کارشناس مسائل بین الملل:

نزدیکی تهران و پکن امتیازدهی بیشتر غرب را منجر می‌شود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: نزدیکی ایران به کشورهایی مثل چین، روسیه، هند و سایر کشورها که در حوزه نفوذ آمریکا و غرب قرار ندارند منجر به نزدیکی بیشتر غربی‌ها به ایران خواهد شد.

نزدیکی تهران و پکن امتیازدهی بیشتر غرب را منجر می‌شود

مصطفی انتظاری در گفتگو با آرمان امروز در خصوص اهمیت ارتقای سطح روابط میان ایران و چین با توجه به شرایط پیچیده منطقه و عرصه بین الملل و البته اهمیت این موضوع با در نظر گرفتن تداوم مذاکرات وین و تعاملات میان ایران و غرب، اظهار داشت: هم طرف ایرانی و هم طرف چینی فارغ از جبهه بندی‌های سیاسی تلاش می‌کند به صورت عمل‌گرا منافع مشترک را در نظر بگیرند که این موضوع از اهمیت بالایی در همکاری های دو طرف برخوردار است‌.

وی با اشاره به منافع اقتصادی همکاری‌های میان ایران و چین گفت: در سال های اخیر شاهد هستیم که چینی ها به دنبال افزایش منفعت اقتصادی خود از تعامل با کشورهای منطقه غرب آسیا هستند و نزدیکی آنها به ایران می تواند پکن را در تحقق این خواسته خود کمک کند.

انتظاری بیان کرد: دسترسی به بازار 80 میلیون نفری ایران، دسترسی به آب هایی که در کنترل ایران است، دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در ایران وجود دارد، اینها همه فرصت هایی هست که قطعاً چینی ها از آن به راحتی نمی گذرند و در حال حاضر ما شاهد هستیم که آنها در حوزه های پوشاک، لوازم خانگی و خودرو در ایران بسیار فعال هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: علاوه بر منفعت اقتصادی چین از قبل همکاری و تعاملی که با ایران در حوزه های مختلف تجاری دارد ایران هم با توجه به شرایط تحریم می تواند از فرصت فروش نفت به چینی ها و سرمایه گذاری آنها در صنایع و معادن مختلف کشور استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از همکاری های میان تهران و پکن تلاش هر دو طرف در جهت مقابله با سیاست تک قطبی آمریکا در نظام بین الملل است چراکه امروز ما دیگر نظام تک قطبی نداریم بلکه وجود قدرت های مختلف منجر به ایجاد نظام چند قطبی شده است که نمونه آن گروه بریکس است.

انتظاری گفت: دیگر آن زمان که در نظام بین الملل همه چیز از آمریکا و به آمریکا ختم شود و همه باید در زمین آن بازی می کردند گذشته است و قدرت های مختلفی از جمله روسیه، چین، هند، برزیل، ایران و برخی دیگر با تعاملات میان یکدیگر در راستای چند قطبی کردن و تقابل با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا همکاری دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این مطلب که نزدیکی ایران به کشورهایی مثل چین، روسیه، هند و سایر کشورها که در حوزه نفوذ آمریکا و غرب قرار ندارند منجر به نزدیکی بیشتر غربی‌ها به ایران خواهد شد، افزود: هرچند که پروپاگاندای رسانه های غربی علیه سیاست ایران و رویکرد به شرق و نزدیکی به کشورهای هم چون چین این بوده و خواهد بود، اما سیاستمداران غربی به خوبی می دانند که پیام نزدیکی ایران به چین این است که طرف غربی باید تلاش بیشتر کرده و امتیاز بیشتری به ایران بدهد.

وی بیان کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای هم شاهد بودیم که هر زمان نزدیکی ایران به روسیه و چین بیشتر می شد تلاش طرف غربی در راستای افزایش ارتباط با ایران بود و هر زمان که ایران از تعامل بیشتر با روسیه و چین و غافل میشد طرف غربی فشارها را افزایش میداد و مطالبات خودش را از ایران بیشتر میکرد.

انتظاری افزود: به هر حال نزدیک شدن ایران به کشورهای روسیه، چین، هند و امثال آنها نشان دهنده تنها نبودن و در انزوا قرار نداشتن ایران در عرصه بین‌المللی است موضوعی که آمریکا از دوره آقای ترامپ به شدت پیگیر آن بود اما ایران اجازه نداد که این هدف تحقق پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: حضور ایران در مجامع بین‌المللی و تعاملات و ارتباطات گسترده با کشورهای شرقی و کشورهای منطقه و همسایه نشان دهنده شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا است و از سویی هم برای غرب این پیام را به دنبال دارد که جهت ارتباط و تعامل بیشتر با ایران باید تلاش بیشتری داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    ازقديم گفته اند خودش را درون چاه ،،،،،،، مى اندازد تا ترشح اش به ديگران برود حكايت حالا است آخه كمونيست بى دين لامذهب جرا؟

  • ناشناس
    0

    به چین و روس ووووووو باج بدیم که امریکا اروپا مجبور بشن به ما نزدیکتر بشن .خب از اول با خودشون ببندیم که کم ضرر تره .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخخ
      حرف حساب جواب نداره...

  • قدیم
    0

    کمونیست با اسلام چه سنخیتی دارند

  • ناشناس
    0

    البته اگر پکنی ها شیرمان را بیشتر از غربی ها ندوشند !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها