موافقان و مخالفان وزیر اقتصاد / ملکی: وضعیت اقتصاد بدتر شده است / اولاد قباد: اصلاحات گمرک کشور از کارهای برجسته کرباسیان است /خضری: مردم دلشان برای تورم تنگ شده است!

نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی «اقتصاد و اموردارایی» را آغاز کردند.

موافقان و مخالفان وزیر اقتصاد / ملکی: وضعیت اقتصاد بدتر شده است / اولاد قباد: اصلاحات گمرک کشور از کارهای برجسته کرباسیان است /خضری: مردم دلشان برای تورم تنگ شده است!

وکلای ملت تا کنون صلاحیت وزرای پیشنهادی «آموزش و پروش» و «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «اطلاعات» را بررسی کرده اند.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات، اطلاعات وارد دستور بررسی صلاحیت مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شدند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

ملکی: وضعیت اقتصاد بدتر شده است

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: شاخص های اقتصادی در چهار سال گذشته بدتر شده است. چه ساز و کاری برای مهار رشد نقدینگی دارید؟. وقتی بانکها 18 تا 20 درصد سود می دهند کدام سرمایه گذار پولش را وارد تولید می‌کند؟

نماینده مردم مشکین شهر گفت: برنامه کرباسیان شعار است و با این برنامه پیشنهادی نمی‌توان با فساد بانکی مبارزه کرد.

اولادقباد: اصلاحات گمرک کشور از کارهای برجسته کرباسیان است

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامهشر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوطه علاوه بر دانش اقتصادی باید از شجاعت و مدیریت اقتصادی برخوردار باشد.
بهادری: عدم هماهنگی علت ناکارآمدی اقتصاد کشوراست

نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه هماهنگی وزارتخانه های اقتصادی را از وزیر اقتصاد انتظار داریم گفت: عدم هماهنگی وزرای اقتصادی یکی از دلایل ناکارآمدی اقتصاد کشور است.

سید هادی بهادری، درجلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در بحث کسب و کار رتبه ۱۵۲ را در ۴ سال گذشته به رتبه ۱۲۰ رسانیدم که همین رقم هم قابل قبول نیست.

وی با اشاره به آسیب های حوزه اقتصادی افزود: مفسدگی، رانت زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی جز آسیب های اقتصاد است و دولت آینده باید مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست نجات دهد؛ ما برای اقتصاد نیاز به مدل داریم به طوری که در کشورهای نوظهور اقتصادی هم از تئوری های اقتصادی استفاده می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مسئله مهم بحث هماهنگی تیم اقتصادی است که مرکز سقل این هماهنگی ها وزیر اقتصاد است. هماهنگی سایر وزارتخانه های اقتصادی را از وزیر اقتصاد انتظار داریم که عدم هماهنگی آنها یکی از دلایل ناکارآمدی اقتصاد کشور بوده است.

بهادری گفت: مسئله حقوق های نجومی تا حدود حل شد اما باید در بحث حقوق مدیران نظارت و محدودیت هایی اعمال شود.

وی با اشاره به اقتصاد در عرصه بین الملل تصریح کرد: باید ظرفیت وزیر اقتصاد به عنوان یک وزیر بین المللی معرفی شود.

بهادری گفت: باید به طور مستمر سیاست کاهش نرخ سود بانکی دنبال شود چرا که بدون کاهش سود بانکی با رشد تولید مواجه نخواهیم بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بحث نظام تامین منابع کشور امروز دچار آینده فروشی شدیم که وزارت اقتصاد باید در این زمینه برنامه مشخصی را تدوین کند. در برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی مطالب خوبی ارائه شده اما فاقد شاخص های کمی است.
خضری: مردم دلشان برای تورم خضری: مردم دلشان برای تورم تنگ شده است!

خضری نماینده پیرانشهر بهبود وضعیت معیشتی مردم، رفع رکود و برطرف کردن مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را به عنوان اولویت‌های وزیر اقتصاد عنوان و اظهار کرد: آقای کرباسیان در صورت کسب رای اعتماد باید با شفاف سازی در جهت حل این مشکلات تلاش کند.

وی با بیان اینکه ابهاماتی در برنامه کرباسیان وجود دارد، گفت: اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است، پس لازم است وزیر اقتصاد فکری برای رفع رکود کند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات موسسات مالی و اعتباری گفت: انتظار می‌رود آقای کرباسیان برای پیگیری مطالبات به حق مردم پاسخ شفافی دهد، چون نهادهای نظارتی پولی در این باره بسیار ضعیف عمل کرده و مردم گلایه‌مندند.

خضری توضیح داد: موسسات ثامن الحجج، فرشتگان و کاسپین با تابلوی بانک مرکزی سرمایه‌های مردم را گرفته و سر آنها کلاه گذاشتند. مردم از وزیر می‌خواهند که وضعیتشان مشخص شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات مالیاتی و بیمه‌ها نمی‌توانند کار کنند، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده ایده‌ای شفاف نیست. هنوز تکلیف ادارات برای اخذ مالیات مشخص نیست که انتظار می‌رود این موارد به صورت شفاف مشخص شود.

نماینده پیرانشهر در عین حال کرباسیان را فردی عملگرا دانست و گفت: انتظار ما این است که آقای کرباسیان به صورت شفاف بگوید می‌خواهد برای رفع مشکلات چه کند. مشکلاتی همچون وضعیت استان‌های مرزی، معیشت کولبران و مرزنشینان و ایجاد اشتغال برای مرزنشینان در مناطق آزاد که باید وزیر اقتصاد در مورد آنها به صورت شفاف پاسخ دهد.
شهریاری : کرباسیان وابسته به هیچ جناح و حزب سیاسی خاصی نیست

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: کرباسیان در سال‌های بعد از انقلاب بدون وابستگی به هیچ جناح، فرقه و خط سیاسی خاص برای مملکت کار کرده است.

در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه سید کمال‌الدین شهریاری در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: آنچه در مورد آقای کرباسیان می‌گویم حاصل ۲۵ سال سابقه آشنایی من با ایشان است؛ آقای کرباسیان را از دوره سوم مجلس می‌شناسم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با برنامه‌های وزیر اقتصاد گفت: ایشان در ارائه برنامه از خودشان چیزی خلق نکرده‌اند، دستگاه‌های اجرایی، مجری قوانین هستند، ما قانونگذار هستیم و برنامه‌های آقای کرباسیان، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴، برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه است؛ قرار نیست ایشان چیزی خارج از مصوبات مجلس در برنامه‌هایشان بگنجانند.

شهریاری با اشاره به سابقه کاری کرباسیان گفت: از سال ۶۰ ایشان در دولت آقای رجایی قائم مقام معاونت سازمان برنامه و بودجه بوده و در دولت مقام معظم رهبری نیز سمت مدیریتی داشته است.

وی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد در همه دولت‌ها کار کرده که این امر نشان‌دهنده شخصیت ایشان است که بدون وابستگی به جناح و خط سیاسی خاص، برای مملکت کار کرده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، کرباسیان را فردی جامع‌الطراف خواند و گفت: ایشان دارای تجربیات خوبی در اقتصاد خرد و کلان و اقتصاد داخلی و خارجی هستند و فعالانه در صادرات کالاهای غیرنفتی عمل کرده‌اند.

در ادامه عبدالحمید خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: ایشان سال‌های زیادی در وزارتخانه‌های اقتصادی کار کرده و اگر گوشه‌ای از تجربیات خود را به کار گیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی در ستاد اقتصادی دولت یازدهم گفت: با توجه به روحیه همکاری آقای کرباسیان، این مشکل در دولت دوازدهم حل خواهد شد.
خدری: اخلاق ‌کرباسیان، مشکلات امروز اقتصاد کشور را حل می کند

عبدالحمید خدری نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز طی سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد، اظهار داشت: فراهم ساختن شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، تقویت رابطه اقتصادی خارجی در بهبود و ارتقای بهره‌وری، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی، گوشه‌ای از برنامه‌های آقای کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد است.

وی افزود: مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد به گونه‌ای در صحن علنی صحبت می‌کردند و آمار و ارقام را ارائه می‌دادند که بنده یک لحظه احساس کردم در جلسه استیضاح آقای کرباسیان حضور دارم. آمار و ارقامی که مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح می‌کردند، اصلاً مربوط به او نمی‌شود.

خدری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای کرباسیان سال‌های متمادی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی حضور داشتند و خدمت کردند و اگر تنها گوشه‌ای از تجارب ارزشمند خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد، قطعاً موفق می‌شود.

نماینده گناوه در مجلس یادآور شد: روحیه اخلاق‌مداری و تعامل‌گرایانه آقای کرباسیان، می‌تواند مشکلات امروز اقتصاد کشور را حل کند.

خدری در پایان خاطرنشان کرد: حافظه قوی و انرژی بالای آقای کرباسیان، او را در سطح یک جوان سی و چند ساله قرار داده است که می‌تواند با قدرت، مشکلات اقتصاد کشور را حل کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها