نماینده الیگودرز: ۸۲۵۰ روستا در معرض تهدید سیل هستند

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: در حال حاضر باید روی ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در کل کشور عملیات آبخیزداری انجام دهیم که از این مقدار ۲۷ میلیون هکتار بحرانی است یعنی در تهدید سیل هستند که شامل ۴۵۰ شهر و ۸۲۵۰ روستا است.

نماینده الیگودرز: ۸۲۵۰ روستا در معرض تهدید سیل هستند

محمد خدابخشی اظهار کرد: با توجه به این‌که بخش وسیعی از کشور ما در اقلیم‌ها خشک و نیمه خشک واقع شده، خصوصیات طبیعی و ویژگی‌های خاصی در کشور ما ایحاد شده به طوری که متوسط بارندگی ما در سال ۲۵۰ میلی‌متر و میزان متوسط تبخیر آب در سال ۷۷۹ میلی‌متر است که اگر این اعداد را متوسط جهانی مقایسه کنیم هم میزان بارش سالانه یک سوم متوسط جهانی است و هم میزان تبخیر ما سه برابر متوسط جهانی است و پیامدهای ناشی از این شرایط خاص نیز به کشور ما تحمیل می‌شود، ازجمله فرسایش خاک که ۱۷ تن در سال معادل دو و نیم میلیارد متر مکعب خاک است که دچار فرسایش آبی می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که پراکنش بارش‌ها در کشور از نظر زمانی و مکانی و جغرافیایی نامناسب است ضرورت دارد برای جلوگیری از افزایش تعداد دشت‌های ممنوعه، فرونشست زمین و وقوع سیلاب، برنامه‌ریزی مناسبی برای آبخیزداری در کشور داشته باشیم.

خدابخشی با اشاره به این‌که تاکنون اقدامات مؤثری انجام شده و با توجه به اهمیت موضوع هر ساله مبالغی را از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری برای انجام عملیات آبخیزداری با توجه به آبخوان‌ها در کشور و هدفگذاری‌هایی هم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای این منظور انجام دادیم، تصریح کرد: به‌عنوان نمونه یکی‌از هدفگذاری‌ها در بند خ ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور است که در آنجا دولت را مکلف کردیم عملیات آبخیزداری را سالانه در ۱۰ میلیون هکتار از این اراضی که در کشور داریم و لازم است عملیات آبخیزداری روی آن‌ها انجام شود، انجام دهند و براساس گزارش‌هایی که گرفتیم تا الان نیمی از این هدفگذاری تحقق پیدا کرده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای ناشی از بی توجهی به عملیات‌های آبخیزداری، عنوان کرد: ما در حال حاضر باید روی ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در کل کشور عملیات آبخیزداری انجام دهیم که طبق گزارش منابع طبیعی از این مقدار ۲۷ میلیون هکتار بحرانی است یعنی در تهدید سیل هستند که شامل ۴۵۰ شهر و ۸۲۵۰ روستا است.

وی افزود: هر هکتار آبخیزداری باعث می‌شود ۵۳۰ مترمکعب آب استحصال شود و باعث کاهش شش تا ۹ تُن رسوب ورودی سدها را در هر هکتار می‌شود و در هر هکتار ۱۲۰ کیلوگرم علوفه اضافه می‌شود.

خدابخشی تصریح کرد: در مجموع با توجه به گزارش‌هایی که وجود دارد ۷۰ درصد از خسارت‌های ناشی از سیل را کاهش می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ میزان ۱۶۵۰ میلیارد تومان خسارت‌های مربوط به سیل بود و هر سال تقریباً همین مقدار برای خسارت‌های سیل هزینه می‌شود، بنابراین لازم است ما توجه بیشتری داشته و اقدامات جدی‌تری برای عملیات آبخیزداری انجام دهیم اما توقعی که ما در مجلس داریم این است که نگاه منصفانه‌ای باشد، منابعی که برای آبخیزداری و احیا و مرمت قنات‌ها اختصاص می‌دهیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: متوسط کشوری سهم طول قنوات احیا و مرمت شده به کل طول قنوات در استان‌ها ۸۹ درصد است که به تفکیک استان‌های مختلف متفاوت است، در برخی استان‌ها خوب کار شده و برخی استان‌ها کم توجهی شده است، به جز چند استان مانند گیلان که اصلاً قنات ندارند، سایر استان‌ها در برخی جاها نسبت به ۸۹ درصد خیلی پایین‌تر است.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط توجه بیشتری به استان‌هایی مانند کرمان و یزد که کمتر کار شده داشته باشند.

خدابخشی ادامه داد: ما انتظار داریم منابعی که در مجلس می‌گذاریم، چه از صندوق توسعه ملی و چه از تبصره چهارده، توزیع جغرافیایی‌اش را منتشر و منابعی که در قانون بودجه لحاظ شده را به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های آبخیزداری روشن کنند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلانی عنوان کرد: اگر نگاه منصفانه باشد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برای بحث بودجه همراهی بیشتری می‌کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها