امام جمعه اردبیل در دیدار معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد:

وزارت ارشاد بایستی تلاش کند که هنرمندان به اردوگاه های مخالف و بیگانه هل داده نشوند

امام جمعه اردبیل گفت: در کشور به فرهنگ به چشم تخصص نگاه نمی شود و مسئولیت های خطیر فرهنگی گاهی به افرادی واگذار می شود که فاقد صلاحیت مدیریت فرهنگی هستند.

وزارت ارشاد بایستی تلاش کند که هنرمندان به اردوگاه های مخالف و بیگانه هل داده نشوند

آیت الله سید حسن عاملی در دیدار سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ریشه غالب مشکلات حتی مشکلات اقتصادی، فرهنگی می باشد به بیان تعدادی از مشکلات که ریشه فرهنگی دارند پرداخت و اظهار داشت: مشکل اصلی امروز کشور ما فرهنگی می باشد به عنوان مثال رانت خواری، رشوه، احتکار، تصرفات نامشروع در بیت المال، نبود احساس جمعی در افراد، نبود وجدان کاری و… همه این ها به مسئله فرهنگ برمی گردد.

وی افزود: جناح های سیاسی با هم رقابت می کنند سیاه‌ نمایی های وحشتناکی صورت می گیرد در حالی که اگر عرق ملی داشتند و مصالح کلان ملی را در نظر می گرفتند چنین نمی کردند تشفی خاطر های سیاسی واقعاً خانمان سوز است به همین جهت باید گفت اساس اصلاح یک جامعه، انقلاب فرهنگی است و کشورهای پیشرفته اول فرهنگ آن کشور را اصلاح کردند بنابراین ما احتیاج داریم که در خصوص سوژه های حساس اجتماعی که قدرت اصلاح و تخریب آنها بسیار بالاست کار فرهنگی زیادی انجام دهیم و وزارت ارشاد بخش مهمی از این مسئولیت ها را بر دوش دارد آن هم عبارت است از این که ارزش‌های دینی ، ملی و انسانی را باید در قالب هنر وارد زندگی مردم نماید اینکه گفته اند «ان مع البیان لسحرا» درست است اما تصویر خیلی بالاتر از بیان است.

وی در ادامه به مشکل فرهنگ در کشور اشاره کرد و گفت: مشکل اول این است که به فرهنگ به چشم تخصص نگاه نمی شود و مسئولیت های خطیر فرهنگی گاهی به افرادی واگذار می شود که فاقد صلاحیت مدیریت فرهنگی هستند. آرزوی ما این است که به فرهنگ به چشم تخصص نگاه بشود. مشکل دوم این است که برای شرایط خاص فرهنگی نرم افزار و محتوای لازم باید در مرکز توسط تیم قوی فرهنگی طراحی و به مدیران استانی جهت اجرا تحویل گردد نه اینکه حل معضل از اساس به سلیقه خود مدیر استانی واگذار گردد. همه می دانیم که گاهی معضلات خاصی پیش می آید که از عهده صرف مدیر برنمی‌ آید و کارشناسان باید برنامه بنویسند که مدیر محلی در این گونه مسائل خاص چگونه وارد و چگونه خارج شود در هر منطقه معضل خاص فرهنگی وجود دارد که اگر اشراف نباشد و اهل فن برنامه علمی طراحی نکنند که این معضل چگونه حل گردد قطعاً کار از یک جایی خراب و از مهار خارج خواهد شد.

وی گفت: اگر سایر کشورها را نگاه می کنم اصلاً قابل قیاس نیست آنها با ظرافت خاصی هیمنه عمرانی خود را به رخ جهانیان می کشند در این خصوص نباید غرور ملت ما شکسته شود و ضروری است که وزارت ارشاد بر روی این موضوع دقت داشته باشد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: دولت ترکیه وقتی می‌خواهد یک مسابقه بگذارد کنار آثار باستانی ترکیه این مسابقه را می گذارد و آثار باستانی خود را به تمام جهان مخابره می کند ما در استان اردبیل در کنار شهدای چالدران و مزار شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی میدان بزرگی را برای این موضوع درست کرده ایم تا در عاشورا و تاسوعا در اجتماع عظیم عزاداران هیبت و زیبایی بقعه به رخ جهانیان کشیده شود ۲۵ میلیون علوی در دنیا عاشق این بقعه هستند و آرزو دارند یک لحظه در قاب تلویزیون، بقعه مراد خود را ببینند.

 ما در استان اردبیل ۱۳۰ آب گرم معدنی در سرعین و کمربند توریستی سبلان داریم که در دنیا نظیر ندارد من در آنکارا از آب گرمی بازدید کردم که آب آن را از چاه بیرون می‌آوردند

وی در بخش سوم از سخنان خود اظهار داشت: تبلیغات بین المللی برای نشان دادن آثار باستانی، زیبایی های طبیعی و ظرفیت های عظیم کشور ما در حد صفر است در حالی که کشورهای دیگر در این باب سنگ تمام گذاشته اند شبکه های خارجی با اخذ قرارداد، بعضی از کشورهای دنیا را در عرض یک دقیقه چنان زیبا نشان می‌دهند که هر انسانی آرزو می کند که به آن کشور سفر کند ما در استان اردبیل با هنرمندان و فیلم سازان حرفه ای قرارداد بستیم چهار فصل استان ما مخصوصا سرعین و آثار باستانی استان را در حد شاهکار کار کرده اند ولی می گویند وزارت ارشاد اجازه همکاری با کانال های خارجی را نمی دهد این سخن قطعا درست نیست و قطعا مراد شبکه های معاند است اما در هر صورت باید وزارت ارشاد و وزارت میراث فرهنگی در این باب آستین بالا بزنند.

عاملی در خاتمه گفت: ما در استان اردبیل ۱۳۰ آب گرم معدنی در سرعین و کمربند توریستی سبلان داریم که در دنیا نظیر ندارد من در آنکارا از آب گرمی بازدید کردم که آب آن را از چاه بیرون می‌آوردند! اما تشکیلاتی راه انداخته بودند که در حین بازدید ما ۷۰۰ نفر توریست در آنجا حضور داشت و ۲۰۰ نفر هم در آنجا کار می کردند. برای تبلیغ مراکز توریستی لازم نیست بودجه دولتی صرف شود قطعاً نیاز مالی آن را هتلداران به صورت داوطلبانه تامین می کنند.

وی با تاکید بر لزوم عدم دفع هنرمندان و نخبگان هنری تصریح کرد: وزارت ارشاد بایستی تلاش کند که هنرمندان به اردوگاه های مخالف و بیگانه هل داده نشوند وزارت ارشاد بلکه انقلاب اسلامی باید مظهر این اسم خداوند باشد که «عادتک الاحسان الی المسیئین و سبیلک الابقاء علی المعتدین» خداوند معتدین (تجاوز کاران) را ابقاء می کند طرد نمی کند این را می گویند تادیب بزرگوارانه یعنی همان که در دعا آمده «ادّبت عبادتک بالتکرم» یعنی بندگانت را با آقایی ادب کردی همه انسان ها از جمله نخبگان هنری احتیاج به تکریم مناسب با نقش خودشان دارند برنامه ریزی و مدیریت این امر بسیار خطیر بر عهده وزیر ارشاد است ما نباید بگوییم که همه باید مثل ما فکر بکنند صدها مقدمه لازم است تا همه مثل ما فکر بکنند اختلاف سلایق و مشارب در یک جامعه طبیعی است آنچه مهم است تمرکز بر مصالح کلان و منافع ملی است. هنرمندان که بخش مهمی از ملت ما هستند در ذهن و قلب بخش عظیمی از مردم نفوذ دارند و ما نباید چنین ظرفیت هایی را به چشم حقارت نگاه یا آن را به دشمن واگذار یا صحبت های نادرستی در مورد آنها به زبان بیاوریم الان یک برهه بسیار سرنوشت‌ساز برای کشور ماست. جمهوری اسلامی آخرین فرصت بعد از ۵۰۰ سال برای کشور ماست تا کشور ما در چینش دولت ها و ملت ها در جایگاه مناسب با شان خود قرار بگیرد این فرصت دیگر هیچ وقت به دست نخواهد آمد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در خیلی از عرصه ها کار کارستان و بی نظیر کرده و برای همین مستهدف شده است به تعبیر رهبر انقلاب سر دشمنی ها وجود ایران قوی است تبیین این کارهای بزرگ باعث می شود که هر ایرانی با هر مشرب فکری، سیاسی و فرهنگی در حفظ و حراست ایران عزیز ما مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس کند ما در این مسیر با تمام وجود به هنرمندان که بخشی از فرزندان این مرز و بوم هستند احتیاج داریم. شایسته است آقای وزیر همه نخبه های هنری را با تمام مشارب فکری دعوت کند و با تکریم آنها از نزدیک پای صحبت و درد دل آنها و انتقادات آنها بنشیند تا گره های ذهنی باز و زمینه تعارف و تآلف هر چه بیشتر حاصل شود. یکی از وظایف حاکم اسلامی در کلام امیر المومنین این است که او باید گره های ذهنی را باز کند ما با بالا بردن آستانه تحمل و مدارا(تلورانس) باید تلاش کنیم که این سرمایه ها که سرمایه ملت و کشور ما هستند از دست ندهیم گاهی شاید میلیاردها پول ، هزاران ساعت و تلاش های بیکران صرف شود تا یک نخبه ای در کشوری ظهور کند بلکه باید گفت نخبه های علمی و هنری محصول سیستم ها نیستند اگر علامه طباطبایی محصول سیستم بود ما باید هزاران علامه طباطبایی داشتیم گاهی انسان های کوچک با قلب های کوچک و نگاه های کم عمق زمینه طرد را درست می کند. البته تردیدی نیست ک حساب افراد معاند جداست اما نباید به همه به چشم عناد نگاه کرد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها