یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

ایرانی بودن ما مهمتر است یا مسلمان بودنمان؟/ برخورد ایران با مسلمانان چچن در روسیه و سین‌کیانگ در چین، نقیض ادعاهای علم‌الهدی است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: برخورد ایران با مسلمانان چچن در روسیه، سین‌کیانگ در چین، مسلمانان در هند یا از همه مهم‌تر شیعیان افغانستان را می‌توان نقیض روشن ادعاهای آقای علم‌الهدی دانست. امکان تشکیل حکومتی فراتر از مفهوم دولت - ملت‌ های کنونی وجود ندارد.

ایرانی بودن ما مهمتر است یا مسلمان بودنمان؟/ برخورد ایران با مسلمانان چچن در روسیه و سین‌کیانگ در چین، نقیض ادعاهای علم‌الهدی است

عباس عبدی نوشت: آقای علم الهدی (امام جمعه مشهد) برای اثبات ضرورت دفاع از مساله فلسطین ضمن اشاره به اینکه ما هم امروز با هر مسلمانی در هر نقطه‌ای از دنیا مناسبت داریم، اما با یک کافر در درون جامعه خودمان هیچ مناسبتی نداریم، گفته است که« مناسبت‌های ما، بر مبنای جغرافیا، خون و... نیست، بلکه بر مبنای مسائل اجتماعی و دینی قرار دارد. شما نسل جوان نیز که امام و انقلاب را ندیده‌اید، بدانید آنچه امروز ما را به همه دنیا متصل می‌کند، مناسبات دینی و اسلامی ماست و نه چیز دیگری.»

این رویکرد خلاف قانون اساسی و مورد اختلاف جدی است. اگر کسانی کتاب کشف‌الاسرار امام را که در دهه ۱۳۲۰ نوشته شده خوانده باشند، متوجه می‌شوند که مبتنی بر این رویکرد است. در حالی که در سال ۵۷ و سپس تدوین قانون اساسی این رویکرد به کلی تغییر کرد و به تعبیری نسخ شد.

در آن رویکرد سنتی چیزی به عنوان ملیت، مرز و اصولا کشور در قالب حقوقی موجود وجود ندارد، بلکه یک تصویر از امت دینی ارایه می‌شود. این لزوما به معنای بی‌توجهی به خاک ایران نبود، ولی ملیت و کشور در معنای حقوقی آن متفاوت از تعلق به وطن بود. ولی ایران در معنای جدید دولت-ملت شامل حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت در داخل یک محدوده جغرافیایی مشخص می‌شود و تابعیت ایرانی مفهومی فراتر از تعلقات نژادی، جنسیتی، دینی و قومی است.

در این مفهوم حکومت و قدرت سیاسی برآمده از اراده این ۸۵ میلیون نفر است و هیچ گروه دیگری اعم از مسلمان یا غیرمسلمان فراتر از مرزها و تابعیت کشور حق دخالت در این امر را ندارد و هیچ تمایزی هم میان افراد دارای تابعیت ایرانی در اجرای این حق نیست. به همین علت است که مقررات اعطای تابعیت ایرانی بسیار سخت است و ریشه آن نیز خون است.

حتی خاک را هم در این باره به رسمیت نمی‌شناسند. یعنی نوزاد متولد ایران به شرطی ایرانی شناخته می‌شود که از طریق پدر ایرانی باشد. مسوولان کشور هم تابعیت ایران دارند. جالب اینکه مادر را هم به عنوان ریشه تابعیت نمی‌پذیرند و به همین علت است که ده‌ها هزار کودک و جوان متولد شده از مادران ایرانی هنوز نتوانسته‌اند تابعیت ایرانی خود را بگیرند. اصولا رویکرد رسمی حکومت به غیرایرانی‌ها بسیار امنیتی است، چه مسلمان باشند و چه نباشند.

اگر رویکرد سنتی به حکومت را بپذیریم، کل ساختار حکومت و قانون اساسی با چالش مواجه شده و فرو می‌پاشد. حکومت نمی‌تواند و نباید نسبت به غیرایرانیان، حساسیتی مشابه با آنچه ۸۵ میلیون نفر ایرانی دارد، داشته باشد. نه فقط در داخل مرزهای ایران، بلکه همه ایرانیان اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در سراسر جهان، باید تحت حمایت سیاسی و حقوقی حکومت باشند. علت نیز روشن است، چون کشورهای دیگر و مردم‌شان نیز همین رویکرد را به ایرانیان دارند.

البته این بدان معنا نیست که از حقوق بشر، به ویژه برای مسلمانان دفاع نکنیم، ولی این کار متفاوت از برخورد یکسان میان شهروند ایرانی با دیگران است. در عمل هم همین طور رفتار شده است.

برخورد ایران با مسلمانان چچن در روسیه، سین‌کیانگ در چین، مسلمانان در هند یا از همه مهم‌تر شیعیان افغانستان را می‌توان نقیض روشن ادعاهای آقای علم‌الهدی دانست. امکان تشکیل حکومتی فراتر از مفهوم دولت ـ ملت‌ های کنونی وجود ندارد. حداقل در شرایط کنونی نیست. مفهوم تابعیت مقدم بر هر تعلق دیگری است. در قانون نیز همین آمده است. آنچه رسمیت دارد مفهوم و مصداق ایران است، نوع حکومت فرع بر آن است. این قانون اساسی نیز فقط با رای همه مردم ایران مشروعیت یافته و مسوولیت آن نیز با خودشان است. این مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین اختلاف نواصولگرایان با انقلابیون است. این مساله قابل تفاهم هم نیست، چون نقیض انقلاب و قانون اساسی کشور است. بخشی از فقر و تنگدستی مردم ناشی از وجود این رویکرد است.

حکومت ما در درجه اول مربوط به همه شهروندان ایرانی بدون تمایز است و در برابر دیگران هیچ مسوولیت حقوقی ندارد. قواعد زندگی سیاسی ما نیز در همین چارچوب شکل گرفته و معنادار می‌شود. تا این اختلاف حل نشود، مباحث دیگر بیهوده است.

منبع: روزنامه اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • مدرس دانشگاه
    0

    اگر چه با آقای عبدی در بسیاری از موارد اختلاف نظر جدی دارم اما در این مورد کاملا با ایشان موافقم. نگاه ایدئولوژیک ما با نگاه سرزمینیمان تفاوت ماهوی دارد و تا این موضوع حل نشود بسیاری از مباحث در حکمرانی ما لاینجل است

  • ناشناس
    2

    جانم فدای ایران و بس ،دیگران فدای سر ایران

  • خون جیگر
    1

    خاک بر سر ما که سیب زمینی شدیم

  • یه جانباز جنگ تحمیلی دلشکسته متاهل مستاجر داغون شده
    1

    لعبت خداوند ب قوم ظالمان خجالت بکشید شرم کنید پول نان خالی هم نداریم لعنت خداوند به دستهای آلوده ای که حق من و امثالهم را پایمال میکنند عدالت کجاست و؟؟؟

  • غریبه
    0

    با وجود افرادی ضد دین و مبلغ دین ----- صد درصد ایرانی بودن

  • هه
    1

    برای این شیاطین فقط پول مقام و قدرت مهم است بقیه چیزها ابزاری برای رسیدن به اینها و کنترل و سواری گرفتن از مردم است

  • ناشناس
    1

    ایرانی بودنمان

  • ناشناس
    1

    علم الهدی حرف بیهوده کم نمی‌زند ما باید در این چهل وسه سال همه اینها را شناخته باشیم.چهره واقعی اسلام را دیدیم و فهمیدیم که چرا در اسلام دائما جنگ و خونریزی بود.

  • پشمک
    0

    علم الهدا تنها فکر ماندگاری است نه ایران ونه اسلام و نه فلسطین اونهم به هر وسیله.

  • یاور
    0

    هیچکدام در این دوره و زمانه باید آخوند باشی و یا آخوندها از تو حمایت کنندالبته بشرطی که آنها راه را برای شما باز می کنند ( رانت) و کاسبی مشترک باشد .

  • ناشناس
    0

    جناب عبدی اینها نه دین دارند و نه عرق ملی، اینها تنها وظیفه ای که به ا یشان محول شده را انجام می دهند.

  • ناشناس
    0

    از هر چی اسمش دینه سیاست فاسد فهمیدم و بس حالم به هم میخوره

  • فرشید
    0

    حالا یه آخوندی یه حرفی زده زیاد سخت نگیرید اینها از این بلغورها زیاد می کنند

  • ناشناس
    0

    نظر اقای علم و هم اندیشان او با تفکر سیاسی مدعیان خلافت اسلامی مانند داعش نزدیک است و همین هم موجب نگرانی بسیاری از کشورهای اسلامی همسایه است که گمان می کنند و گمانشان هم پر بیراه نیست که حاکمان تهران ایران را سکوئی برای پرش به همه جهان اسلام کرده اند.همین یکی از دستاویزهای سرکوب ملت ایران از درون و بیرون است.از درون برا ی اینکه مردم ایران چنین هوسی ندارند و از بیرن به این جهت که مردم پیرو و تابع امیال اخوندهای جهانجوی هستند!مصداق گیر کردن میان پتک و سندان و شاید هم دو تیغه یک قیچی!

  • نظرگو
    0

    اینها از مذهبی بودن و اعتقادات مردم سواستفاده کردند و میکنند تا برمردم حکومت کنند، هرچند این اواخر مردم کمی عاقل تر شدند تا حق و باطل را بشناسند

  • ناشناس
    0

    اقای حاجی هر وقت حرف میزنه فکر نمی کنه آخه خیلی احساس قدرت میکنه خاک ایران سرمه چشمان جانم فدای سرزمین ایرانم مسولین بهش تذکر بدین

  • ناشناس
    0

    حاجی آقا امام حسین گفته اگر دین ندارید آزاده باش پس شماها چرا با تمام کشورهای کمونیستی قرارداد می بندید روسیه و چین کره شمالی و هرچه کشور اسلامی نیست با ابن کشورها در تماس وکمک می‌کنید چقدر ریا دارید

  • مهدی
    0

    پس چرا وقتی مردم ما تنگ دست هستند ما داریم دلارهای نفتی ایران رو به حزب‌الله لبنان ویمن می فرستم

  • آرمین
    0

    ایرانی های بدبخت برده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها