داور بین‌المللی و دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران:

رئیسی که وعده پول داد خودش حقوق بگیر است!/ پست گرفتن ۱۰ - ۱۵ رئیس هیات در فدراسیون شطرنج

داور بین‌المللی و دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران گفت: کاندیداهای ریاست فدراسیون، وعده‌هایی مانند آوردن پول، آوردن مربی و ... می‌دهند اما بعدا خودشان از فدراسیون کلی حقوق می گیرند.

رئیسی که وعده پول داد خودش حقوق بگیر است!/ پست گرفتن ۱۰ - ۱۵ رئیس هیات در فدراسیون شطرنج

سید کاظم مرتضوی درخصوص وضعیت شطرنج ایران و عدم تحقق وعده‌های تامینی به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج گفت: یک بار به آقای سجادی به عنوان وزیر ورزش نوشتم که اگر رئیسی وعده داد که پول به فدراسیون می‌آورد، پس از انتخابات، وعده‌هایشان را از آنها طلب کنید. فرجه دهید و اگر وعده‌ی داده شده محقق نشد، تصمیمات لازم را اتخاذ کنید.

رئیس، نایب رئیس و خزانه‌دار ۵۰ میلیون حقوق دریافت می کنند؟

او ادامه داد: کاندیداهای ریاست فدراسیون، وعده‌هایی مانند آوردن پول، آوردن مربی و ... می‌دهند اما بعدا خودشان از فدراسیون کلی حقوق می گیرند! شنیده‌ام که به رئیس، نایب رئیس و خزانه دار فدراسیون شطرنج مجموعا بیش از ٥٠ میلیون حقوق و مزایا داده می شود. امیدوارم اگر این موضوع درست نیست فدراسیون شطرنج به آن جواب دهد و موضوع را تصحیح کند. این موردی بود که من شنیده‌ام و اگر غیر این است فدراسیون شطرنج پاسخ دهد. البته خود آقای تامینی به من هم گفت که حقوق می‌گیرد. حتی ایشان گفت که حداقل حقوق رئیس فدراسیون‌ها، به او داده می شود. رئیس فدراسیونی که وعده میلیاردها پول می‌دهد چرا باید حقوق بگیرد؟ در گذشته رئیس فدراسیون ها افتخاری بودند و نتیجه این بود که آنها هدفمند کار می‌کردند و در کنار کار کردن، از مزایای ریاست فدراسیون بهره می‌بردند. حقوق گرفتن روسای فدراسیون ها یکی از بزرگترین مشکلات در ورزش ایران است.

تامینی قول داد به شطرنج پول تزریق کند

مرتضوی گفت: در گذشته خزانه‌دار حقوق خود را از وزارت ورزش دریافت می‌کرد اما الان از بودجه ناچیز فدراسیون شطرنج باید حقوق رئیس و ... داده شود! همچنین چرا وعده هایی که می‌دهیم عملی نمی‌شود؟ به عنوان رئیس قول دادید که پول به فدراسیون شطرنج تزریق کنید و حالا اگر وزارت ورزش پول نمی‌دهد چه ایرادی دارد؟

شطرنج‌بازان با هزینه خود اعزام می‌شوند

او ادامه داد: اکثر شطرنج بازان ایران با هزینه خود به رقابت‌های بین المللی اعزام شده‌اند. همین الان که صحبت می کنم، ۱۳ ایرانی از جمله آرین غلامی و پورآقابالا به عنوان بازیکنان خوب در وان ترکیه بازی می کنند. قبل از این مسابقات، بازیکنانی مانند عطاخان در رقابت‌های ارمنستان بازی کردند. باید گفت که تمام هزینه‌ها از جیب شخصی خود بازیکنان بوده و فدراسیون شطرنج کمک چندانی نکرده است.

اعزامی در فدراسیون شطرنج نداریم!

کارشناس شطرنج ایران با انتقاد از عدم اعزام بازیکنان به بازی‌های بین‌المللی توسط فدراسیون شطرنج گفت: در رده‌های سنی که شانس کسب سکو داشتیم اعزامی نداشته‌ایم! مگر می‌شود رده‌های سنی را رها کرد؟ استعدادی به نام سینا موحد ١٢ ساله توانست در حضور چندین استادبین المللی در گیلان دوم و در دو  مسابقه سرعتی اول شود. فدراسیون چه تمهیداتی برای چنین بازیکنی داشته است؟ باور کنید اگر این بازیکن در فدراسیون کشور دیگری بود کل فدراسیون برای موفقیت او بسیج می شد. در سال های گذشته هر بازیکنی که به جایی رسیده است به لطف فدراسیون نبوده اما در فدراسیونهای قبلی حداقل بازی و اعزام ها زیاد بود.

خانواده‌ها هزینه اعزام را تقبل کردند!

او ادامه داد: برای مسابقات رده سنی هیچ اعزامی نداشته و در مسابقات جوانان و رده سنی های زیر ۱۸ سال در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده‌ایم. عدم اعزام ما به بهانه های عجیب بوده است. شنیدیم برای اعزام به مالدیو، فدراسیون گفت که پول اعزام ندارد و خانواده ها خودشان بسیج شدند و هزینه را تقبل کردند. بعد فدراسیون بهانه آورد که باید هزینه چند همراه را هم خانواده ها دهند تا اعزام صورت گیرد! حتی با اینکه خانواده ها قبول کردند، نایب رئیس فدراسیون مخالفت کرد. با اینکه خانواده خرج بازیکن را می‌داد اعزامی نداشتیم و امیدوارم فدراسیون در این خصوص پاسخگو باشد.

تا زمانی که بگویید من رئیس می شوم و بعد دبیر فدراسیون، رئیس کمیته مسابقات، کمیته داوران و... همگی از هیات های استانی انتخاب شود، کار پیش نمی‌رود

کارشناس خبره فدراسیون را تا به حال ندیده‌ام!

مرتضوی در خصوص تخصص تامینی به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج در این رشته گفت: تامینی شطرنج باز نیست. کارشناس خبره در هر رشته به چه شخصی گفته می‌شود؟ زمانی که حکم از فدراسیون صادر می‌شود اصلا دقتی وجود ندارد و من این موضوع را به آقای تامینی گفته‌ام. فدراسیون شطرنج برای دو نفر، حکم سرپرست کارشناسی خبره صادر کرده است که تاکنون یکی از آنها را من ندیده و فقط اسمش را شنیده‌ام! این خانم که در گلستان است با ریتینگ ۱۴۰۰ (یعنی در حد مبتدی) برایش حکم کارشناسی خبره صادر شده است! او بدون هیچ سابقه ای و تنها به دلیل اینکه رئیس هیات گلستان شده، برایش این حکم صادر شد. انتخاب او به عنوان رئیس هیات گلستان به زمانی بر می گردد که آقای علی‌نژاد (معاون سابق وزیر ورزش) در چند هفته مانده به انتخابات فدراسیون، هیات های استانی را چید. حتی دو روز مانده به انتخابات شطرنج، رئیس یکی از هیاتها مشخص شد و او در انتخابات فدراسیون شرکت کرد که این خلاف مقررات است چرا که باید مراحلی برای تایید انتخابات هیات ها بگذرد. به دلیل اینکه انتخابات نزدیک بود خیلی سریع و با عجله هیات های استانی چیده شدند. این خانم و آقای پوررمضانعلی به عنوان سرپرستان کارشناس خبره فدراسیون هستند.

او ادامه داد: پوررمضانعلی کارشناس خبره است، مدیر تیم های ملی است، مربی تیم ملی مردان است اما واقعا نمی دانم چند سمت در فدراسیون شطرنج دارد. فدراسیون باید برنامه‌ریزی کند که چطور کار جلو برود. تقویم فدراسیون شطرنج به تازگی منتشر شده اما باید گفت که ابتدا می‌بایست هیات رئیسه فدراسیون شطرنج تشکیل شود تا بعد از آن این تقویم بررسی و تایید شود!

۱۰ - ۱۵ رئیس هیات در فدراسیون شطرنج پست دارند!

مرتضوی گفت: این سیستم غلط است که مسئولان هیات در فدراسیون پست بگیرند. تنها صحبتم با شطرنج نیست. تا زمانی که بگویید من رئیس می شوم و بعد دبیر فدراسیون، رئیس کمیته مسابقات، کمیته داوران و... همگی از هیات های استانی انتخاب شود، کار پیش نمی‌رود. در فدراسیون شطرنج ۱۰ تا ۱۵ رئیس هیات در فدراسیون شطرنج پست گرفته اند! واقعا بودجه فدراسیون شطرنج چطور خرج می شود؟ در فضای مجازی به طنز دیدم که یکی از کاربرها نوشته بود که توصیه می کنم فدراسیون شطرنج را به رشت انتقال دهید تا هزینه های فدراسیون کم شود! این به دلیل این است که از هیات گیلان نفرات زیادی در فدراسیون مسئولیت گرفته اند و با این ایده، حداقل هزینه‌های رفت و برگشت کاهش می یابد!

وزارت ورزش ورود کند

مرتضوی ادامه داد: شاید آدم های بسیار شایسته‌ای باشند اما نزدیک ترین فرد که رییس کمیته داوران بود به دلیل اینکه با آقای تامینی نتوانست کار کند و احتمالا به توصیه هایش توجه نمی شد از فدراسیون شطرنج کنار رفت و استعفا داد. در سه مورد باید وزارت ورزش ورود کند. اول، وعده های داده شده چه شد؟ اگر بعد از ۶ ماه هیچ گامی برای فدراسیون برداشته نشد رئیس فدراسیون را به خانه راهنمایی کنید. دوم، صلاحیت فرد در رشته مورد نظر آیا مورد قبول است یا خیر؟ و سوم، پست دادن به روسای هیاتها در فدراسیون. می‌توان گفت که در شطرنج اکثر روسای هیاتها در فدراسیون سمت دارند. در شطرنج کمیته هنرمندان فدراسیون داریم! واقعا با این بودجه چه معنی دارد؟  

نماینده وزارت ورزش به عنوان کاپیتان تیم ملی زنان ایران!

کارشناس شطرنج ایران گفت: اگر با همین وضعیت جلو برویم قطعا به شدت عقب خواهیم ماند. در المپیاد جهانی تیم مردان شطرنج ایران واقعا خوب است. در هر مسابقه بین المللی چند هندی حضور دارند درحالی که غیبت ایران در مسابقات بزرگ واقعا به چشم می آید. در همین مسابقه وان ترکیه نفرات برتر آن شطرنج بازان ایران هستند و صدرنشین‌های این مسابقات به حساب می آیند، اما باید در مسابقات مهم تر برای شرکت شطرنج بازان مستعد شرایط لازم را فراهم کنیم. هند اکنون ۲۰ استاد بزرگ جوان دارد و در این زمینه خوب کار می‌کند. شطرنج هند پشتوانه خوبی دارد و این به تیم ملی کمک می کند. برای روشن شدن عرض می کنم، اکنون تیم دوم هند به لطف به خدمت گرفتن مربیان بزرگی چون کرامنیک- قهرمان اسبق شطرنج جهان- در رده بندی اولیه المپیاد از تیم ملی ما بالاتر است! البته من روی این تیم ایران خیلی حساب می کنم و امید دارم در میان شش تیم اول جای گیرد.

اما از شما می پرسم که تیم ملی شطرنج ما را چه کسی هدایت می کند؟  این موضوع قابل گفتن نیست که یک آقا کاپیتان تیم ملی شطرنج زنان شود که شطرنج هم بلد نیست!

پریدر به جای هدایت تیم ملی، داور است

مرتضوی گفت: خانم پریدر در مسابقات المپیاد جهانی داور است. باید بگویم که او همزمان مربی تیم ملی نابینایان، عضو کمیته فنی، نایب رییس فدراسیون و...است. درحالی که با توجه به حکم رسمی، باید به عنوان سرمربی بانوان به تیم کمک کند. در حساس ترین بازی ها پریدر به عنوان داور در مسابقات تیم های دیگر حضور دارد. وقتی به او انتقاد می شود او می گوید که کلی فداکاری کرده و داور شده تا ایران هزینه ندهد!

داشتن چند سمت در فدراسیون شطرنج درست نیست!

کارشناس شطرنج ایران ادامه داد: امیدوارم بازیکنان خوب ایران به جاهای بزرگ برسند. مقصودلو و طباطبایی و ایدنی از استاد بزرگان شطرنج ایران در جهان مطرح هستند. همچنین موسوی وبردیا دانشور از آینده های شطرنج ایران هستند. هفت یا هشت جوان دیگر داریم اما شما این تعداد را با خیل وسیع شطرنج بازان کشور های دیگر مقایسه کنید. کشورهای آسیایی به شدت روی شطرنج کار می کنند. باید مسابقه بگذاریم و هزینه کنیم. باید رئیس فدراسیونی انتخاب شود که شطرنج را بشناسد. من به هیچ یک از دوستان نمی گویم که چرا او انتخاب شده یا نشده. با چند سمت داشتن به شدت مخالفم. آقای پوررمضانعلی می تواند کمک خوبی برای تیم ملی باشد، اما چند سمت داشتن درست نیست. مربی تیم ملی در رشته های دیگر چگونه هستند؟ مربی تیم ملی باید در فدراسیون مستقر شود و به شطرنج بازان کمک کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اسکندر
    0

    تازه بهمین حقوقم راضی نیست استعفاداده نماینده مجلس بشه شاسی بلندبگبره!!!!بعله اینجوریاست!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها