به ایجاد اختلال در عبور و مرور آزاد کشتی‌ها در خلیج‌فارس و دریای سرخ هم متهم کرد؛ رئیس‌جمهور آمریکا از واژه‌ای مجعول برای نام بردن از خلیج‌فارس استفاده کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه انتقاد از رویکرد ضدآمریکایی ایرانیان گفت: «دو شعار مورد دلخواه رژیم ایران، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.»

در ادامه نوبت به برجام رسید

دونالد ترامپ در این خصوص گفت: «آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد، با اعمال گسترده وسیعی از تحریم‌های اقتصادی، سعی کرد که جلوی حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای را بگیرد ولی دولت قبل (دولت باراک اوباما) تحریم‌ها را درست پیش از سقوط کامل رژیم ایران، برداشت.»

ترامپ که اعتقاد داشت برجام باعث نجات ایران شده، افزود: «توافق هسته‌ای یک سری خطوط حیات سیاسی و اقتصادی را برای رژیمی باز کرد که نیاز فوری به آنها پیدا کرده بود و این رژیم را از فشار داخلی حاصل از تحریم ها، خلاص کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه انتقاد از برجام گفت که این توافق فقط توانسته محدودیتی موقت برای حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای ایجاد کند.»

ترامپ برای چندمین نوبت گفت که ایران به روح برجام پایبند نبوده ولی این بار مدعی نقض فنی برجام هم شد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «رژیم ایران در موارد متعدد، از توافق عدول کرده است مثلاً دو 2 نوبت، آنها از حد مجاز نگهداری 130 متریک تن آب سنگین تجاوز کرده است. رژیم ایران همچنین تا همین اواخر، انتظارات در خصوص بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته، برآورده نکرده بود.»

ترامپ افزود: «رژیم ایران همچنین بازرسان بین‌المللی را ترسانده تا به صورت کامل از اختیارات خود استفاده نکنند. مقامات ایران و رهبران نظامی این کشور بارها گفته‌اند که اجازه نخواهند داد بازرسان وارد سایت‌های نظامی شوند حال آنکه جامعه جهانی به چند سایت نظامی ایران مشکوک است.»

آمریکایی‌ها معمولاً از خود و چند متحدشان به عنوان «جامعه جهانی» یاد می‌کنند.

دونالد ترامپ سعی کرد میان بحث داغ این روزها یعنی تقابل با کره شمالی و ایران هم ارتباطی ایجاد کند و به صورتی مبهم گفت: «خیلی‌ها اعتقاد دارند که ایران با کره شمالی هم تعامل دارد.»

زمینه‌چینی‌های ترامپ، اینجا تمام شد و به اصل مطلب رسید.

ترامپ گفت: «امروز با اذعان به تهدیدهای فزاینده ایران و پس از رایزنی‌های گسترده با شرکای آمریکا، استراتژی جدید کشورمان را در قبال ایران اعلام می‌کنم.»

وی افزود: «استراتژی جدید بر 4 محور استوار است. اول، همکاری با متحدانمان برای مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران؛ دوم، اعلام تحریم‌های جدید علیه رژیم ایران برای توقف حمایت آنها از تروریسم؛ سوم، مقابله با روند ساخت موشک‌های ایرانی که تهدیدی است برای همسایگان این کشور، تجارت بین‌الملل و حرکت آزادانه شناورها و چهارم، مسدود کردن همه مسیرهای ایران به سمت سلاح هسته‌ای.»

ترامپ سپس حملاتش را به سپاه پاسداران انقلاب معطوف کرد و گفت: «در عمل به این استراتژی، ما در گام اول که البته بایستی خیلی وقت پیش برداشته می‌شد، تحریم‌های سختی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کنیم.»

نمی‌توانیم پایبندی ایران به برجام را تأیید کنیم

سپس ترامپ به بحث تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام رسید و همانطور که پیش‌بینی می‌شد گفت: «امروز اعلام می‌کنم که ما نمی‌توانیم پایبندی ایران را تأیید کنیم و چنین هم نخواهیم کرد. نمی‌توانیم در ادامه مسیری گام برداریم که نتیجه آن خشونت بیشتر و تهدید دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

وی افزود: «من به دولتم و کنگره دستور داده‌ام با همکاری نزدیک کنگره و متحدانمان، نقائص جدی برجام را رفع کنند. این نقائص، بندهای غروب آفتاب در این توافق را شامل می‌شوند که به موجب آن ظرف سال‌های آینده محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران از بین می‌روند. نقائص برجام، سکوت کامل درباره برنامه موشکی ایران را هم شامل می‌شود.»

ترامپ در تأیید گفته‌های تیلرسون گفت: «کنگره همین الان اقدامات لازم برای رفع این مشکلات برجام را آغاز کرده است. سران کلیدی مجلس نمایندگان و مجلس سنا در حال تدوین یک طرح قانونی هستند که قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران را به منظور جلوگیری از ساخت موشک قاره‌پیما توسط ایران اصلاح می‌کند. این طرح همچنین تمامی محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ذیل قوانین آمریکا، دائمی می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در آخر با لحنی تهدیدآمیز گفت: «در صورتی که نتوانیم با متحدانمان و کنگره به راه حل برسیم، برجام لغو خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

بیانیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترامپ

سرانجام برجام چه خواهد شد ؟

تیلرسون: ظریف از تشدید تحریم ها علیه ایران مطلع بوده است

با رژیم‌های سرکش، از ایران گرفته تا کره شمالی مقابله می‌کنیم

واکنش های بین المللی به صحبتهای ترامپ

واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سخنرانی ضدایرانی ترامپ

واکنش های سیاستمداران و شخصیت های داخلی به صحبتهای ضد ایرانی ترامپ

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • یوسف ارجمند
    0

    برجام باث شد تا این حیوان برای ما خط ونشان بکشد

    نظرات شما -
    • گیو.گودرز
      0

      با.سلام وعرض.ادب.واحترام.به.همه.عزیزانی.که.تپش.قلبشان.برای.وطن.عزیز.می طپه.ومایه.غررور.هر ایرانی.هست.عزیزان.بنده.قصد.خود.نمای.یا.بزرگ.نمای.ندارم.وحدس.میزنم.شاید.بعضی.از.دوستان.سن.انهابه.تاریخ.جنگ.نرسه.اگر.دوتا.دست.را.از.دست.داده.باشی.والان.شخصی.دیگر.به.جای.شما.برات.می نوشت.فکر.نمی.کنم.بدون.ترمز.حرکت.کنی.چون.دران.زمان.خیلی.از.بچها.بدون.ترمز.رفتن.وتصادف.شدید.کردنیک.خواهش.دارم.یک.روز.از.زندگی.خودتون.با.دست. بسته.یعنی.دستون.در.زیر.لباس.ببندید.به.پهلوی.خودتتان.روز.راتا.شب.کارهای.عادی.انجام.بدیدوبعد.دوباره.نظر.خودتان.را.راجب.جنگ.بنویسید.با.یک.دنیا.عدز.خواهی.ومعدرت.از.همه.شما.سروران.عزیز.من.خاک.پای.شما.. دلاوران.هستم.بی.ادبی.بنده.را.ببخشین خواشم.این.هست.احساسی.در.هیچ.کاری.تصمیم.نگیرید.با.سپاس.از.شما.

  • منوچهریوسفی
    0

    به ترامپ ببگویید ما ایرانی ها راهنوز نمیشناسی .ما8سال دفاع مقدس 20کشوراروپای جنگیدیم وهیچ هراسی هم نداریم بسیج های بی ترمز نشنیده باید .مارابشناسد .ترامپ ونتانییاهو همیشه اماده باش میخوابن حتی شبها ازترس ایران بالباس میخوابن ما تجربه جنگ داریم چون چهل سال است مذاکره ها وگفت گوها هستیم نمیتوانید مارا قول بدهید.(مازنده به انیم که ارام نگیریم موجیم که اسودگی ماعدم ماست)ترامپ عییاش و حیله گر به مملکت خودت نگاه کن ببین .ارامترین مملکت کدام کشوراست .خجالت بکش ...رهبربرای ملت ..ملت برای رهبر .ماباولایت زنده ایم .مرگ بر امریکا.

  • Farhad
    0

    درصورت جنگ با خون پشت خاکمون هسیم

  • حمید
    0

    واقعا دلم به مردم آمریکا میسوزه . آخه اینم شد رییس جمهور .مایه شرمندگیه

  • آرش
    0

    بزارید هرچه میخواد برا خودش بگه ،اینجا ایران است آقای ترامپ فراموش نکن ،ما عراق و عربستان نیستیم که جلو شما سر خم کنیم ،اگه لازم باشه روی جنازه هم دیگه میریم و از آسمان به زمین میاریمت خیالت راحت

  • هادى ملكى
    0

    قابل توجه عزيزانى كه ميخاستن با مذاكره مشكل سوريه و عراق رو حل كنن بفرمايين اينم طرف مذاكره كنندتون . ياعلى

  • ناشناس
    0

    چیزی که واقعا مشهود و واضحه اینه که اوضاع بسیار خطرناکه.تحت هیچ شرایطی نباید کشور عزیزمون ایران وارد هیچ جنگی بشه.بعضی از عزیزان از روی احساسات حرفهایی میزنن که مثلا ما در طول 8 سال جنگ با دنیا جنگیدیم و اجازه ندادیم که دشمن یک وجب از خاکمون رو بگیره.ولی عزیزان من جنگی که امریکا با تمام توانش واردش بشه خیلی فرق میکنه با جنگی که ما با عراق داشتیم.درسته که خیلی از کشورهای غربی و شرقی از صدام حمایت کردن ولی اوضاع و شرایط زمین تا اسمون با همچین جنگی فرق میکنه.در اینجا لازمه که دولتمردان ما با هوشیاری و زیرکی و فقط با دیپلماسی شرایط موجود رو که متاسفانه هر روز داره وخیمتر میشه به سمت ارامش سوق بدن.تا انشالله و تحت هیچ شرایطی ما وارد هیچ نوع جنگی نشیم.ایران عزیز ما تحمل هیچ زخم و جراحت دیگه ای رو نداره و فقط احتیاج به ارامش داره.انشالله

    نظرات شما -
    • مجید غفورزاده
      0

      دوست عزیز جنگ امریکا با ویتنام هم جنگ تمام عیار بود و از تمامی امکاناتش استفاده کرد اما ویتنامی ها کشورشون رو به گورستان سربازان امریکایی تبدیل کردند و هنوز که هنوزه سیاستمداران امریکا از جنگ با ویتنام تحت عنوان خودکشی دست جمعی یاد میکنند. اگه مردم یک کشور همدل و با هم باشن امریکا که هیچی گنده تر از امریکاش هم نمیتونه هیچ کاری باهاشون بکنه.

  • ابراهیم مطیع
    0

    بادرودبه روان پاک شهداازازل تاقیامت به گفته حضرت امام خمینی علیه الرحمه درپاسخ عصبانیت ترامپ ؛امریکاازدست ایران عصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر

    نظرات شما -
    • احمدعلی یزدی
      0

      علیکم السلام ، تا جایی که من یادم میاد این گفته ی مرحوم بهشتی ، رییس قوه ی قضاییه ی جمهوری اسلامی ایرانه و یادم نمیاد که بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران رحمت الله علیه این تعبیرو داشته باشن .

  • حسینی
    0

    ترامپ هیچ غلطی نمیتونه. بکنه همونطوری که بقیه روسای جمهورش انجام بدهند

  • ایلیا
    0

    مرگ بر آمریکا

  • علی اکبرحلاح زاده
    0

    سلام اقای ترامپ همه چیز مثل قمار میبینه.مثلا از اینکه خلیج فارس خلیج عربی نامید منظورش دوشیدن عربستان عوامل عربستان ...خخخ باتشکر

  • سعید
    0

    باز ترامپ در ترومپت خود سازی رادمید که باعث خنده ومزاح گردیدکسی که عکس آبراهام خان لینکلن راپشت سر داردبایستی اول به جملات فلسفی وزیبای اولین رییس مملکت خود را که گفته " کسی که امروز از دیروز آگاهتر نباشد انسان خردمندی نیست " را مطالعه وسپس برود کتب فرهنگ وادب ،جغرافیا و تاریخ بخواند وسپس اظهار فضل نماید ومشخص میشود ترامپ نه بلکه خردمند نیست بلکه ابلهی بیش نیست.

  • محمد
    0

    آدم باحالیه خخخخخخ!!!!

  • احمدعلی یزدی
    0

    سلام علیکم ، دنبال متن سخنان دیشب ترامپ بودم ، در اینجا هم نیافتم .

  • ناشناس
    0

    عزیزم در جنگ امریکا و ویتنام بمب افکن های امریکا به طور شبانه روزی انواع و اقسام بمب ها و موشکها رو به سر مردم ویتنام ریختن.ویتنام تبدیل به سرزمین سوخته شد.مردم ویتنام حتی در طول شبانه روز یک وعده غذا هم گیرشون نمیومد.بهترین غذایی که مردم ویتنام در طول جنگ با امریکا میخوردن سیب زمینی پخته شده بود تازه اگه گیرشون میومد.وجب به وجب خاک ویتنام رو امریکاییها با بمبها و موشکهاشون شخم زدن.تلفات ویتنام چندین و چند برابر امریکاییها بود.این در حالی بود که حتی یک گلوله هم به خاک امریکا اصابت نکرد ولی در اون طرف قضیه برای ویتنامیهای بیچاره حتی یک ساختمان سالم هم باقی نموند.البته که سربازان امریکایی هم توسط تله ها و کمینهای ویت کونگها کشته میشدند ولی این تلفات نسبت به طرف مقابلشون خیلی کمتر بود.چون امریکا در هیچ جنگی به این اندازه کشته نداده بود بالاخره با فشار کنگره و احزاب رییس جمهور امریکا مجبور شد که فرمان عقب نشینی بده.اما نکته اصلی اینجاست که اگه ما ویتنام رو برنده جنگ بدونیم ایا این پیروزی واقعا پیروزی شیرینی برای ویتنامیها بود؟کشوری سوخته با تلفاتی وحشتناک که هیچ زیر ساختی برایشان باقی نمونده بود.اینکه شما میگید اسمش پیروزیه؟خدا نکنه کشور ما به این صورت در جنگی وارد بشه و خدای ناکرده مثل ویتنامیها پیروز بشه.معنای پیروزی متفاوته.برای همین بنده گفتم جنگی که امریکا با تمام توانش واردش بشه با جنگ 8 ساله با صدام فرق میکنه.و خدا نکنه که هیچوقت پیش بیاد.چون ما ایرانی سوخته و بدون زیر ساخت که باعث بشه ما سالها عقب بیفتیم رو نمیخوایم.ما باید ایرانی داشته باشیم قدرتمند پیشرفته و سربلند و البته صلحجو با تمامی جهان که مشکلاتش را فقط از طریق دیپلماسی حل کند.مساله ما با امریکا با دیپلماسی قابل حله پس لطفا بر طبل جنگ نکوبید

    نظرات شما -
    • 25 ساله
      0

      ایران رو همین الانم سوخته حساب کن با وجود این دست تفکرات بزدلانه جنگ با دادن بهانه دست کشوری شروع می شه ما با برجام فقط دست آمریکایی ها بهانه دادیم تا قبل از اون اگه بهانه پیدا نمی کردن ولی حالا دارن. دعوا ترامپ و اوبا هم جنگ زرگریه ترس از دشمن اول بدبختیه اگه این جوریه که میگی چرا آمریکا تا حالا دست دست می کرده ما چه قدرتی داشتیم تا حالا که به ما حمله نکرده ایا جز قدرت فرهنگی مقاومت که حالا حتی اونم نداریم

  • hadi
    0

    نمیدونم صحبتهامو سانسور میکنین یا ولی خیلی دردم میاد که انقدر بی تفاوت از کنار کشته شدن بچه های کوچیکمون تو هواپیمای ایرباس میگذریم چند جاسوس آمریکایی رو که حقشون هم بود و هنوز از مدارک جاسوسی که بدست اومده میشه استفاده کرد یادشون نرفته مردم امریکا جز بدترین خاطراتشونه اونوقت ما یادمون میره چقدر بچه بیگناه رو کشتن چطور حکومت مصدق رو با اون کشتار توسط اراذل از کشورمون گرفتن چطور به عراق اونهمه کمک کردن بچه های این مملکت رو تیکه تیکه کردم چطور شیمیایی بهشون رسوندن چطور 38 سال تحریممون کردن چون نمیخاییم دستوراتشون رو مثل نوکر گوش بدیم واقعا غیرت بعضیها تو حرفه باید بهش شک کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها