روزنامه جمهوری اسلامی:

طعنه به مخالفان برجام که حتی آن را آتش زدند، نزنید که چرا مدافع مذاکره شده اند؟/ مهم اینست که مردم از رنجی که می‌برند رها شوند

همه فعالان سیاسی باید دست به دست همدیگر داده و مشکلات مردم را حل کنند و رقابت‌های سیاسی را در امور کشور دخالت ندهند. سران جناح مقابل باید خوشحال باشند که رقبای سیاسی آنها اکنون تغییر عقیده داده‌اند و راه درست را انتخاب کرده‌اند.

طعنه به مخالفان برجام که حتی آن را آتش زدند، نزنید که چرا مدافع مذاکره شده اند؟/ مهم اینست که مردم از رنجی که می‌برند رها شوند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی جمله‌ای کلیدی داشت که در سخنرانی‌هایش آن را مطرح می‌کرد و می‌گفت: انسان، موجودی است شدنی.منظور آیت‌الله بهشتی این بود که نباید توقع داشته باشیم انسان‌ها همیشه یکسان بمانند و تغییری در آنها به وجود نیاید.

این روزها در رسانه‌های مکتوب و مجازی تهاجم زیادی به سران جناح اصولگرا به خاطر گرایش مثبتی که به برجام و مذاکره درباره رفع تحریم‌ها نشان داده‌اند صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد با معیارهای مرتبط با تکامل فکری انسان‌ها آنطور که شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی مطرح می‌کرد، منطبق نیست.

به سران جناح اصولگرا ایراد می‌گیرند که شما همان کسانی هستید که برجام را آتش زدید و گفتید بعد از شهادت سردار سلیمانی هرکس سخن از مذاکره بگوید دهانش را خرد می‌کنیم. شما برجام را سند ذلت می‌دانستید و آن را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کردید و هرگونه مذاکره با طرف مقابل را خیانت می‌دانستید و حالا با یک هیأت 40 نفره به وین رفته‌اید و با آمریکا هرچند غیرمستقیم مذاکره می‌کنید. ایراد می‌گیرند و سؤال می‌کنند که بالأخره کدام حرفتان را قبول کنیم؟ اگر برجام خیانت بود، چرا حالا خودتان به دنبال آن هستید و این موجودی که خودتان آن را مرده می‌دانستید به آن دخیل بسته‌اید؟

با توجه به منطق صحیح «انسان، موجودی است شدنی» این ایرادها به دولتمردان سیزدهم وارد نیست. آنها می‌توانند در جواب بگویند ما قبل از آنکه مسئولیت اداره کشور را در دست بگیریم، برجام را قبول نداشتیم ولی حالا که با مشکلات گسترده کشور مواجه شده‌ایم و راه‌های حل مشکلات را بررسی کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که برجام آنطور که ما فکر می‌کردیم نیست و باید برای احیاء آن مذاکره کنیم و به آن برگردیم.

این استدلال، قابل قبول است و باید به دولتمردان سیزدهم حق داد تغییر عقیده بدهند و به این نتیجه برسند که قبلاً اشتباه می‌کردند و حالا باید درصدد جبران اشتباه خود برآیند و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف نمایند.

نکته بسیار مهم اینست که همه فعالان سیاسی باید دست به دست همدیگر داده و مشکلات مردم را حل کنند و رقابت‌های سیاسی را در امور کشور دخالت ندهند. سران جناح مقابل باید خوشحال باشند که رقبای سیاسی آنها اکنون تغییر عقیده داده‌اند و راه درست را انتخاب کرده‌اند. این همسانی که در مورد نگاه به برجام و مذاکره برای احیاء آن میان دو جناح به وجود آمده، برای کشور مبارک است. نتیجه بسیار مطلوبی که این همسانی فکری خواهد داشت اینست که در کشور کسی نیست که در برابر دولت مانع ایجاد کند، مجلس مصوبه‌ای برای مشکل کردن کار هیأت مذاکره‌کننده نمی‌گذراند، نیروهای مسلح اقدامی که حساسیت‌برانگیز باشد انجام نمی‌دهند، رسانه‌ ملی و سایر رسانه‌ها نه‌تنها علیه هیأت مذاکره‌کننده تبلیغ نمی‌کنند بلکه با آن همراهی هم می‌کنند و کسی هم فیلمی برای خائن نشان دادن اعضاء آن و متهم ساختن آنها به جاسوسی نمی‌سازد. بدین ترتیب، هیأت مذاکره‌کننده می‌تواند از زمینه کاملاً فراهم ‌شده‌ای که در اختیار دارد حداکثر استفاده را به عمل بیاورد و مذاکره را به نتیجه مطلوب برساند.

اکنون برای همه روشن شده است که احیاء برجام و رفع تحریم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور، ضروری است و برخوردهای شعاری با این موضوع را باید کنار گذاشت. اینکه احیاء برجام توسط کدام دولت و کدام شخص و کدام هیأت صورت بگیرد و کدام دولت موفق به رفع تحریم‌ها شود، مهم نیست، مهم اینست که این کارها انجام شود و مردم از رنجی که می‌برند رها شوند. همه حاضرند بپذیرند تمام افتخارات به نام دولت سیزدهم ثبت شود و تمام قلم‌ها و زبان‌ها حمایت از کارگزاران کنونی را وجهه همت خود قرار دهند اما شاهد رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی باشند. همه خواهان عزت ملت، استقلال کشور و اقتدار دولت هستند و معتقدند در پرتو این عزت و استقلال و اقتدار می‌توان مشکلات را نیز حل کرد. در چنین شرایطی دولت سیزدهم باید هنر خود را نشان دهد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • شهروند ایرانی
    0

    بنده با نظر این نویسنده موافقم در هر حال رفع موانع مشکلات مردم و پیشرفت کشور و عزت مردم (فارغ از جناحبندی و سیاسی بازی )باید در اولویت باشد حتی شده لازم است در این مواقع افرادی ایثارگر و فداکار از آبرو و حیثیت و اعتبار خود برای اعتلای کشور و رضایت عامه مردم بگذرند.

  • حاج طوسی
    0

    عالی جناب مهاجری، دولتمردان امروزی مگر در کرات دیگر زندگی میکردند که از وضعیت حاکم بر جامعه خبر نداشتند.آقایانی که در اقلیت هستند از همان روز اول بنای ناسازگاری را با شلیک موشک گذاشتند و دست به هرکاری زدند که قدرت سیاسی را بدست بگیرند.حال بسم اله.دلار و طلا و مسکن و هزینه آذوقه و امنیت جامعه و....چگونه هر روز بالا و بالاتر می رود.جناب مهاجری چرا حقیقت را برای مردم بازگو نمی کنی که سیاست خارجی ما تا زمانیکه براین پاشنه می چرخد همین هست و همین .

    نظرات شما -
    • mir
      0

      هر دولتی وارث عملکرد دولت قبل است هیچ دولتی پروژه های نیمه کاره قبلی چه اقتصادی یا سیاسی را اگر عاقل باشد ویران نمیکند مخالفت با بر جام هیچ مغایرتی با ادامه و اصلاح ان ندارد.

    • از حاج طوسی به m ir
      2

      موافق نظر حضرتعالی هستم.اما به حضرتعالی میگویم که اگر این دولت هم با برجام موافق شود و قراردادی ثبت شود به محض اینکه جمهوری خواهان در امریکا به قدرت برسند از آن خارج خواهند شد.غرب با سیاست خارجه ایران موافق نیست و برندگان این سیاست چین و روسیه هستند.که ایران خواسته یا ناخواسته سپر بلای آنها شده است.بازنده اصلی هم ملت ایران است.

  • محمد
    1

    لعنت و نفرین ابدی بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند از جمله خودم که چهار دهه پیش به این آخوندهای دو زاری اعتماد کردم .

  • ناشناس
    0

    نیاز به سازش با دنیا را هر احمقی میداند اما بحث بر سر اینست که چرا عده ای با اگاهی کامل از این موضوع منافع خود وگروهشان را بر منافع ملت وکشور ارجح میدانند .یعنی این اقایان مذاکره کننده اینقدر نفهم بودند که از سال گذشته تا حالا یک دفعه متوجه ضرورت برجام شده اند ؟در اینصورت از کجا معلوم چند صباح دیگه دوباره جهت جدیدی را کشف نکنند ؟اینها که مدعیند علم ابدوازلی دارند .

  • نیری
    0

    برجام موضوعی فراجناحی هست ونظر شخص افراد در آن دخیل نیست چه بسا مدیری علی رغم میل باطنی برای منافع ملی در صدد اجرای آن بر می آید این ذات سیاست می‌باشد پس خرده نگیرید

  • خان خان
    1

    ملا مکتبی چه به حکومت؟؟؟ادمای بیسواد وچوپون چه به وزیری کشورهای که اینها می گویند بداست مردمش دررفاه واسایش زندگی میکنن...ما هستیم که چهار دهه به مردم دروغ اب وبرق خونه مجانی دادیم...روزبه روز اسایش از مردم گرفتیم زندگی را برمردم سخت کردیم...حالا اگرشوده دست به شیطان بدی اسایش ورفاه برای مردم فراهم کنی چه برسد به امریکا...مگر شما چندسال زنده هستی...پس بامردم دنیا خوب باشی دست دوستی بجای دشمنی دهی تا اسمی ازشما به خوبی یاد شود.....

  • شاعر
    0

    گرچه سخندان ومصالح گویی..به عمل کار برایدبه سخندانی نیست. خوش بودگرمحک تجربه اید به میان.تاسیه روی شودهرکه دراوغش باشد

  • mir
    3

    امریکا چون خود را ابر قدرت میداند با ایران که براساس نظر خود صرف نظر از درست یا غلط بودن عمل میکند و زیر بلیت امریکانمیرود مارا تحریم میکند و این بر خلاف نظر برخی به هیچوجه به سیاست خارجی ربطی ندارد البته بعضی میگویند بابا بگو چشم و خوش باش اما ما از تخم کوروش هستیم و عظم کرده ایم با این شیطان در بیفتیم یا نتیجه اش از این اتش رسیدن به عظمت ایران است یا ما نابود میشویم و گروهی خاین میایند برای امریکا نوکری کنند.

  • علی
    2

    از علی به محمد -میخواستم بگم استغفراله تو امریکا که تا اتش میاد فوری خاموش میکنند که بیشتر از فصل تابستون نسوزه سیل هم که بیاد فوری مهار میکنند که به تابستون نکشه و خونه ها رو مثل دسته گل تحویل میدن اون پلی هم که افتتاح نشده افتضاح شد ریخت پایین حتما تو ونزوئلا بوده لابد اونجا هم اخوندای ما کار رو دست گرفتن نمیدونم چرا این همه اخوند ونخبه ما توامریکا داریم میزارن گنگره و شهر ودهاتشون گانگستر بازی بشه اخه هر جا مشکله از اخونداس وبقیه عین هلو نازن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها