"طب قدیم" می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند/ اصلاح سبک زندگی بهترین روش پیشگیری

مدیر‌کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: سبک زندگی نادرست، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان بوده و بهترین مداخله برای پیشگیری، اصلاح سبک زندگی است.

"طب قدیم" می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند/ اصلاح سبک زندگی بهترین روش پیشگیری

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم؛ در نشست تخصصی که به مناسبت روز جهانی سرطان (4 فوریه) و هفته ملی مبارزه با سرطان، توسط کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برگزار شد، محمود خدادوست، مدیر‌کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اظهار کرد: سبک زندگی نادرست، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان بوده و بهترین مداخله برای پیشگیری، اصلاح سبک زندگی است.

وی افزود: این موضوعی است که سید اسماعیل جرجانی صدها سال پیش بیان کرده و علم روز نیز به آن رسیده است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه دیدگاه‌های افراطی در مفاهیمی با عنوان طب اسلامی به دین مردم آسیب وارد می‌کند و نگران‌کننده است، تاکید کرد: در طب ایرانی، ظرفیت‌های بسیاری برای کمک به درمان سرطان وجود دارد اما باید از آنها در کنار ظرفیت‌های طب رایج در این حوزه استفاده کرد.

در ادامه این نشست، سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت نیز با اشاره به آمار ابتلا به سرطان گفت: طبق آمار، در حال حاضر سالانه 100 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که بنابر بر آوردهای انجام‌شده، این آمار طی دو دهه آینده، به 150 هزار نفر افزایش پیدا می‌یابد.

وی تاکید کرد: در نظام سلامت تنها 25 درصد از کاری که می‌تواند در حوزه سلامت انجام گیرد، بر عهده مدیریت نظام سلامت است و 75 درصد مربوط به مردم و نهادهای دیگر است که متاسفانه این 75 درصد مغفول مانده است.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر نقش‌ دستگاه‌های متولی فرهنگ در حوزه کاهش ابتلا به سرطان گفت: فرهنگ سلامت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و ما نیز باید تمام تلاش خود را در جهت کاهش آمار ابتلا به سرطان، به کار گیریم.
محمدرضا شمس اردکانی، دبیر کارگروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه هزینه‌های گزافی در سال‌های متمادی با یارانه و بی‌یارانه در حوزه سرطان صرف می‌شود، گفت: 90 درصد بودجه داروی ما تنها برای 10 درصد داروها هزینه می‌شود و 52 درصد هزینه کل سلامت ما در بخش سرپایی است که اگر بیماری‌های صعب‌العلاج را از آن کم کنیم، اوضاع بسیار متفاوت‌تر می‌شود.

وی افزود: تفاوتی بین طب سنتی و طب نوین در حوزه موفقیت در مورد درمان سرطان نیست و در این حوزه، هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد اما یک ویژگی در طب قدیم وجود دارد که می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند و آن، رعایت سبک زندگی درست است.

دبیر کارگروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی اظهار امیدواری کرد، کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو، بتواند کمک بیشتری در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در این حوزه به عموم مردم کند.
امیرهومن کاظمی، مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با بیان اینکه در بسیاری از مراکز سرطان دنیا همچنین ایران، از طب تلفیقی در زمینه سرطان استفاده می‌شود، گفت: سیاست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به تبع سیاست سازمان جهانی بهداشت، استفاده از طب تلفیقی و به‌کارگیری روش‌های کم‌عارضه طب‌های سنتی و مکمل در کنار طب رایج است.

وی افزود: افراط و تفریط در این زمینه و انکار ظرفیت‌های طب ایرانی و مکمل از یک‌سو و اعتقاد به جایگزینی این ظرفیت‌ها به جای درمان‌های رایج سرطان از جمله جراحی از سوی دیگر، هر دو اشتباه است.

مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ادعا نداریم طب‌های سنتی و مکمل باید جایگزین روش‌های درمانی شناخته‌ شده رایج در حوزه سرطان شوند، گفت: از ظرفیت‌های بالقوه طب ایرانی و مکمل، می‌توان در بهبود شرایط و افزایش کیفیت زندگی بیماران سرطانی، کاهش علایم بیماری و عوارض برخی روش‌های درمانی رایج از جمله شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بهره برد.

منبع: تسنیم

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها