اعتراف جهانگیری؛ فکر کردیم نرخ سود بانکی با تورم کاهش می یابد اما نشد!

جهانگیری در مراسم روز ملی صنعت و معدن ، نرخ سود بانکی را از جمله شاخص های اصلی در ایجاد ثبات برای بنگاههای صنعتی برشمرد و توضیح داد: نرخ سود بانکی باید پیش برنده باشد و فعال اقتصادی بتواند با آن تولید داشته باشد. ما در دولت یازدهم تلاش بسیاری کردیم که نرخ سود بانکی به صورت دستوری نباشد اما به جهتی برود که به تولید کمک شود. این نرخ کاهش هم پیدا کرد ما فکر می کردیم این نرخ می تواند با تورم کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۵ درصد برسد اما نشد.

اعتراف جهانگیری؛ فکر کردیم نرخ سود بانکی با تورم کاهش می یابد اما نشد!

وی تصریح کرد: حتما در دولت دوازدهم یکی از شاخص ها و علائم ثبات اقتصادی نرخ سود بانکی است که از جمله مطالبات تولیدکنندگان از دولت دوازدهم است.

او ادامه داد: سیاست تعامل با دنیا جزء کارهایی است که بخش خصوصی می تواند در آن نقش موثری ایفا کند اما نمی تواند در سیاست گذاری ها موثر باشد. دولت یازدهم تلاش کرد تا دیوارها را از بین بردارد و فکر می کنیم این توفیق نصیب شد. ما به هر حال موفق شدیم با اجرای برجام گام های نخست را برداشته و ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنیم. فرصت های سرمایه گذاری را معرفی کردیم. به محض باز شدن فضای سیاسی موجی از سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران سرازیر شد. البته اینکه ما چقدر توانستیم از این فرصت استفاده کنیم، جای بحث دارد.

جهانگیری گفت: این کشور ۸۰ میلیونی باید برای حل مشکل اشتغال به دنبال فرصت بازارهای خارجی باشد. وظیفه دولت این است که شرایط لازم را ایجاد کند تا فعالان اقتصادی بتوانند در بازارهای خارجی حضور پیدا کنند و وظیفه بخش خصوصی هم این است که تولیدی داشته باشد که بشود آن را در این بازارها عرضه کرد.

او ادامه داد: وظیفه بعدی دولت تامین مالی است. هیچ کشوری نیست که مسیر توسعه صنعتی را طی کرده باشد و منابع مالی دنیا را به خود جذب نکرده باشد. جذب فاینانس از جمله راههای تامین مالی است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها