رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

از ترس مردم از مرگ بدلیل کرونا تا توسل جستن آنها به معصومین

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مطرح کرد: مطابق با نظرسنجی انجام شده، مردم هنگام پاندمی کووید۱۹ با وجود اینکه میلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشتند اما تمامی آن‌ها را پذیرفتند.

از ترس مردم از مرگ بدلیل کرونا تا توسل جستن آنها به معصومین

محمد سلگی در نشست مجازی کرونا و وضعیت روانی ـ اجتماعی ایرانیان، با توجه به یافته‌های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص کرونا در مهر ماه ۹۹، اظهار کرد: در بین برخی مردم باوری وجود دارد که دولت در تلاش بوده است تا از پیچیدگی ویروس کرونا بکاهد و سیستم اطلاع رسانی به ویژه در ماه‌های اول شیوع کرونا در کشور سعی در بی‌اهمیت نشان دادن این ویروس داشته است.

وی با اشاره به برخی رفتارهای نامتعارف در ابتدای شیوع پاندمی کووید ۱۹ نظیر لیسیدن ضریح و قبای متبرک، گفت: با گذشت زمان مردم علاوه بر نهی چنین رفتارهایی، به توسل جویی معصومین و دعا و نیایش پناه بردند. به طوری که رفتار پناه بردن به معصومین و دعا و نیایش دو برابر بیشتر از گوش دادن موسیقی و کتاب خواندن بوده است که معرف سبک زندگی ایرانیان در پناه بردن به معصومین هنگام سختی است.

به گفته سلگی ۵۳ درصد از افراد نسبت به ویروس کرونا نگاه بدبینانه دارند و تصور می‌کنند این ویروس طبیعی نیست و ساخته دست بشر است.

نگرانی مردم از ابتلا به کرونا و ترس از مرگ

این روانشناس ادامه داد: کرونا امنیت فردی و خانوادگی افراد را بهم زد به طوری که در این نظرسنجی حدود ۴۰ درصد از مردم اذعان به احساس عدم امنیت کرده‌اند. از سوی دیگر بیشترین نگرانی مردم در ابتدای پاندمی امکان ابتلا به بیماری بوده است. همچنین در خصوص تبعات روانشناختی، ترس و اضطراب ناشی از عدم بهبودی و مرگ بیشترین عامل نگرانی مردم بوده است.

افسردگی و اضطراب در رتبه نخست تبعات و نشانه های روانشناختی کووید ۱۹ در کشور

به گفته رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افسردگی و اضطراب در رتبه نخست تبعات و نشانه های روانشناختی کووید ۱۹ در کشور هستند. همچنین در سه موج ایجاد شده بیماری، این نشانه ها تشدید شده‌اند؛ برای مثال در خرداد ماه ۵۰ درصد از افراد نسبت به ابتلا نگرانی داشتند اما در نطرسنجی سوم مهر ماه حدود ۷۱ درصد از افراد نگران بودند، بنابراین اهمیت کرونا در زندگی افراد بیشتر شده است به طوری که حدود ۶۰ درصد از افراد در آخرین نظرسنجی اذعان به تاثیر زیاد کرونا بر زندگی خود کرده‌اند.

سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت تلفنی و بر روی حدود ۲۰۲۴ نفر در مهر ماه سال جاری انجام شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها