مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان در گفتگو با خبر فوری:

لایروبی مشکل سیلاب را حل نمی‌کرد/ دلیل سیل گلستان تغییر اقلیم بود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: لایروبی مشکل سیلاب گلستان را حل نمی‌کرد زیرا آبی که از بالادست آمد سه برابر ظرفیت رودخانه‌ها بود و لایروبی نمی‌توانست تاثیری در کاهش حجم آب داشته باشد.

لایروبی مشکل سیلاب را حل نمی‌کرد/ دلیل سیل گلستان تغییر اقلیم بود

علی نظری در گفتگو با خبر فوری اظهار کرد: سدسازی در استان باید با مطالعه باشد، گرچه سدها برای تامین آب کشاورزی هستند اما در جایگاهی قرار دارند که با سیل هم مقابله کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم سد بسازیم باید طوری ساخته شود که در بالادست تله بیانداریم که لای و رسوبات وارد سد نشود و این تله‌ها موجب افزایش عمر سدها خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه لایروبی مشکلی از سیلاب حل نمی‌کند، گفت: خیلی‌ها می‌گفتند آب منطقه‌ای لایروبی رودخانه‌ها را انجام نداد در حالی که ما گرگانرود و قره سو را لایروبی کردیم.

نظری تصریح کرد: لایروبی مشکل سیلاب گلستان را حل نمی‌کرد زیرا آبی که از بالادست آمد سه برابر ظرفیت رودخانه‌ها بود و لایروبی نمی‌توانست تاثیری در کاهش حجم آب داشته باشد.

وی ادامه داد: برای مقابله با سیل باید رودخانه‌ها را تعریض کرد یا عمق آن را افزایش داد که تعریض رودخانه‌ها اعتبار کلانی می‌خواهد و پیشنهاد دادیم تا تامین اعتبار انجام شود.

وی افزود: باید بپذیریم که تغییر اقلیم اتفاق افتاده و نباید با طبیعت بجنگیم بلکه با طبیعیت باید سازش کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی زیادی برای کنترل سیلاب داشتیم که باید اعتبارات لازم به موقع تخصیص یابد، گفت: اجرای سد آق دکش یکی از مبناها برای کنترل سیل بود که 18 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کرد و بخشی از آب به شمال آق قلا هدایت می‌شد.

نظری اضافه کرد: این طرح سال 91 آغاز شد و تا کنون هشت میلیارد تومان تخصیص و فقط 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: علاج بخشی سد وشمگیر که از سال 87 آغاز شده تا کنون 12.5 میلیارد تومان تخصیص اعتبار و 11.4 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این شرایط برای سد نرماب هم وجود دارد و اگر این پروژه‌ها به سرانجام می‌رسید مشکلات کمتری در سیل اخیر گلستان داشتیم.

نظری خاطرنشان کرد: دلیل اصلی سیل گلستان تغییر اقلیم و شدت بارش‌ها بود، متوسط بارش‌ها در یک سال آبی 450 میلی متر است در حالی که نیمه‌ای از سال آبی تمام نشده بود 600 میلی متر بارندگی داشتیم.

وی ادامه داد: بارش شدید موجب طغیان رودخانه‌های گرگانرود، قره سو و اترک شد و به دلیل اینکه در اترک سد نداشتیم، آب به سمت ترشک لی و داشلی برون آمد و چهار برابر ظرفیت آب گیر داشلی یرون وارد آن شد که ما آب اضافه را به سمت دشت هدایت کردیم.

وی در پایان گفت: امنیت و کمترین خسارت‌های جانی به سادگی به دست نیامده و ما لحظه به لحظه سیل را مدیریت کردیم و همکارانم زحمت کشیدند تا آلام مردم کمتر شود.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها