معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان:

جام پرچم می تواند ورزش روستایی و عشایری را وارد دنیای قهرمانی کند/ ویدئو

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اهداف برگزاری جام پرچم گفت: این جام می تواند ورزش روستایی و عشایری را وارد دنیای قهرمانی کند.

جام پرچم می تواند ورزش روستایی و عشایری را وارد دنیای قهرمانی کند/ ویدئو

سینا کلهر در نشست خبری اولین دوره جام پرچم که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: ورزش روستایی آن طور که باید و شاید از ظرفیت های آن به درستی استفاده نشده است. امیدوارم جام پرچم که اولین رویداد آن با فوتبال آغاز می شود، تحولی باشد تا ورزش روستایی به ورزش قهرمانی و حرفه ای تبدیل شود.

وی افزود: ۳۷ هزار روستا در کشور داریم که تنها ۷ هزار خانه ورزش روستایی افتتاح شده که البته عدد آن کم است. امیدوارم برگزاری جام پرچم به فعال شدن خانه های ورزش روستایی کمک کند.

معاون وزیر تصریح کرد: در حال حاضر ۴ هزار مربی ورزش داریم که در سطح روستا فعالیت می کنند، همچنین در سال ۹۸ برای اولین بار شاهد برگزاری جام خوشه چین در ۶ رشته ورزشی بودیم که تفاوت آن با جام پرچم این است که تمرکز آن تنها روی یک رشته ورزشی معطوف شده نه رشته های مختلف. هدف ما از برگزاری جام پرچم در حقیقت فعال کردن ورزش در روستاها و بخش ها است نه فقط در شهرستانها و سطح ملی.

کلهر خاطرنشان کرد: جام پرچم در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه در بخش های روستایی فعال خواهد بود که نتیجه برگزاری جام این است که روستاها صاحب تیم می شوند و این که استعدادها در روستاها شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: در خصوص استعدادیابی؛ انجمن مینی فوتبال ما با همکاری هیاتهای ورزش روستایی و عشایری این کار را انجام خواهند داد، قبلا استعدادیابی به صورت پراکنده و سازمان یافته نبود، اما الان به شکل سازمان یافته خواهد بود.

کلهر گفت: یکی از مهم ترین دستاورد برگزاری جام پرچم این است که قهرمان این دوره از مسابقات به عنوان نماینده کشور در مسابقات بین المللی مینی فوتبال معرفی می شود.

وی ادامه داد: ورزش روستایی و عشایری از ورزش حرفه ای و ملی دور افتاده، تلاش بر این است که ورزش روستایی را به ورزش حرفه ای و قهرمانی متصل کنیم. البته در این زمینه حمایت های خوبی از وزارت ورزش و جوانان برای انجام این کار تا به امروز داشتیم.

کلهر علت انتخاب رشته فوتبال برای اولین گام برای برگزاری جام پرچم خاطرنشان کرد: با بررسی های زیادی که داشتیم علاقه‌مند در روستاها در رشته فوتبال بیشتر از سایر رشته های ورزشی بود، بنابراین در اولین گام رشته فوتبال را در اولویت قرار دادیم.

وی تاکید کرد: این مسابقات در اردیبهشت و در رده سنی بالای ۱۵ سال برگزار می شود، امیدوارم با برگزاری این جام استعدادهای روستا این موقعیت را داشته باشند که وارد ورزش کشور شوند و تبعیض ها برطرف شود.

کلهر خاطرنشان کرد: انتظار ما از برگزاری این جام ایجاد نشاط در بین جامعه روستایی نیست، بلکه رفع تبعیض و برقراری عدالت و از بین بردن آسیب های اجتماعی است. در روستاها ما مشکل زیرساخت های فرهنگی و هنری داریم، متاسفانه برخی روستاها حتی برای استفاده از ظرفیت های تفریحی با محدودیت مواجه هستند.

وی تصریح کرد: سهم روستاها در پوشش اخبار در رسانه ها بسیار پایین است و رسانه های محدودی اخبار ورزش روستایی و عشایری را تحت پوشش قرار می دهند که این جای تاسف دارد. ما اگر بخواهیم ورزش بانوان را در سطح روستاها فعال کنیم تا بانوان نیز امکان مشارکت در مسابقات را داشته باشند نیاز به پوشش خوب رسانه ها از ورزش روستایی داریم.

معاون وزیر ورزش با تاکید به حوزه فرهنگی و اقداماتی که قرار است در روستاها انجام شود، افزود: برنامه ما قرار نیست فقط محدود به مسابقه ورزشی شود، بلکه قرار بود شبیه به یک جشنواره فرهنگی - ورزشی شود و ورزش بومی را هم داشته باشیم اما نشد چون اعتبارات لازم را نداشتیم.

کلهر همچنین درباره بودجه جام پرچم، افزود: کل اعتبار ما برای این جام ۲.۵ میلیارد است و با این اعتبار کم بدون اینکه هزینه‌ای دریافت کنیم مسابقه را برگزار می‌کنیم. یعنی اگر قرار بود برای هر روستا یک میلیون هزینه کنیم بیش از ۳۰ میلیارد نیاز داشتیم. برای فدراسیون همگانی از ۱۰ میلیارد اعتبار تقریبا ۳ میلیارد پرداخت شده و مشکل اصلی در بخش تخصیص است. از ردیف ۲۷ صدم درصد آنچه خزانه پرداخت کرده از ۸۵۰ میلیارد ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. صدای ورزش قهرمانی شنیده می‌شود و حتی اگر کار به دعوا بکشد فدراسیون‌ها حرف خود را می‌زنند، اما در بخش همگانی اینطور نبوده است.

حجم ویدیو: 82.31M | مدت زمان ویدیو: 00:08:21 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها