نرخ باسوادی در قم به ۹۷.۵ درصد رسید

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: در حال حاضر نرخ با سوادی در قم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۷.۵ درصد رسید.

نرخ باسوادی در قم به ۹۷.۵ درصد رسید

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا ظهر روز گذشته اول دی ماه در نشست خبری با تشریح فعالیت‌های این معاونت عنوان کرد: استان قم در طول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، رشد چشمگیری در نرخ با سوادی داشته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نرخ با سوادی در استان حدود 49 درصد بود که این نرخ در قم در گروه سنی 10 تا 49 سال به 97.5 درصد رسید.

وی تصریح کرد: استان قم جزء استان‌های برتر در سوادآموزی است در طول 40 سال رشد 50 درصدی با سوادی در قم اتفاق افتاده و در گروه سنی 9 سال و بالاتر به 91 درصد رسیده است و در این مدت 40 مقام کشوری را درزمینهٔ طرح‌های سوادآموزی به دست آوردیم.

قاسمی نیا بیان کرد: در سال 57 نرخ با سوادی زنان قمی 34 درصد بود که اکنون به 87 درصد رسیده است و رشد خوبی را نشان می‌دهد، همچنین با سوادی مردان در استان 64 درصد بود که اکنون این نرخ به 93 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: در گروه سنی 10 الی 49 سال طبق آمار سال 95، تعداد 27 هزار و 66 نفر بی‌سواد در قم وجود دارد که در بین آن ها حدود 13 هزار نفر اتباع خارجی هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اولویت برنامه‌های سوادآموزی افراد بی سوادی بین 10 تا 49 سال هستند که در این زمینه طبق آمار 33 هزار و 66 نفر اعلام بی‌سوادی مرده‌اند.

وی گفت:در حال حاضر طرح شتاب بخشی سوادآموزی اتباع خارجی در استان آغاز شده است و در این طرح در طول سه سال،اتباع شناسایی می‌شوند و مورد آموزش قرار می‌گیرند.

قاسمی نیا افزود: در اختیار نداشتن مشخصات بی سوادان استان به صورت اسمی،یکی از خلاء‌‎های موجود در شناسایی افراد بی‌سواد است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، اطلاعات کاملی از اسامی افراد در اختیار نهضت سوادآموزی در جهت آموزش قرار دهد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش اظهار کرد:تمامی خدمات به سوادآموزان در جهت آموزش رایگان است و افتخار می‌کنیم که همچنان برای شناسایی افراد بی‌سواد با مشقات زیادی به درب‌های منزل می‌رویم تا آن‌ها برای سوادآموزی اقدام کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: تاکنون 130 نفر در استان قم به‌عنوان چهره‌های موفق سوادآموز شناسایی شدند که این افراد در کسوت استاد دانشگاه، پزشک، معلم، طلبه،دبیر هستند.

قاسمی نیا بیان کرد: در اجرای طرح‌های سوادآموزی3 دوره اصلی و 1200 ساعت دوره آموزشی برگزار می‌شود که شامل 300 ساعت آموزش پیرامون فرهنگ و معارف اسلامی، انقلاب اسلامی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد شرکت‌کنندگان کلاس سوادآموزی را زنان و دختران تشکیل می‌دهند که 75 درصد سن شرکت‌کنندگان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی بین 30 الی 49 سال است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها