مروری بر نتایج تصمیم اخیر شورای امنیت و شکست طرح آمریکا؛

شکست تاریخی آمریکا یا مقدمه یک حمله جدید؟ / ایران و آمریکا در التهاب لحظات تاریخی / آیا مکانیسم ماشه اجرا می‌شود؟ / "برجام روسی" در راه است!

شکست آمریکا در صدور قطعنامه تمدید تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، می‌تواند یک تاکتیک برای پیشبرد گام‌مهمتر یعنی فعال‌سازی مکانیزم ماشه باشد. همان گامی که حتی پوتین را به درخواست جلسه اضطراری واداشته است.

شکست تاریخی آمریکا یا مقدمه یک حمله جدید؟ / ایران و آمریکا در التهاب لحظات تاریخی / آیا مکانیسم ماشه اجرا می‌شود؟ / "برجام روسی" در راه است!

به گزارش خبر فوری ، در شبی که شاید بسیاری از افراد خیره به تلویزیون بوده و با دهان باز و چشمان از حدقه درآمده شکست تحقیرآمیز بارسلونا از بایرن مونیخ را مشاهده می‌کردند، در آن سوی مرزها یک شکست بزرگ دیگر این بار در عالم سیاست رقم خورد.

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را به صورت مجازی به رأی گذاشت و این قطعنامه در نهایت با کسب 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق و 2 رأی مخالف از تصویب در شورای امنیت بازماند.

نکته عجیب اینکه تنها کشوری که به جز آمریکا به این قطعنامه رای مثبت داد، جمهوری دومینیکن بود و هیچ کشور دیگری حاضر نشد با آمریکا و طرحش موافقت کند.

لازم به ذکر است که تصویب این قطعنامه نیازمند کسب حداقل 9 رأی موافق از مجموع 15 رأی اعضای این شورا و عدم دریافت وتو (رأی منفی) از جانب اعضای دائم بود که در این مورد اصلا کار به آنجا کشیده نشد.

جزئیات جلسه شورای امنیت را در این گزارش بخوانید

بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی پروژه آمریکا در سازمان ملل و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را یک شکست تاریخی بی سابقه دانستند. در ایران، این اتفاق باعث واکنش بسیاری از مسئولین شد.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، در حساب کاربری خود در توئیتر تصویب‌نشدن قطعنامه را نشانه "انزوای کامل آمریکا" توصیف کرد. وی نوشت: "ایالات متحده باید از این شکست درس بگیرد. تلاش‌های این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها غیرقانونی است و توسط جامعه جهانی رد شده، همان‌طور که امروز شاهد آن بودیم."

همچنین رئیس جمهور حسن روحانی و نیز سخنگوی وزارت امور خارجه این اتفاق و تنهایی آمریکا در سازمان ملل و ناکامی در همراه سازی سایر کشورها با خود را در 75 سال اخیر بی سابقه دانستند.

واکنش کشورهای بزرگ به شکست طرح آمریکا

واکنش خارجی‌ها اما در این میان مهم تر است. این واکنش‌ها به سه دسته (بر اساس موضع گیری‌های مختلف) تقسیم می‌شود:

موضع گیری آمریکا به عنوان تنها موافق جدی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران. موضع گیری چین و روسیه به عنوان دو مخالف اصلی این تحریم و تمدید آن. موضع گیری کشورهای غالبا اروپایی که به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای ممتنع دادند.

موضع کشورهای اروپایی به خصوص تروئیکا (آلمان و فرانسه و انگلستان) نوعی دوگانگی بین حمایت از برجام و نگرانی در مورد تسلیحات موشکی ایران را نشان می‌دهد.

در همین رابطه دفتر نمایندگی انگلیس در مورد دلیل رأی ممتنع خود در سازمان ملل گفت: "مشخص بود که قطعنامه موفق نمی‌شود حمایت شورا(ی امنیت) را به‌دست آورد و نمی‌تواند نمایان‌گر مبنایی برای دستیابی به اجماع باشد. در نتیجه به بهبود امنیت و ثبات در منطقه یاری نمی‌رساند."
در حقیقت، انگلیس و آلمان و فرانسه می‌گویند در عین نگرانی از قدرت گرفتن موشکی ایران، به توافق هسته‌ای و اجرای آن پایبند بوده و آماده روی آوردن به مکانیسم حل اختلاف اند تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد.

لازم به ذکر است که بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم توجه اروپا به تعهدات اجراییش در قبال توافق هسته ای، ایران طی 5 مرحله تعهداتش در قبال برجام را کم کرد. منظور از بازگشت ایران به اجرای کامل برجام همین کاهش تعهدات 5 مرحله ای است.

اما روسیه و چین چه گفتند؟ این دو در عین مخالفت جدی با تندروی آمریکا به شدت دنبال این هستند که بار دیگر مساله هسته ای را مطرح کرده و در جلسه ای فوری به آن بپردازند تا مشکلات بعدی به وجود نیاید. به این موضوع که منظور از مشکلات بعدی چیست باز خواهیم گشت؛ آنچه اکنون باید به آن اشاره کنیم اقدام پوتین و روسیه است که بلافاصله بعد از پایان نشست مجازی سران کشورها آن را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه طی بیانیه‌ای پیشنهاد کرد که به‌منظور پیشگیری از تقابل‌های غیرضروری در شورای امنیت سازمان ملل متحد [بر سر مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران]، یک نشست مجازی بین سران 5 کشور عضو دائم شورای امنیت (روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه) و با مشارکت سران کشور‌های آلمان و ایران برگزار شود. این تصمیم مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفت و استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری از آن حمایت کرد.

اما واکنش آمریکا به شکست تاریخی خودش و رای نیاوردن تمدید دوره تحریم تسلیحاتی چه بود؟ پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا این اتفاق را شرم آور دانست و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در این باره بیان کرد، خودداری فرانسه، انگلیس و آلمان از حمایت از آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مأیوس‌کننده بود اما مایه شگفتی نبود.

چرا آمریکا وارد مسیری شد که خود سرانجامش را می‎‌دانست؟

عبارت اصلی که می‌تواند خیلی چیزها را برای ما روشن کند همین عبارت "مایه شگفتی نبود" رابرت اوبراین است. این عبارت این پرسش را به ذهن می‌آورد که اگر آمریکا خود می‌دانست که طرحش چنین شکستی می‌خورد پس چرا اقدام به ارائه قطعنامه اش در سازمان ملل کرد؟

به نظر می‌رسد اقدام آمریکا بخشی از طرح بزرگی است که قصد دارد آن را به اجرا بگذارد. کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی اخیر خود به خوبی از این طرح کلی رونمایی کرد. کلی اعلام کرد که واشنگتن طی روزهای آینده برای استفاده از مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها "مکانیسم ماشه" یا "اسنپ بک" تلاش خواهد کرد.

این مطلبی است که در روزهای اخیر بسیاری از وب سایت‌های تندرو آمریکایی نیز بر آن تاکید دارند. وبگاه نشنال اینترست در گزارش جدیدش از این گفت که تنها راه آمریکا برای اینکه جلوی قدرت گیری نظامی و تسلیحاتی ایران را بگیرد این است که مکانیسم ماشه را به کار بگیرد.

همچنین ریچارد گوان از متخصصین بحران بین المللی در سازمان ملل در گفتگوی خود با خبرگزاری AFP بر همین مطلب تاکید کرد و گفت به احتمال زیاد اقدام جمعه شب آمریکا در سازمان ملل مقدمه اقدامش در مورد مکانیسم ماشه بوده است.

مکانیسم ماشه چیست؟

اما مکانیسم ماشه چیست و چگونه آمریکا می‌تواند در آن فعالیت کند؟

به طور کلی مکانیسم ماشه امکان بازگشت خود به خودی تحریم‌های بین المللی علیه ایران را در صورت اثبات نقض برجام می‌دهد. طبق قطعنامه 2131، در صورتی که یکی از اعضای 5+1 به این نتیجه برسد که ایران در حال نقض برجام است می‌تواند طی یک پروسه قانونی تحریم‌ها را برگرداند.

آمریکا اگر بخواهد وارد این پروسه شود، ابتدا باید شکایتی را علیه ایران درباره نقض توافق هسته‌ای به شورای امنیت ارائه کند. سپس شورای امنیت باید ظرف 30 روز درباره قطعنامه‌ای برای ادامه معافیت تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. اگر این قطعنامه تا مهلت مقرر ارائه نشود، همه تحریم‌های سازمان ملل که قبل از سال 2015 برقرار بود، به طور خودکار بازمی‌گردد.

نکته مهم و نسبتا دردسرساز این قانون این است که بازگشت تحریم‌های خود به خودی توسط یک کشور قابل وتو نیست و موافقان اصلی ایران یعنی روسیه وچین نمی‌توانند آن را رد کنند.

در زمان تصویب برجام، منتقدان از تیم مذاکره‌کننده به‌خاطر وجود این مکانیزم انتقاد می‌کردند. انتقادی که آن روزها دلواپسی نابجا نامیده می‌شد اما حالا شکلی عملی به خود گرفته است.

دردسر آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه

در این میان اما همانطور که نشنال اینترست گفته عبارت" یکی از اعضای برجام" است که طبق این قانون قابلیت به کارگیری مکانیسم ماشه را دارد.

این در حالی است که آمریکا با خروجش از برجام عملا دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را به کار بگیرد. حالا طبق گزارش رویترز، گرچه آمریکا از برجام خارج شده، اما تهدید کرده در صورتی که شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید نکند( که نکرد)، از بندی در این توافق برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

درباره امکان این اقدام آمریکا بحث های پیچیده حقوقی بسیاری مطرح شده است. آنچه واضح است این است که آمریکا طرح تمدید تحریم تسلیحاتی را به عنوان مقدمه خود جهت به کارگیری مکانیسم ماشه به کارگرفت. آمریکایی ها با وجود اینکه می‌دانستند این طرح رای نمی‌آورد اما برای ورود به کارزار اصلی از آن استفاده کردند.

بازی ایران و آمریکا ادامه دارد

به نظر می‌رسد که اصرار روسیه مبنی بر تشکیل جلسه فوری در مورد برجام بر همین امر یعنی اجرای اسنپ بک مبتنی باشد.

رئیس جمهور روسیه می‌خواهد با نوعی کدخدا منشی از پیش روی آمریکا در زمینه مکانیسم ماشه جلوگیری کند. معلوم نیست طرح روسیه یا چین در این مورد چه باشد؛ شاید اتحاد اروپای ممتنع، شاید هم کسب رضایت ترامپ. هر چه باشد مشخص است که بازی ایران و آمریکا فعلا ادامه دارد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • حسین خانی
    0

    مردم این وسط چه گناهی دارند که چوب تحریمهای جهانی و تحریمهای خودمانی را می خورند .خودمانی یعنی فولاد و مس وخلیلی از تولیدات داخلی را به نرخ جهانی و بیشتر از آن به مردم تحمیل می کنند .این سیستم بازرسی کشور باید به نفع عامه مردم به عدالت برخورد نماید با ناحقی ها .بسیاری از ادارات از مردم جهت دادن مجوزها دارن پول زور می گیرند چرا برخورد نمی شود .نمونه اش اداره آب و فاضلاب ،جهت نصب واتصالات لوله آب که با عقل سالم و فاکتور استعلام(6100000ریال) شده جوردر نمی آیند گرفتن مبلغ 15700000ریال فقط جهت نصب لوله آب به غیر از حق امتیاز و پول کنتور ،واقعا اگر کسی از دیوان عدالت و بازرسی و یانمایندگان مجلس این متن را خواند واقدام نکرد جایش در آن سمت نیست.

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      برای رسیدگی به اعمال غیر قانونی از ادارات حتما باید شاکی به دیوان عدالت داری شکایت کند و دیوان عدالت اداری راسا کاری انجام نمیدهد .شما باید از اداره آب شکایت کنی.البته بعد شکایت اید چندسالی دوندگی کنی تا رای از دیوان بگیری ضمن اینکه این رای رو هیچکس حساب نمیکنه و مستقیم میره بایگانی.

    • محمد
      0

      وقتی بعد از گذشت این همه سال کسی در مورد ملت یا حرکات ایران چنین نظری میدهد فکری به سراغ دهن هر کس میاید که واقعا این همه تمجید از دیگری و بی لیاقت نشان دادن کشور اگر نگویم اصلا در ایران نیستن یا از خارج دستور میگرن باید گفت بی انصافهایی هستند که خود را به خواب زده اند و در دلشان میدانن جوب و درست چیست

  • حسن
    0

    مهرماه جنگ میشه

  • محمدی
    0

    ایران سرافرازو مقتدرهرگز دنبال آغاز جنگ وتنش با هیچ کشوری نیست اما شیطان بزرگ هم بخوبی می داند که به تنهایی عرضه جنگ با ایران را ندارد چرا که این کارآخرین لحظات حضور نحسشان راحتمادر خاورمیانه رقم خواهد زد وگورشان را خواهد کند البته ازدشمنی‌ها وتحریمهایش دست برنخواهدداشت ضمنا باشیطان هرقرداد محکمی هم ببندی با بهانه‌ای زیر قول وقرارش می زند.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      جناب آقای محمدی میتونی بگی شیطان بزرگ اون مدیری نیست که هزار هزار فساد میکنه خسته نشدید 40ساله شیطان بزرگ میکنید

    • اسلام
      0

      آقای محمدی، شماهنوز تو شعارهای پوچ چهل سال پیش گیر کردی. بنده خدا ظاهرا در خوابی عمیق بسرمیبری.....

    • بینام
      0

      متاسفانه شما توی دنیای خواب و توهم سیر میکنید اگر جنگی اتفاق بیفته اولین نتیجه اش از بین رفتن کلی زیرساخت های ایران هست و نهایت چند ناو و پایگاه آمریکا رو توی منطقه تخریب بشه در حالی که هیچ آسیبی به کشور آمریکا نخواهد رسید ولی با حمله به هر پایگاه آمریکا توی کشورهای اطراف ، کشور های بیشتری وارد جنگ با ایران خواهند شد که در نهایت باعث تجزیه و از بین رفتن کل ایران خواهد شد و دیگه اسمی از ایران باقی نخواهد ماند اینکه فکر کنید چین و روسیه از ایران حمایت خواهند کرد خیالی صد در صد باطل هست همه کشور ها به فکر منافع خودشون هستند نه به فکر بقیه دنیا

    • حسن
      0

      جناب برو پرونده انقلاب رو باز کن و ببین تو این ۴۱ سال چ اتفاقاتی افتاده عزیز انقد ک تو این سالا پس رفت کردیم تو ۱۰۰۰ سال نکردیم با اینهمه سرمایه فقط دزد پرورش دادیم جمع کنید این حرفای کلیشه ای رو بسه دیگه

  • iman
    0

    عاشق اون بندی شدم که امریکا میتونه باهاش حتی با خارج شدن از برجام ماشه رو فعال کنه این چ برجامیه اخه

    نظرات شما -
    • بوشهری
      0

      وقتی در موضع ضعف مذاکره کنی همینه

  • حامدی
    0

    ولی به نظر بنده طرح روسیه برای جلسه سران ۲+۵دقیقا با درخواست ترامپ وجهت بهره برداری انتخاباتی ترامپ پیش بینی شده وترامپ ابتدا به ظاهر جهت شرکت در نشست مخالفت نموده وسپس شرکت خواهد کرد ان گاه تبلیغ خواهد نمودکه بالاخره با رهبران ایران مستقیما گفتگو کرده است ، فراموش نکنیم روس ها مخالف سرکار امدن بایدن ودمکرات ها هستند وخود ترامپ هم مظنون به دست نشاندگی روس هاست ، مواظب باشیم فریب روس ها را نخوریم وغیر مستقیم به انتخاب مجدد ترامپ کمک نکنیم .

  • فقرا
    0

    فقط يك سوال چرا بين 200 كشور فقط ايران تحريم شده به اين شكلي كه هست . مگر ما لمقه را روي سرمان مي چرخانيم بعد مي خوريم . تنها راه مذاكره است اگر پا روي دم امريكا بگذاريم نتيجتاً با هر نوع بينش چه شكست چه پيروزي ( منظور پايان درگيري ) انگونه مشخص هست خسارات 3تريلون دلاري خواهيم ديد . شايد نفت 40 دلار 20درصد گران شه بشه 55دلار بازم نسبت به 10 سال قبل 60دلار ارزن تر هست . پس زياد باز نفت مشكل نداره شايد چند ناو هم زديم ولي ما چون اگ بيرون خليج بنزنيم متفقين وارد كشور مي شوند و اشغال ايران پس مجبور به زدن نفت كش... خواهيم شد و خسارات ما بس وحشناك خواهد بود شايد سوريه بشويم و اگر اعراب بنزيم امارات پجمين نيروي هوايي جهان داره عربستان در رده 10 جهان و مصر در رده7 جهان اسرائيل دو رده پائين تر از ايران هست خلاصه كشور تقديم كرديم آبكش بشيم بهتره تا انتخابات امربكا صبر كنيم اگر جو شد با مذاكره تا 3 سال بعد برجام بر مي گرده اگر ترامپ شد فقط يك سال وقت داريم مذاكره كنيم و گرنه سال 2022 جنگي ناخواسته با امريكا ايجاد مي شود و با نابودي زير ساخت ها حالا ديگر رنگ دلار هم نمي بينيم همين حالا مردم تشنه به مديران نالايق داخلي هستند انوقت تر و خشك با هم مي سوزه اگه ما هم يمن سوريه ليبي و لبنان بشيم كي بداد فلسطين ...برسه. يادمان باشه فقط ايران سالم مونده رفقا را نابود كردن پس از رو ي عصبانيت شليك نكيم

    نظرات شما -
    • من
      0

      چه انسان با شرفی سر ناموسش مذاکره میکنه؟ اگر میکنه تا هم بریم سر ناموس ملت مذاکره کنیم. توان دفاعی و پیشرفت علمی و فناوری ناموس ملت هستن.

    • رضا
      0

      داداش فیلم کمتر نگاه کن فکر کنم یک بچه دبیرستانی هستی که داری اینجا پیام میذاری

    • جوان ناکام
      0

      جناب من این توان دفاعی و علمی و فناوری که میگی کی میخواد عملیاتی بشه ما هم ببینیم با هارت و پورت که نمیشه.. ما علم تولید کارت ملی هم نداریم بعد جنابعالی از موشک و فناوری میگی .. هیچوقت احساساتی برخورد نکن به عمل اعتماد کن نه به حرف

    • مهدی
      0

      گرفتن امارات برای ایران کار 48ساعته ،امارات عراق نیست که وجود جنگیدن داشته باشن ،نگاه کنید عربستان امارات اسراییل با این همه ادعا هنوز نتونستن از پس نصف یمن بعد از پنج سال جنگ بربیان ، مارو از جنگ نترسونید که ما مرد جنگیم

  • ایرانی
    0

    داستان حکومت ایران با آمریکا همان مثل دیدن خیک روغنی در زیر آب است فردی که از بیرون آب خرس درون آب را خیک فرض کرد و به طمع روغن خود را به آب زدو در دستان خرس قرار گرفت .این خرس حالا حالا ما را در زیر آب نگه خواهد داشت .

  • سلام
    0

    خدا کن یه روز همه اخبار ها درباره ازدواج ها دورهمی ها جوک گفتن ها تفریح کردن مردم حسرت به دل موندیم مثل قدیم با هم یه فوتبال بازی کنیم .خسته نشدید از این امریکا روسیه چین ...... من فقط میگم کل انسان های دنیا از دو نفر متولد شدن پس هم با هم خواهر وبرادرن این کینه ورزی خوب نیست

    نظرات شما -
    • الف
      0

      برای شما یک مثال می زنم. فلانی دزدی کرده.. چطوره با استدلال گل و بلبلی شما دزد رو هم آزاد بذاریم؟ هومم؟ بالاخره هممون آدمیم. دزد هم یه آدمه دیگه. اینطور نیست؟ درس امروز ما اینه که آدم ها خواه نا خواه جاذبه و دافعه دارن. این در سرشت آدمی هست. اگر کسی نداره در آدم بودنش باید شک کرد. خوش باشید

  • رضا.
    0

    اون روزی که از سفارت آمریکا بالا رفتید و 444 روز آمریکایی ها را به گروگان گرفتید باید این حجم از دشمنی و به غارت رفتن اموال و نابودی اقتصاد و جنگ و هزاران مشکل را که آمریکا تحمیل کرد را میدانستید. حالا هم قطعا مکانیسم ماشه فعال خواهد شد مگر اینکه وارد مذاکرات چیزی شبیه همین طرحی که روسیه پیشنهاد کرده شویم. اینکه برجام بد بوده یا خوب یا اینکه آمریکا بد عهده یا اروپا بی وفاست و دل بستن به چین و روسیه که نزدیک ترین شریک اقتصادی آمریکا و اسرائیل هستند کاری بیهوده است. اگر مکانیسم ماشه فعال شود تبعات وحشتناکی خواهد داشت که وضع فعلی شوخی بیش نیست.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اقا رصا ب شما واقعا باید بگم از عیب خبر داری طوری صحبت می کنی وحق رو ب طرف مقابل میدی خبر از مکانیسم ماشه میگی میگم نکنه با اون طرف در رتباطی

    • وااای
      0

      منظورش از سفارت، لانه جاسوسی هست

    • رضا.
      0

      بنده غیب نمیگم عرض من این است هر اتفاقی قبل افتاده درست یا غلط حالا باید دست به کار شد. آمریکا و متحدان اروپایی آن می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند باید جلوی آن را به هر طریق ممکن بگیرند لازم نیست بگویم تبعات بازگشت تحریم های سازمان ملل چقدر برای کشور خطرناکه.کشور کاملا فریز خواهد شد و دلار سر به آسمان خواهد کشید. وضع صد ها برابر بدتر از حال خواهد شد

    • مهدی
      0

      راهش اعلام ایران برای ساخت بمب اتمیه ،از آن پی تی بیرون بیاد ببینید جرات ندارن در مورد مکانیزم ماشه حرف بزنن

  • آریو
    0

    اگر یمقدار وقایع سالهای قبل برگردیم ومرور کنیم متوجه خاهید شد ک همه این برنامه های تحریم گام بگام و بعدش برجام و بعدش قطعنامه ها و وتوهای روس وچین همه برنامه حساب شده بوده برای انزوا و هدایت ج اسلامی ب گوشه رینگ در جوامع بین المللی و ازبین بردن مشروعیت ج اسلامی در داخل کشور برای راحت تر شدن تغییرات مدنظرشون و ج اسلامی هم تا الان دقیقا با این نوع حکومت بمردم درداخل کشور و سیاستهای خارجیش دقیقاطبق خواسته اوناعمل کرده و مکانیزم ماشه هم باحتمال 99% فعال خاهد شد و تغییرها جزعی جدانشدنی از تاریخه

  • امید
    0

    واقعا برام تعجبه که چرا اینهمه از مکانیسم ماشه میترسن؟ ما الان دوساله علناَ تحریمم. تحریم امریکا همپای تحریم سازمان ملله حتی بالاتره. پس چ فرقی بما داره؟ مگه الان خیلی اوضاع گل و بلبله ک اینقد از مکانیسم ماشه میترسن؟؟

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      باعث تعجبه که اطلاعی از مفاد قطعنامه های تعلیق شده شورای امنیت ندارید. تحریم های وضع شده بسیار وسیعتر از تحریم های فعلی که آمریکا یکطرفه اعمال کرده است و همه دنیا به خصوص دوستان ایران هم ملزم به رعایت آنهاهستند و ضمنا صنعت موشکی را هم شامل میشود و عدم رعایت تحریم ها ما را ذیل فصل 7 شورای امنیت هم می‌برد که مجوز استفاده از نیروی نظامی را بر علیه ما می‌دهد.

    • ناشناس
      0

      بچه جون تمام کشورها از جمله چین و روسیه با برنامه هسته‌ای ایران مخالف هستند.

  • امین
    0

    متاسفانه ایران نه سیاست داره و نه سیاست مدار، الان بهترین موقع است برای خارج کردن ایران از وضعیت اسفناک امروزش، اینجوری که الان ترامپ برا انتخابات یا هر چیزی دیگه حاضر با ایران مذاکره کنه و با توجه به نیازش ایران میتونه پیشنهاد مذاکرات منطقه ای مثلا تحت عنوان صلح سوریه و یمن یا ... به ترامپ بده و مطمینا تاثیر گذار هست ( در مورد برجام و هسته ای نه) از اونطرف چین و روسیه مقابل امریکاس و با رابطه با هر دو میتونه اینا رو طرف خودش نگه داره حالا لازم شد چنتا قرارداد تجاری هم میبنده اسلحه بخره و ... به قولی بجای نه شرقی و نه غربی میتونه هم شرقی هم غربی رو سر بده و استفاده کنه و البته با توجه به دهن سرویسی حاکمان فلسطین و لبنان ( چند بار جلوی ایران زبون درازی کردن) مدتی اونا رو بیخیال شده و حزب ا... و سایر نیروهاش هم کمی تقیه کنن تا اسراییل یه نوازشی دوتاشون رو بده و نهایتا تا قبل از انتخابات امریکا بتونن یه دستی به سر و گوش ایران بکشن، قطعا این زمان بهترین موقع برای هر صحیبتی هست قطعا با پیروزی ترامپ دیگه انگیزه ای برای مذاکره نداره و بایدن هم نمیاد هر چی ترامپ رشته خراب کنه با توجه به فشار های اون امتیازهای بیشتری از ایران میگیره

  • ناشناس
    0

    جالب است ما که در ایران زندگی میکنیم هیچ کاری را درست انجام نمیدهیم و لی عدالتی و ظلم و اختلاس بیداد میکند و بعد همه مشکلات را شوت میکنیم به زمین آمریکا و میگوییم آنها باید مثل ما باشند آنها اشتباه میکنند. شما اقتصاد بزرگ آمریکا را با اقتصاد ایران مقایسه کنید و بعد حجم اختلاس ها را نیز مقایسه کنید بعد قضاوت کنید حق با کیست.

  • مهدی
    0

    اتفاقا اگه مکانیسم ماشه را آمریکا را اجرا کند بهتر هم هست ایران می‌تونه راحت بسمت ساخت سلاح هسته ای بره ،قبول کنید که وقتی عربستان و اسرائیل زرادخانه مخفی اتمی دارن ایران نیازمند بمب اتمی است پس چه بهتر که زودتر به این سلاح استراتژیک و بازدارنده برسیم

  • jafar
    0

    الان دقیقا این مکانیسم ماشه کدوم تحریم هارو برمیگردونه مگه همین الان تحریمی هم بوده که سرمون نیاد یا اینکه الان تحریم نیستیم ما خبر نداریم پس چرا وضعیت زندگیمون اینه این وسط یکی داره دروغ میگه دیگه

  • زاگرس انارانی
    0

    جهت اطلاع ،روحانی ظریف ولاریجانی، که ،منافع ملت را فدای چند روز نشستن بر اریکه قدرت کردن،ومتاسفانه چیزی را پذبرفتن که وجب به وجب ان تله و موانع انفجاری وتخریب در مسیر حرکت ملت ایران بود واینها یا ندیده بودن ویا دیدندو خم به ابرو نیاوردند!!!!حالا خوب شد حداقل خروج امریکا تا اینجاش به نفع ایران بوده اگر امریکا عضو برجام می بود بلافاصله میرفتیم زیر بند هفت،و اقدام نظامی بر علیه ما به صورت اجماع جهانی تصویب میشد البته حالا هم باید نشست ودید که امریکا می تواند باوجودی که عضو برجام نیست ماشه را بر علیه ما بچکاندیا نه!!!!!!

  • امید
    0

    کم کم گند برجام در میاد چه برجامی نوشتید که با خروج امریکا میتونه این مکانیزمو فعال کنه ؟مبارک باشه ما قبلا هم تحریم سازمان ملل بودیم و نمردیم پس زیاد نگران نباشید اینم بوق و کرنای جدیده دولته برا خیانت بیشتر

  • امیر
    0

    برای خرید دارو هم که اصلا در بخش تحریمی از اول وجود نداشت هم ما بزور یکماه قبل از سوییس تونستیم دارو بخریم . ما که تحریم هستیم و فقط ترس از قرار گرفتن زیر بند هفتم منشور سازمان ملل هستش که در اون بخش اجماع جهانی برای مبارزه با کشور متخاصم و جنگ طلب پیش میاد که از دست چین و روسیه هم دیگه کاری بر نمیاد اگر پروسه ماشه توسط انگلیس فرانسه یا آلمان فعال بشه ! در واقع اونم فعال بشه ، توی این شرایط بنظرتون کسی میاد لشگر کشی کنه برای جنگی دروغین و ساخته دست آمریکا ؟ همین الان موشکهایی ایران کل اروپا رو زیر تیغ آتش خودشون دارند و اروپاییها اینو میدونن که در صورت واسطه شدن برای اجرای بازی آمریکا و درگیری احتمالی ، هر کشوری از اون سه کشور به این بازی تن بده ، حداقل 1000 تا موشک توی کشورش فرود میاد. بنظرم هیچ اتفاقی نمیفته و سه کشور اروپایی خودشونو هیچ وقت فدای آمریکایی که با تعرفه های زورکی پدر اقتصاد اروپا رو درآورده ، درگیر این ماجرا نمیشن ! خیالتون راحت ، اوضاع از اینی که هست بدتر نمیشه که بشه اصلا !!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها