گفتگو با اولین دختر لژیونر فوتبال ایران در لیگ ترکیه/ صبا سلیمی چگونه به اروپا راه یافت؟

صبا سلیمی اولین دختر لژیونر ایران است که بعد از پیوستن به لیگ عراق و جمهوری آذربایجان راهی لیگ برتر فوتبال ترکیه شد.

گفتگو با اولین دختر لژیونر فوتبال ایران در لیگ ترکیه/ صبا سلیمی چگونه به اروپا راه یافت؟

صبا سلیمی اولین بازیکن دختر لژیونر فوتبال ایران است که در حال حاضر در تیم یابپا سامسون ترکیه بازی می‌کند.

او از کاراته با دان سه شروع کرد تا اینکه از ۱۴ سالگی وارد فوتسال شد و حالا اولین بانوی لژیونر فوتبال زنان شناخته می‌شود و از طرفداران تراکتور است.

سلیمی پس از ۲ فصل درخشان در عراق مورد توجه تیم مارخال جمهوری آذربایجان قرار گرفت و قرارداد یک ساله‌ای با او منعقد شد. او درحال حاضر در تیم یابپا سامسون ترکیه بازی می‌کند و درصدد است تا به دیگر تیم‌های مطرح اروپا برود.

گفت و گویی با سلیمی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

درباره شرایط خودتان در باشگاه یابپا سامسون فعلی بگویید؟

تیمی که امسال با آن قرارداد امضا کردم در سوپر لیگ ترکیه حضور دارد و به تازگی از لیگ دسته یک به لیگ برتر آمده است. این تیم از لحاظ مالی و اقتصادی خوب پیش می‌رود و قصد دارد سال‌های دیگر هم تیمداری کند. یابپا سامسون کادر فنی و بازیکنان خوبی در اختیار دارد.

درباره شرایط تیم خود در لیگ ترکیه بگویید؟

وضعیت من هر سال بهتر از سال قبل است و این روند را با عنایت خداوند و پشتوانه خانواده ادامه می‌دهم. افتخار می‌کنم که به عنوان یک دختر ایرانی در ترکیه فوتبال بازی می‌کنم و انشاالله بتوانم به لیگ‌های بالاتر راه یابم. من از لحاظ حرفه‌ای خوب پیش می‌روم، اما تفاوت‌هایی بین لیگ جمهوری آذربایجان و ترکیه وجود دارد. درست است که کشور آذربایجان کوچکتر از کشور ترکیه است، اما از لحاظ فوتبالی هر ۲ کشور لیگ حرفه‌ای دارند. البته لیگ ترکیه حرفه ای‌تر و بیشتر به بانوان بها می‌دهد. همچنین باکو از لحاظ زیر ساختی و تشکیل تیم‌های پایه خیلی خوب عمل کرده است. کشور ترکیه زیر ساختی برای تیم‌های پایه ندارد و فقط تیم بزرگسالان را دارد. شاید باشگاه‌های ترکیه پیشنهاد تشکیل تیم‌های نوجوانان و جوانان را به فدراسیون فوتبال خود بدهند، اما باکو برخلاف ترکیه تیم‌های نونهالان تا بزرگسالان دارد و حتی بازیکنان آذربایجان به کشور‌های روسیه و ترکیه ترانسفر می‌شوند.

صبا سلیمی

در چه پستی بازی می‌کنید و شرایط بدنی شما چطور است؟

پست اصلی ام وینگر راست، اما گاهی اوقات مهاجم نوک هم بازی می‌کنم.

ارتباط شما با دیگر بازیکنان و مربی چطور است؟

هر کشور و لیگی که بودم سعی کردم خودم را با آن‌ها وفق بدهم و به دور از حاشیه باشم. اگر به اینجا رسیدم اول خدا و باز هم خدا کمک کرده است. دور بودن از حواشی خیلی بهم کمک کرده در فوتبالمان که به اینجا رسیدم. هیچ وقت خوشم نمی‌آیم در تیمی که بازی می‌کنم حاشیه و جنجالی داشته باشم. اگر خدای نکرده حاشیه‌ای گریبانگیرم باشد سعی می‌کنم دوری کنم و ارتباطم را با کادر فنی و بزرگتر‌های تیم بهتر کنم.

سطح قرارداد‌ها چطور است؟

من که پله پله در فوتبال جلو آمدم این موضوع را در لیگ عراق، باکو و ترکیه دیدم. به هر حال بانوان فوتبالیست هستیم و این موضوع هنوز جا نیفتاده است. می‌ترسم در آینده بارسلونا هم بروم آنجا هم به این صورت باشد. اصلا ما لژیونر هم شدیم آن قدر پول نمی‌گیریم و اینکه مردم خیال می‌کنند ما میلیاردی پول می‌گیریم اینطور نیست. مبلغ قرارداد امسال من در لیگ ترکیه با لیگ ایران یکسان است و شاید یک مقدار زیاد باشد، اما میلیاردی نیست. با توجه به اینکه بانوان فوتبالیست هستیم هنوز نگرش‌ها جا نیفتاده است و به اندازه آقایان به ما ارزش و بها نمی‌دهند.

تیم ملی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی بانوان ایران خیلی خوب جلو می‌آید و انشالله من دوباره به تیم ملی برگردم و دست به دست هم بدهیم و ثابت کنیم که ما دختران ایرانی کم و کاستی نداریم. ما همیشه در رشته‌های ورزشی همانند والیبال، هندبال، فوتبال و فوتسال خود ثابت کردیم. تیم فوتبال بانوان سیرجان در جام باشگاه‌ها و تیم ملی فوتبال بانوان نشان دادند که می‌توانیم افتخار آفرین باشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

قطعا برای فوتبالیست شدن سختی‌های زیادی کشیدید در این باره بگویید؟

برخی افراد از اول به من گفتند که دختر را چه به فوتبال  و از این دختر، فوتبالیست درست نمی‌شود و از این قبیل حرفها اما من برخلاف برخی از اعتقاد نادرست  همچنان شکل و شمایل دخترانه خود را دارم و فوتبال را هم حرفه ای دنبال می کنم. حرف‌هایی که پشت سر دختران فوتبالیست می‌زنند اصلا درست نیست. سختی‌هایی که ما دختران به عنوان جنس مونث کشیدیم و بعضی‌ها می‌گویند اصلا فوتبال برازنده ما نیست و نمی‌توانیم بازی کنیم اصلا اشتباه بوده است. خانواده ام همیشه پشتم بودند و پشتم را خالی نکردند و حمایتم کردند. خیلی سختی‌ها کشیدم و سنگ جلوی پایم گذاشتند و مدتی تمرین نداشتم، اما در طول یک هفته به شرایط تمرینی خودم را رساندم. همیشه خدا هوای من را دارد و به اهدافم می‌رسم.

از خاطراتتان در جمهوری آذربایجان و ترکیه بگویید؟

کشور آذربایجان برای من خیلی خوش یمن و راحت بود. وقتی در آنجا بازی می‌کردم احساس می‌کردم در تبریز و کنار خانواده ام هستم. مدیرعامل باشگاه در لیگ باکو آن قدر با بازیکنان خوب بود که زمانی می‌بردیم آن قدر خوشحالی می‌کرد که انگار خودش در زمین بود. لیگ آذربایجان تجربه عالی بود و اگر روزی بخواهم از فوتبال خداحافظی کنم به این کشور برمی گردم.

قراردادشما با تیم ترکیه‌ای چقدر است؟

قراردادم با تیم ترکیه‌ای یکساله است. بعد از آن که ببینم شرایط آن تیم خوب باشد با مشورت خانواده قراردادم را تمدید می‌کنم.

در لیگ ایران طرفدار چه تیمی هستید؟

در لیگ ایران طرفدار پر و پا قرص تیم تراکتور هستم که دیوانه وار این تیم را دوست دارم و با آن زندگی می‌کنم. در فضای مجازی اخبار تیم تراکتور را دنبال می‌کنم که چه کسی آمد و چه کسی رفت. زمانی که تراکتور می‌بازد ناراحت می‌شوم و زمانی که می‌برد خوشحال می‌شوم. تراکتوری هستم و تراکتوری می‌مانم و دوست دارم در تیم بانوان تراکتور بازی کنم بدون اینکه مبلغی را بگیرم.

حرف پایانی 

از مردم کشورمان و رسانه‌ها انتظار دارم از ما دختران فوتبالیست که سختی‌های زیادی کشیدیم، حمایت کنند. فوتبال بانوان به جایی نرسیده که آن قدر ابر قدرت داشته باشد که دختران از طریق دلال جا به جا شوند. البته کسی که با تلاش و پشتکار به جایی رسیده حرف‌هایی درباره اش می‌زنند که آدم از لحاظ روحی افت می‌کند. هر چقدر حمایت شویم ما بیشتر پرچم کشورمان را بالا می‌بریم و بیشتر احساس غرور به دستمان می‌دهد و در نهایت بازی خوب و پیشرفت فوق العاده‌ای خواهیم داشت. اگرچه ما به موفقیت رسیده ایم، اما اگر حمایت‌هایی که از آقایان می‌کنند از ما هم حمایت کنند صددرصد بیشتر خودمان را نشان می‌دهیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها