نمایندگان به سراغ گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت رفتند/بهادری: نحوه تامین منابع مالی طرح تحول سلامت ابهام دارد/تاجگردون: طرح تحول سلامت را زیر سوال نبرید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان به سراغ گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت رفتند/بهادری: نحوه تامین منابع مالی طرح تحول سلامت ابهام دارد/تاجگردون: طرح تحول سلامت را زیر سوال نبرید

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس صلاحیت حسن قاضی‎زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت را مورد بررسی قرر دادند.

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نوبت بعد از ظهر بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مخالفت در مورد قاضی‌زاده هاشمی با این عنوان درست نیست و من از مجموعه زحمات وزارت بهداشت در 4 سال گذشته تشکر می‌کنم، اظهارداشت: طرح تحول سلامت از شاهکارهای دولت یازدهم بود.

وی افزود: یکی از مسائلی که در سطح ملی با آن مواجهیم بی عدالتی در نظام پزشکان، بهداشت و درمان است و تفاوت حقوق‌هایی که بین پزشکان با سایر کادرهای پزشکی مشاهده می‌شود قابل توجه نیست.

بهادری با اشاره به طرح تحول سلامت که توسط دولت یازدهم اجرا شد اظهار داشت: سیاست ابلاغی رهبری، وزارت بهداشت را مسئول بهداشت کشور می‌داند ولی تأمین مالی ادامه طرح تحول سلامت دچار ابهام است و بیمه‌ها دچار مشکل هستند و در برنامه پیشنهادی به مجلس در خصوص نحوه تأمین مالی طرح تحول سلامت چیزی مشاهده نمی‌شود.

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که از اسم وزارتخانه دیده می‌شود اولویت با بهداشت است و تمرکز بر بهداشت و اولویت دادن به بهداشت نسبت به درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در چهار سال گذشته آقای قاضی زاده در بخش درمان توانست شاهکار کند و می توانیم به او نمره عالی بدهیم. تختهای بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته اما در بخش بهداشت ما گله داریم چراکه آن میزان برتری درمان را در بهداشت نداشته ایم. در برنامه آقای قاضی زاده هم نمی بینیم که چطور می‌خواهد بخش بهداشت را مثل درمان متحول کند و برای تامین مالی بهداشت چه منابعی در نظر گرفته است. اگر در دوره اول تمرکز بر درمان بود در چهار سال بعد تمرکز باید بر بهداشت باشد.

عثمانی با اشاره به پرداختها در وزارت بهداشت عنوان کرد: خواسته ما رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت است. درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما درمان فرآیندی است که تنها بخشی از ان را پزشکان انجام می دهند و پرستاران پیراپزشکی و پشتیبانی هم در آن نقش کلیدی دارند.

مرتضی خاتمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزارت بهداشت وظایف گسترده ای از جمله سیاستگذاری ارائه خدمات و خرید خدمت دارد و ما امیداریم آقای قاضی زاده هاشمی با رای بالای نمایندگان در راس این وزارتخانه قرار گیرد. ایشان کارنامه روشن چهار ساله وتجربه گران سنگ وزارت را دارد.

وی افزود: آقای قاضی زاده هاشمی طرح مهمی را به نام طرح تحول سلامت به اجرا در آورده که براساس آن بار به زمین مانده برداشته شده و زیرساخت‌های بهداشت و درمان اصلاح شده است. همچنین یک چهارم کل تخت های موجود به تخت های بیمارستانی اختصاص یافته و ایشان بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به ۶۰۰ شهر و روستا داشته است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با اشاره به سابقه ۳۳ ماهه حضور وزیر پیشنهادی بهداشت در جبهه اظهار کرد: ایشان ضمن ایجاد شناخت میدانی، کم کاری مسئولان را در سرکشی به مناطق محروم جبران می کرد و در مناطق محروم مداوای مردم محروم را انجام می داد که با این کار فرهنگ پرداخت ذکات علم را نهادینه کرد.

احمد بیگدلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: پیش از دولت یازدهم ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند، مردم در مورد ۳۵۰ قلم دارو با مشکل مواجه بودند و آنها را با هزینه شخصی تهیه می‌کردند. اما آقای وزیر با روحیه جهادی وارد وزارت بهداشت شد و تحولی در این زمینه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت، حق همگانی مردم و انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: ایشان به دنبال یک تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه کشور بوده‌اند و در دوره ایشان شاهد تلاش برای تقویت و ارتقای نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی، تامین نیروی انسانی متخصص برای مناطق محروم، بازسازی شبکه درمانی کشور، رسیدگی به محرومین و تقویت بیمارستان‌های دولتی بودیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس اضافه کرد: با تلاش‌های شبانه روزی آقای قاضی‌زاده هاشمی وزارت بهداشت در بین ۲۱۰ وزارتخانه کشورهای مختلف نوزدهم شد، کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسید، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی تاسیس شد، تعداد تخت‌های اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت و تنها ۳۰ درصد از بیماران به بیرون از بیمارستان‌ها ارجاع می شوند.

احمد علیرضا بیگی به عنوان مخالفت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس گفت: علی رغم ارادتی که به آقای قاضی زاده هاشمی دارد ولی لازم است ایشان در مواردی روشنگری کرده و پاسخ به سوالات بدهند که از جمله آن میزان اجرای برنامه توسعه توسط ایشان در دولت یازدهم است.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن نظام ارجاع و بیمه تکمیلی گفت: اگر این موارد قبل از طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد شاهد هزینه‌های کمرشکن و بدهی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت نبودیم.

علیرضا بیگی ادامه داد: براساس قانون تشکیل شرکت‌های دولتی باید به تصویب مجلس رسد اما وزیر بهداشت شرکت‌های متعددی همچون آواپردیس و آواپزشکی را به عنوان شرکت خصوصی ایجاد کرده است که خلاف قانون است. همچنین معاون وزیر بدون برگزاری مناقصه به دانشگاه‌های وزارت بهداشت مجوز تشکیل چنین شرکت‌هایی را داده است که این روند در نهایت باعث فساد می‌شود؛ آن هم در شرایطی که دیوان محاسبات در نامه‌ای فعالیت این شرکت‌ها را غیر قانونی و معاملات آن‌ها را باطل اعلام کرده است.

مرتضی صفاری در موافقت با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بالاترین رضایت مردمی را در نظرسنجی‌ها میان وزارتخانه‌ها این وزیر پیشنهادی دارد گفت: دستاوردهای 4 سال اخیر در حوزه بهداشت و درمان خود به خود به وجود نیامده و نتیجه تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت با توجه به تاکید رهبری مبنی بر کاستن از مشکلات بیماران و خانواده‌هایشان در طرح تحول سلامت به بخشی از دستاوردهای قاضی‌زاده هاشمی در دوره وزارتش اشاره کرد و گفت: پوشش هزینه‌های ناباروری، احداث 122 بیمارستان جدید، احداث 365 مرکز جامع پزشکی روستایی و راه‌اندازی مراکز اورژانس متعدد گوشه‌هایی از تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی در وزارت بهداشت بوده است.

صفاری با یادآوری 270 سفر وزیر پیشنهادی بهداشت به مناطق محروم گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی 313 روز از دوران وزارت خود را با مردم گذرانده است که همراه با اخلاق مداری در حوزه درمان کشور مایه رضایتمندی مردم شده است.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در موافقت با سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه علنی بعدازظهر امروز چهارشنبه 25 مرداد، با یادآوری چگونگی تصویب طرح تحول سلامت در مجلس گذشته گفت: در آن زمان می‌دانستیم که این طرح نیاز امروز جامعه است و ناگزیر بودیم کمک کنیم تا سهم بستری مردم از 25 به 5 برسد.

وی با این تقاضای از نمایندگان مجلس که به خاطر یک مشکل کوچک طرح بزرگ را زیر سؤال نبرند، از آنان خواست وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را در پیش از اجرای طرح تحول سلامت بار دیگر مرور کنند.

تاجگردون با تأکید بر اینکه برنامه ارائه‌شده از سوی قاضی‌زاده هاشمی یک درصد خطا با اسناد بالادستی همچون برنامه ششم، قانون بودجه، احکام دائمی و سیاست‌های ابلاغی ندارد، گفت: دیوان محاسبات در آخرین گزارش خود اعلام کرد که عملکرد وزارت بهداشت با این حجم بزرگ خطایی نسبت به قوانین بالادستی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: وقتی شنیدیم که آقای قاضی‌زاده هاشمی تمایل ندارند در این دوره وزیر باشند، خدمت ایشان رفتیم و خواهش کردیم تا دوباره مسئولیت را بپذیرد تا با ادامه طرح تحول سلامت مشکلات را رفع کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها