بعد از انفجار بمب صوتی در ایرانشهر؛

وقتی صدا تبدیل به جنگ‌افزار می‌شود/ بمب صوتی؛ وسیله‌ای برای ایجاد ارعاب اما گاهی کشنده

یک شیء صوتی امروز در ایرانشهر منفجر شد. بمب صوتی، یکی از زیرشاخه‌های جنگ‌افزارهای صوتی است که با ساختن ارتعاشات شدید باعث ترس و صدمات داخلی در بدن می‌گردد.

وقتی صدا تبدیل به جنگ‌افزار می‌شود/ بمب صوتی؛ وسیله‌ای برای ایجاد ارعاب اما گاهی کشنده

به گزارش خبر فوری ، انفجار بمب صوتی در سال‌های اخیر زیاد شده است. انفجار این بمب‌ها به خصوص در اوج درگیری‌های سوریه در شهر دمشق بسیار رایج بود. در داخل کشور نیز تاکنون بارها بمب صوتی به انحای گوناگون و در شهرهای مختلف منفجر شده است.

در تاریخ 28 فروردین سال 90 فرمانده نيروي انتظامي كردستان گفت که دو بمب صوتی در ميدان آزادي و خيابان حسن‌آباد سنندج مركز استان منفجر شده که هیچ گونه آسیبی به کسی وارد نساخته است.

پس از این حادثه چند بار دیگر نیز بمب صوتی در شهرهای مختلف منفجر گردید. هفته گذشته هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک بمب صوتی در زاهدان منفجر شده است. انفجاری که باعث مصدوم شدن دو مامور ناجا گردید.

در آخرین مورد، پلیس ایرانشهر اعلام کرد که حین گشت‌زنی با برخورد به تله انفجاری دچار خسارت شده است. اکنون پرسش این است که بمب صوتی چیست و در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

بمب صوتی؛ وسیله‌ای برای ایجاد ارعاب اما گاهی کشنده

بمب صوتی، یکی از زیرشاخه‌های جنگ‌افزاهای صوتی است که با ساختن ارتشاعات صوتی شدید باعث ترس و صدمات داخلی در بدن می‌گردد.

جنگ‌افزارهای صوتی یا فراصوتی یا جنگ‌افزارهای شنودی جنگ‌افزارهایی هستند که می‌توانند اهداف مورد نظر را بدون شلیک گلوله و تنها توسط ساطع کردن امواج صوتی، بسته به نوع آنها و شدت امواج نابود یا متوقف سازند. این نوع جنگ‌افزارها به اشکال گوناگون موجود هستند، شامل گلوله‌های صوتی، بمب‌های صوتی، مین‌های صوتی، توپ‌های صوتی و غیره. برخی از این جنگ‌افزارها -ازجمله توپ‌های صوتی- امواج صوتی را به صورت متمرکز و تنه‌بر هدف مشخصی ساطع می‌کنند، اما برخی دیگر همچون بمب‌های صوتی در صورت انفجار بر محدوده وسیعی تاثیر می‌گذارند.

بمب صوتی، بمبی است که از مواد منفجره کمتری نسبت به بمب‌های دیگر ساخته شده‌ و ویژگی‌اش ایجاد صدای زیاد است؛ هرچند در فاصله کم می‌تواند کشنده باشد.

کاربرد نظامی بمب صوتی

این جنگ‌افزارها با برد صوتی بسیار وسیع، از خود امواجی از صوت ساطع می‌کند که بسامد آن بیش از 2.5 کیلوهرتز است و صداهای آژیر مانندی که تولید می‌کند بسیار بلندتر از بلندشدن جت‌های نظامی از زمین است و با وجود اینکه معمولاً این جنگ‌افزارها از دیگر انواع آن که در ارتش استفاده می‌شوند ضعیف‌تر هستند، برای گوش دردناک بوده و ممکن است ناشنوایی در پی داشته باشند.

کاربرد بمب صوتی در نیروی دریایی

بمب‌های صوتی از امواج سونار برای ایجاد چیزی که نیروی دریایی، آن را "گودال آکوستیک از راه دور" می‌نامد استفاده می‌کند. این سلاح قادر است تا در زیر آب، اژدرها، مین‌های زیرآبی و دیگر اشیای خطرناک را نابود کند.

اما آنچه در مورد بمب صوتی مهم است این است که کاربردش بیش از اینکه در قتل و کشتار افراد باشد، در جهت ایجاد رعب و وحشت است. بمب‌های صوتی تا شعاع چند متری می‌تواند صدمات شدیدی به افراد وارد کرده و باعث ناشنوایی موقت یا دائم آن‌ها شوند. این صدای مهیب به جز ایجاد ترس، نوعی شوک جمعی به افراد ساکن در محل حادثه وارد می‌کند. با این حال نباید فراموش کرد که اگر بمب صوتی بیش از حد نزدیک به فردی باشد، پس از انفجار می‌تواند باعث خونریزی داخلی شده و حتی منجر به مرگ شخص شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • احمد رضا
    0

    آقا چرا نمیتونیم هیچی دانلود کنیم؟؟اختلال سرتا سری رخ داده تو اینترنت؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها