دمیرچی مسول غرفه ژاپن در گفت‌وگو با فارس

حضور نویسندگان ژاپنی در نمایشگاه کتاب/ برای انعقاد قرارداد به ایران نیامدیم

پس از نمایشگاه تمام کتاب‌ها را به دانشگاه تهران و بخشی را نیز به قسمت فرهنگی سفارت ژاپن اهدا می‌کنیم.

حضور نویسندگان ژاپنی در نمایشگاه کتاب/ برای انعقاد قرارداد به ایران نیامدیم

در پنجمین روز نمایشگاه تهران به سراغ احمد دمیرچی مسئول غرفه کشور ژاپن رفتیم. با اشتیاق به سوالات خبرنگار فارس پاسخ داد آنچه در پی می آید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار فارس استد:

* خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

من احمد دمیرچی هستم مسئول غرفه ژاپن در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران.

* امسال چندمین سال است در نمایشگاه تهران حضور می یابید؟

حدود 24 سال است که به سبب رابطه حسنه فی مابین ایران و ژاپن در این نمایشگاه حضور داریم. لیکن بعضی سال ها حضورمان قوی تر و پررنگ تر و برخی سال ها کمرنگ تر و ضعیف تر بوده است.

* نظرتان در مورد این دوره از نمایشگاه کتاب تهران چیست؟

شرایط نمایشگاه امسال بهبود چشمگیری داشته و خدمات ارائه شده خوب بوده است؛ لیکن بازدید خیلی چشمگیر نبوده اما هر سال تجربه نشان داده که روزهای واپسین نمایشگاه استقبال بیشتری صورت می‌گیرد.

* آیا از سوی ناشران ایرانی درخواستی برای همکاری و بستن قرارداد داشته‌اید؟

نه. ما برای بستن قرارداد نیامدیم و هدف اصلی حضور ما شناساندن فرهنگ و ادبیات ژاپن در ایران و نیز آموزش زبان ژاپنی و ترویج آن است. ما در اینجا کتابی برای فروش نداریم و بیشتر جهت معرفی و ایجاد انگیزه کتاب‌ها را به نمایش می‌گذاریم و پس از نمایشگاه تمام کتاب‌ها را به دانشگاه تهران و بخشی نیز به قسمت فرهنگی سفارت ژاپن اهدا می کنیم.

* در این نمایشگاه بیشتر در چه زمینه ای فعالیت دارید؟

ما هر سال اولویت ها را طبق علاقه بازدید کنندگان تنظیم کرده و در دوره های بعدی ارائه می دهیم که بیشتر در زمینه های فرهنگ و هنری شامل ورزش های رزمی، اوریگامی که شامل اشکالی با کاغذ است و آموزش زبان ژاپنی و معماری ژاپنی که خیلی مورد علاقه ایرانی ها قرار گرفته، ارائه می کنیم. یکسری کتاب های مصور به عنوان مانگا که بین جوان ها پذیرش بیشتری دارد، ارائه کردیم.

* آیا برنامه ای برای ترجمه آثار ژاپنی به فارسی دارید؟

بله. بخش فرهنگی سفارت ژاپن هر ساله فهرستی از یکسری کتاب منتشر می کند که تمام هزینه های آن را دولت ژاپن قبول کرده و ناشران ایرانی می توانند با مراجعه به بخش فرهنگی سفارت ژاپن از بین کتاب های درخواستی انتخاب کرده و مراحل را برای انجام قرارداد و نیز انجام پروژه پیگیری کنند.

* از نویسندگان برجسته ژاپنی آیا در این دوره از نمایشگاه حضور یافته اند؟

تا الان که نه ولی سال گذشته خانم اوکادا ایران شناس معروف ژاپن در نمایشگاه حضور یافتند و امسال هم قطعا یک یا دو نویسنده مطرح ژاپنی حضور خواهند یافت.

منبع:خبرگزاری فارس

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها