توزیع نخبگان در دانشگاه‌های کشور مناسب نیست

توزیع نخبگان در دانشگاه‌های کشور مناسب نیست

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از توزیع نخبگان المپیادهای دانشجویی در بین دانشگاه‌های کشور انتقاد کرد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور تنها 10 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را می‌تواند به نخبگان اختصاص دهد، از سوی دیگر متاسفانه بسیاری از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی درخواست تحصیل در چند دانشگاه اول کشور را دارند که به نظر می‌آید این پدیده اجتماعی ناخوشایندی باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم خدایی در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری 95 و نفرات برتر بیست‌ویکمین المپیاد کشور که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، روند رشد علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مطلوب توصیف کرد و افزود: ایران تا سال 57 فقط یک‌دهم درصد تولید علم دنیا را به خود اختصاص داشت اما امروزه علی‌رغم تفاوت سلیقه‌ها در تعریف تولید علم حدود 1.89 درصد تولید علم دنیا را دارد و این نشان از توسعه علمی کشور دارد.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال گذشته ارائه داد و گفت: ما در سازمان سنجش آموزش کشور سه کار بسیار حساس انجام می‌دهیم که برگزاری آزمون‌های ورودی (آزمون‌های سراسری تا آزمون‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکتری)، برگزاری آزمون‌های استخدامی و آزمون‌های حرفه‌ای از جمله این سه کار حساس سازمان به شمار می‌رود به طوری که امسال قصد تجمیع آزمون‌های تحصیلات تکمیلی به وجود آمد که کار را تا حدودی دشوارتر نمود. به طور کلی در سال گذشته حدود سه میلیون داوطلب در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت کردند.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت‌های کار سازمان سنجش و برگزاری سه گروه آزمون فوق در سال گذشته برای آزمون‌های ورودی 70 هزار و آزمون‌های استخدامی 50 هزار سوال در سازمان سنجش آموزش کشور طراحی شد و 40 درصد کار سازمان سنجش به بحث آزمون‌های استخدامی و حرفه‌ای اختصاص یافت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سال گذشته حدود 170 آزمون در این سازمان برگزار شد به طوری که فقط در گذشته در روزهای جمعه آزمون‌های خود را برگزار می‌کردیم اما اکنون روزهای پنجشنبه را نیز به برگزاری آزمون‌ها اختصاص دادیم که خوشبختانه این نوع حجم کار سازمان بیانگر اعتماد جامعه به این مرکز است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز از نفرات برتر در پنج گروه آزمایشی تقدیر می‌شوند، گفت: این تعداد از میان یک میلیون نفر کنکوری برگزیده شده‌اند.همچنین برگزیدگان المپیاد از 20 رشته و از میان 252 هزار داوطلب انتخاب شده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: برگزیدگان المپیاد چند نوع تسهیلات از حوزه سازمان سنجش، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان دریافت می‌کنند و ما از دانشگاه صنعتی شریف 17 نفر، دانشگاه تهران 11 و دانشگاه شیراز 8 نفر و در مجموع بین 23 دانشگاه مدال‌آور داریم.

دکتر خدایی اضافه کرد: در آزمون سراسری سال 95 تعداد 900 هزار داوطلب شرکت کردند که تعداد قبولی‌ها حدود 400 هزار نفر بود البته با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر از این تعداد است بخشی از ظرفیت‌ها خالی ماند.

به گفته وی، از میان داوطلبان کنکور 530 هزار نفر فارغ‌التحصیلان دانش‌آموزان همان سال هستند و بیش از 450 هزار نفر پشت‌کنکوری محسوب می‌شوند و ظرفیت اصلی دانشگاه‌ها 753 هزار نفر بوده که از این تعداد 398 هزار نفر اعلام قبولی کردیم و در واقع بخش عمده ظرفیت شهریه‌پرداز دانشگاه‌ها خالی مانده است.

دکتر خدایی همچنین به آمار قبولی‌های 100 نفر اول در 5 گروه آزمایشی اشاره کرد و گفت: در مجموع پنج گروه آزمایشی 33 درصد دانشگاه تهران، 23 درصد دانشگاه صنعتی شریف و 18 درصد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مابقی سایر دانشگاه‌ها را انتخاب کردند که در مجموع 132 نفر تهران، 93 نفر شریف و 68 نفر دانشگاه علوم پزشکی تهران را محل ادامه تحصیل خود برگزیدند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در گروه ریاضی از 100 نفر کنکور 95 تعداد 94 نفر دانشگاه شریف، 6 نفر دانشگاه تهران و به ترتیب 52 نفر رشته مهندسی برق، 29 نفر مهندسی کامپیوتر، 10 نفر مهندسی مکانیک و 3 نفر بیوتکنولوژی را انتخاب کردند.

به گفته دکتر خدایی، در گروه علوم تجربی از 100 نفر اول کنکور، 68 نفر دانشگاه علوم پزشکی تهران، 11 نفر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 9 نفر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بقیه سایر دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب کردند. از این تعداد 95 نفر رشته پزشکی و 5 نفر رشته دندانپزشکی را انتخاب کردند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در گروه علوم انسانی از 100 نفر اول کنکور 66 نفر دانشگاه تهران، 18 نفر دانشگاه شهید بهشتی، 7 نفر دانشگاه علوم قضایی و بقیه سایر دانشگاه ها را انتخاب کرده و از این میان 55 نفر رشته حقوق، 22 نفر رشته روان‌شناسی و 6 نفر کارشناسی ارشد علوم قضایی و بقیه، سایر رشته‌ها را برگزیدند.

وی همچنین به نفرات برتر کنکور سراسری در گروه آزمایشی هنر اشاره کرد و افزود: از 100 نفر اول کنکور 54 نفر دانشگاه تهران، 40 نفر دانشگاه هنر، 2 نفر دانشگاه الزهرا و بقیه سایر دانشگاه‌ها را انتخاب کردند و 15 نفر رشته طراحی صنعتی، 13 رشته ارتباطات تصویری، 12 نفر رشته سینما و 10 نفر رشته موسیقی جهانی و بقیه دانشجویان، سایر رشته های تحصیلی را برای تحصیل برگزیدند.

دکتر خدایی با تاکید بر اینکه توزیع نخبه‌ها در بین دانشگاه‌های کشور مناسب نیست، افزود: براساس قوانین ما می‌توانیم 10 درصد برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی را به دانشگاه‌ها معرفی کنیم اما دانشگاه‌ها نیز ظرفیت محدودی دارند. متاسفانه پدیده اجتماعی وجود دارد که اکثر رتبه‌های برتر دانشگاه‌های مایل هستند که فقط در چند دانشگاه تحصیل کنند که این امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان اضافه کرد: المپیادهای علمی دانش‌آموزی امسال با افزایش غیرمتعارفی در تعداد برگزیدگان مواجه شد که این اتفاق غیرعادی است. سال گذشته سال گذشته 60 نفر مدال گرفتند اما امسال گروه ریاضی 300 مدال را کسب کردند و همه این افراد هم می‌خواهند در دو رشته برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل بدهند که این موضوع امکان‌پذیر نیست و ما در مجموع 100 نفر ظرفیت پذیرش در یک رشته را داریم.

با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت، دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر اکبر خالق‌نژاد دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت و برخی مسوولان دیگر از نفرات برتر کنکور سراسری سال 95 و برگزیدگان بیست‌ویکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها