روزگار ارتش‌های سایبری

با چند ارتش سایبری در جهان و پیش بینی هزینه خسارت های حملات سایبری در سال 2020 آشنا شوید.

روزگار ارتش‌های سایبری

سربازی با اسلحه ای به دست دیده نمی شود، خبری از توپ و تانک و نیروهای هوایی نیست، صدای گلوله ای هم به گوش نمی رسد؛ اما جنگ است، جنگی تمام عیار و نوین! در این جنگ سربازان به جای پوشیدن لباس رزم و سنگر گرفتن در پشت خاکریزها در بستر اینترنت به جان ملت ها می افتند و گاه آن چنان خسارتی به جا می گذارند که تشخیص وسعت و هزینه هایش سال ها زمان نیاز دارد. تخریب زیر ساخت ها، مختل کردن آب رسانی، برق رسانی و حتی تخریب نیروگاه های هسته ای از کارهایی است که در همین جنگ ها و توسط هکرها صورت می گیرد و ممکن است جامعه ای را به تنش وادارد و جان هزاران انسان بی گناه را به خطر بیندازد. این روزها هم صحبت از حملات سایبری علیه کشورمان در شبکه های اجتماعی زیاد به گوش می رسد. با توجه به دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشتر از دیگر کشورها در معرض این نوع حملات قرار داریم و به تازگی هم یک مقام اسبق آمریکایی از «مجوز محرمانه»‌ رئیس جمهور این کشور به سیا، برای حمله‌ سایبری به ایران و دیگر کشورها پرده برداشت و همین حملات بیش از حد موجب شده تا قرارگاه سایبری کشورمان خود را آن چنان تقویت کند که به عنوان یکی از 5 قدرت جهانی در این حوزه شناخته شود.برای این که با این ارتش ها بیشتر آشنا شویم این مطلب را از دست ندهید.
تشکیل قرارگاه دفاع سایبری
آبان ۱۳۹۰ تشکیلاتی رسمی در ایران به نام «قرارگاه دفاع سایبری» تشکیل شده که زیر نظر سازمان پدافند غیرعامل قرار دارد. این قرارگاه، وظیفه ایجاد هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف حکومتی به منظور آماده سازی آن ها برای مقابله غیرنظامی با حملات نظامی احتمالی را بر عهده دارد، تا در صورت انجام حمله علیه ایران، خسارت های وارد شده بر زیر ساخت ها و تأسیسات کشور به حداقل برسد. این که حمله بدافزار «استاکس نت» که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی ساخته شده بود تا چه حد در جدی شدن اراده ایران برای تشکیل قرارگاه سایبری موثر بوده مشخص نیست اما بی بی سی در مستندی که سال گذشته پخش کرد به نقل از مقام های غربی می گوید: «حمله استاکس نت کار درستی نبود چون باعث شد که ایران وارد حوزه سایبری شود و حالا به یکی از 5 قدرت برتر در این حوزه تبدیل شود.»
ارتشی برای خرابکاری در جهان
ارتش سایبری آمریکا در سال 2009 به دستور رابیتس گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا شکل گرفت یعنی درست یک سال قبل از حمله سایبری آن ها به تاسیسات هسته ای کشورمان. قرارگاه سایبری فرماندهی عملیات‌های فضای مجازی را متمرکز، منابع سایبری موجود را سازمان دهی و دفاع از شبکه‌های نظامی آمریکا و نیز تهاجم به شبکه‌های کشورهای دیگر را هماهنگ می‌کند. بنا بر گزارش های منتشر شده، این سازمان در زمان تأسیس دارای 1000 نفر نیروی متخصص و بودجه‌ای حدود 120 میلیون دلار برای سال 2010 بود. بودجه این سازمان در سال 2011، 150 میلیون دلار برآورد شد و این بودجه برای 2012 به 2.3 میلیارد رسید. به گزارش کنگره آمریکا به نقل از دویچه وله مبلغ 500 میلیون دلار برای تکنولوژی‌های سایبری اختصاص خواهد یافت و بقیه صرف آموزش و بهبود آگاهی‌های موضعی شده است.
سری‌ترین یگان اطلاعات نظامی رژیم اشغالگر
یگان 8200 سری ترین یگان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است که تا به حال برخی اقدامات این یگان رسانه‌ای شده است. بسیاری از رسانه‌ها خبر از دخالت مؤثر یگان 8200 در شیوع ویروس استاکس نت در صنایع حساس کشورمان به ویژه صنایع هسته‌ای در سال 2010 داده‌اند. البته اطلاعاتی از تعداد نیروها و بودجه این سازمان جاسوسی و خرابکارانه در دست نیست.
به فکر تسخیر آینده
دولت چین تصمیم گرفته است تا سال ۲۰۲۷ میلادی، از دانشگاه‌های برتر دولتی و از میان دانشجویان و متخصصان نمونه و برگزیده، یک ارتش در زمینه امنیت اطلاعات و فضای سایبری تشکیل دهد. کارشناسان و متخصصان شبکه و امنیت سایبری در چین ظرف سال های گذشته بسیار موفقیت آمیز عمل کرده و بسیاری از هکرها و مجرمان اینترنتی را دستگیر کرده اند. رئیس جمهور چین در بیانیه ای که در این زمینه منتشر شده، اظهار کرده است که چین قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این زمینه انجام دهد و به همین منظور می خواهد از مدرسان و استادان مجرب بسیاری از سرتاسر جهان دعوت به عمل بیاورد تا بدین وسیله بتواند امنیت سایبری کشور خود را ارتقا دهد. البته هم اکنون چین نیز یکی از شاخص ترین ارتش های سایبری جهان را دارد.
ارتش سایبری روسیه
در سند دکترین امنیت سایبری روسیه بر اهمیت شناخت و مقابله با تهدیدهای سایبری علیه امنیت بین المللی این کشور تاکید ویژه ای شده است. در چند سال اخیر با تشدید تنش ها بین روسیه و آمریکا شاهد اقدامات متقابل دو طرف در زمینه جنگ رسانه ای و نیز حملات و اقدامات سایبری با هدف کسب اطلاعات به منظور استفاده از آن در چارچوب اهداف سیاسی و نظامی بوده ایم. به گزارش پارس تودی ارتش سایبری روسیه از سال 2016 به طور رسمی و با دستور ژنرال سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه مشغول به کار شد هر چند گزارش ها نشان می دهد پیش از این هم روسیه در زمینه سایبری موفقیت های چشمگیری داشته و اکنون هم از قدرت های سایبری دنیا به حساب می آید.
پیش بینی خسارت های حملات سایبری
بر اساس گزارش شرکت امنیتی کسپرسکی در سال 2016 تعداد 758 میلیون حمله مخرب اتفاق افتاد و به عبارتی می توان گفت در هر 40 ثانیه یک حمله انجام شده بود. شکی وجود ندارد که در 2017 این رکورد شکسته شده و امسال هم بار دیگر فراتر از آن خواهد رفت. پیش بینی می شود هزینه خسارت های سایبری در سال 2020 به 5 تریلیون دلار برسد.

منبع: روزنامه خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها