معاون عمرانی استاندار کرمانک

تکمیل سیل‌بند خرم نیازمند ۲ هزار میلیارد اعتبار است

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: تکمیل سیل بند خرم نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

تکمیل سیل‌بند خرم نیازمند ۲ هزار میلیارد اعتبار است

مصطفی موسوی آیت اللهی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته در بخش‌های مختلف استان سیلاب‌ها موجب خسارات زیادی شد که برآوردها و بازدیدهایی لازم انجام، بعضاً منجر به مصوبه دولت و بازسازی شد اما در برخی از امور از جمله کشاورزی ابلاغ لازم هنوز انجام نشده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای وقوع بحران نوک پیکان آن شهرستان‌ها هستند که باید اقدامات لازم را انجام دهند، اگر شهرستان‌ها نتوانند مدیریت کنند در سطح استانی پیگیری لازم انجام می‌شود و در صورت نیاز کشور ورود پیدا می‌کند.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: کرمان بزرگ‌ترین استان کشور است که شاهد موقعیت زمین شناختی متفاوت و همچنین تنوع اقلیمی هستیم که زمینه را برای بروز حوادث طبیعی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: از ابتدای تحویل معاونت عمرانی همزمان شد با دو بحران زلزله راور و کوهبنان که توانستیم در موعد مقرر واحدهای مردم را ساخته و درمجموع طبق برنامه پیش رفتیم که این فعالیت‌های انجام شده همه نتیجه وفاق و همدلی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران است.

موسوی آیت اللهی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها در هنگام بحران تمام توان خود را در اختیار مدیریت بحران قرار می‌دهند، اظهار کرد: در هنگام وقوع سیل در سال گذشته با کمک بالگرد هلال احمر و نیروی انتظامی در نقاط صعب العبور امداد هوایی انجام شد. همچنین با کمک بخش خصوصی ماهان، دو دستگاه هلی کوپتر در اختیار محیط زیست قرار دادیم که بر همین اساس دو آتش سوزی را مدیریت کردیم اما هلی کوپتر مختص جنوب را نداریم ولی در صورت ضرورت در اختیار مناطق جنوبی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این مطلب که حدود ۱۵ سال در استان خشکسالی را داشتیم، افزود: همین عامل موجب شد اقدامات و پیشگیری‌های لازم در زمینه مدیریت بحران در استان رها شود لذا حریم و بستر رودخانه‌ها تصرف شدند، روستاها و شهرها در مسیر رودخانه‌ها احداث شدند.

زهکلوت در مسیر رودخانه ساخته شده است

موسوی آیت اللهی بیان کرد: به عنوان مثال زهکلوت الان در مسیر رودخانه قرار دارد حتی باید اشاره کرد که احداث برخی از ساختمان‌های دولتی نیز در حریم رودخانه‌ها ساخته شده است.

معاون عمرانی استانداری کرمان اضافه کرد: در این زمینه بازرسی استان ورود پیدا کرده است که چرا و با طی چه فرآیند قانونی اینگونه ساخت و سازها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ بارش‌های مناسبی را در استان شاهد هستیم، اظهار کرد: در شرایط موجود نباید منتظر آمدن سیل باشیم لذا برای جلوگیری از این امر طرح‌های مختلفی از جمله سنگ سیمانی، سیل بندها و غیره را در دست کار داریم.

موسوی آیت اللهی با بیان این مطلب که مرتب در مناطق جنوبی حضور پیدا کرده و پیگیری کارها در خصوص مسائل مختلف مرتبط با سیلاب هستیم، افزود: سیل بند خرم نیازمند کارهای تکمیلی است که در صورت تکمیل شدن، عملاً دور محدوده سیلابی را گرفته و آب سیلابی را عبور می‌دهد که برای تکمیل آن نیازمند ۲ هزار میلیارد اعتبار هستیم که تأمین آن از توان استان خارج است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت معدنی استان در قالب وجه نقد و ماشین آلات در راستای تکمیل برنامه‌های مدیریت بحران استفاده می‌کنیم، افزود: طرح شناسایی حریم رودخانه‌ها آغاز شده و برای برخی تصرفات هم حکم قضائی هم گرفته شده است.

معاونت عمرانی استانداری کرمان با بیان این مطلب که در خصوص سیل سال گذشته جهر برای تصرفات انجام شده تشکیل پرونده داده شده است، خاطرنشان کرد: واحدهای تخریب شده در این منطقه در حال ساخت هم هستند از طرف دیگر لایروبی بستر رودخانه‌ها که سالیان سال رها شده بود را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: استان کرمان دارای تنوع مسائل بحرانی است لذا به مدت ۲ سال است که درحال مبارزه به با ملخ‌ها هستیم و این درحالی است که استان‌های همجوار نتوانستند در این زمینه موفق باشند و ما خوشبختانه در نقاط مرزی آن را مهار کردیم.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها