حذف دفترچه کاغذی بیمه سلامت در زنجان

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: صدور دفترچه بیمه سلامت صندوق‌ های کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان از اول تیرماه متوقف می‌شود.

حذف دفترچه کاغذی بیمه سلامت در زنجان

یعقوب شیویاری در نشست خبری که در محل اداره‌کل بیمه سلامت استان زنجان برگزار شد، در رابطه با توقف صدور دفترچه بیمه سلامت، اظهار کرد: صدور دفترچه بیمه سلامت صندوق‌های کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان از اول تیرماه متوقف شده و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی در رابطه با مزایای نسخه الکترونیک، افزود: تشکیل پرونده الکترونیکی، حفظ سوابق درمانی بیمه‌شدگان، جلوگیری از خطاهای نسخه‌پیچی، رفع مشکل ناخوانا بودن نسخ، کم شدن هزینه‌های چاپ دفترچه، کنترل مصرف بی‌رویه دارو و کاهش تقاضاهای القایی خدمات سلامت، از جمله مزایای نسخه الکترونیک است.

این مسئول در رابطه با سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت، تصریح کرد: بیمه‌شدگان بیمه سلامت با ورود به سامانه سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت ‌https://eservices.ihio.gov.ir/esc و با وارد کردن کدملی و شماره موبایل، می‌توانند اطلاعات هویتی و بیمه‌ای، تمدید اعتبار بیمه و همه نسخ را مشاهده و سایر خدمات را دریافت کنند.

‌مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه ۵۲ درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش بیمه سلامت است، گفت: بیمه سلامت به ۱۷ درصد صندوق بیمه همگانی، ۶۵ درصد صندوق روستاییان، ۵ درصد صندوق سایر اقشار، ۱۲ درصد صندوق کارمندی و یک درصد صندوق ایرانیان خدمات را در قالب سطح یک (روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر) با ۸۴ مرکز خدمات جامع سلامت به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند.

شیویاری با اشاره به اینکه ‌دفترچه‌های بیمه همگانی از اول اردیبهشت و دفترچه‌های درمانی صندوق روستاییان از اول خرداد، همزمان با سراسر کشور حذف شد، اظهار کرد: طبق برنامه پنج ساله پنجم توسعه و الزامات بودجه سال‌ گذشته و امسال که ملزم به اجرای آن هستیم، کاهش تدریجی دفاتر کاغذی درمانی است تا بتوانیم پرونده جامع سلامت برای آحاد جامعه تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ‌الزام قانونی، همان اهرم اجرایی بوده و پزشکان و موسسات طرف قرارداد، ملزم و مجبور به اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک هستند، افزود: پرداخت درصدی بیشتر از روش نسخه‌نویسی کاغذی به پزشکان، از جمله مشوق‌ها برای اجرای نسخه‌نویسی الکتروینکی بوده و پزشکانی که نسخه‌ها را به صورت دستی بنویسند، برای آن‌ها یا هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و یا با تاخیر پرداخت خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۵۰۰ نفر از بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان زنجان که بیشتر آن‌ها شامل بیمه‌شدگان صندوق روستایی است، از خدمات بیمه استفاده کرده‌اند و میانگین سنی بستری‌شدگان ۶۱ سال بوده و میانگین مدت بستری در بیمارستان ۷ روز بوده و به طور متوسط برای هر بیمار ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه توسط بیمه سلامت پرداخت شده است. گفتنی است آمار اعلامی فقط مربوط به بیمه سلامت استان زنجان است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها