رواج حاشیه نشینی؛ هشداری برای کاهش سن بیسوادی

میر حمایت میرزاده/ نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات

رواج حاشیه نشینی؛ هشداری برای کاهش سن بیسوادی

در کشور ما سواد و درس آموزی اجباری نیست بنابراین ممکن است خیلی از والدین فرزاندان خود را به مدرسه نفرستند و چون اجباری در این قضیه نیست از نظر قانونی نمی توان کاری کرد. چه در بهترین شرایط مالی و چه در شرایط بد و مشکلات اقتصادی بوده اند خانواده هایی که فرزندانشان را به مدرسه نفرستاده اند. پس نکته اول این است که اگر اجبار نباشد بخشی از کودکان به بازار کار وارد می شوند و نکته دوم اینکه کار کردن دانش آموزان مغایرتی با تحصیل آنها ندارد.
در بررسی کودکان کار با وضعیت کودکان در تهران و شهرهای بزرگ قضاوت می شود در حالیکه در روستاها خیلی از بچه ها از کودکی در کنار پدر و مادرشان کار می کنند آیا اینها کودکان کار نیستند؟ آیا تحلیل صاحب نظران اجتماعی این است که این کودکان نباید کار بکنند؟ برعکس دانش آموزانی که از کودکی در کنار پدر و مادر کار یاد گرفته اند آدمهای موفقی بوده اند. الان ما در شهرهای بزرگ و تهران بحث مواد مخدر و مسائلی دور از شان سن این بچه ها و مسائل اجتماعی و حاشیه ای که ایجاد می شود داریم در غیر اینصورت بحث اینکه کودکان نباید کار کنند نیست. در حال حاضر در بخش کشاورزی خیلی از کودکان هستند که هم در کنار پدر و مادر کار می کنند و هم درس می خوانند. به اینها هم می توان گفت کودکان کار اما این کار مثبت است.
من به عنوان یک نماینده مجلس از همان سن ابتدایی مشغول به کار بوده ام تا به امروز نه تنها پشیمان نیستم بلکه احساس خوبی داشته ام و برای شکل گیری شخصیت من و خیلی چیزهای دیگر لازم بوده است.
پس قسمتی از بحث تحصیل اجبار آن است بخش دیگر این است که کار مانع تحصیل نیست و به عنوان مثال کار فرزندان در کنار پدر و مادر در منزل و یا مغازه برای کودک مثبت هم هست و منعی ندارد مگر اینکه اینکه باعث شود از تحصیل باز بماند. که این کاری است که سازمان بهزیستی و سازمانهای رفاه اجتماعی باید انجام دهند اینکه کودکان در خیابانها و در مراکزی که برای پدر و مادر هم نیستند و از آنها سواستفاده می کنند مشغول به کار شوند باید با آنها برخورد شود و این کودکان باید جمع آوری شوند و سازمان بهزیستی و سازمانهای مربوطه باید فعال باشند تا شاهد چنین نوعی که درشان اسلام و کشور پیشرفته ایران با تمدن درخشانش نیست نباشیم.
این نوع کودکان کار که هم به مدرسه نروند و نه برای پدر و مادر بلکه مراکزی که سواستفاده می کنند مشغول به کار می شوند و بحث مشکلات پدر و مادر هم قابل بررسی است که سازمان بهزیستی باید ورود پیدا کنند. در جاییکه نیاز به قانونگذاری باشد کمیسیون آموزش مجلس به این قضایا حساس است و پیگیر هستند که به این شیوه ای که الان افزایش پیدا می کند نباشد و این نکته ظریف ی است و قابل تامل.
دربرخی مقالات و اخبار منتشر شده افزایش نرخ بی سوادی در 13 گزارش شده است اما اولا این آمار را باید مراکز رسمی اعلام کند که به ما در کمیسیون آموزش اینچنین آماری اعلام نشده و دوما بحث سواد هم باید تعریف شود که برای سواد هم تعریف هایی وجود دارد. با تعریفی آماربی سوادی پایین می آید و با تعریفی دیگر ممکن است آمار بالا بیاید. در ایران در دور افتاده ترین روستاها نیز مدرسه وجود دارد و در خیلی از مناطق چه در حوضه انتخابی بنده و چه در دیگر مناطق که برای یک دانش آموز هم معلم وجود دارد. بناراین آموزش و پرورش این توانایی را دارد و در تمام مناطق مدرسه هست اما بحث اجباری نبودن آموزش برای خانواده ها ممکن است در آمار بی سواد و کم سواد که البته اینجانب تاییدی بر ان نمی کنم تاثیر گذار باشد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها