به تولید کنندگان اپلیکیشن وام تعلق می گیرد؟

فعالان حوزه فاوا بر این باور بودند اگر قرار است از جوانان و فارغ‌التحصیلان حمایت شود باید وام‌های بلاعوض پرداخت شود.

به تولید کنندگان اپلیکیشن وام تعلق می گیرد؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از روزنامه ایران، فعالان حوزه فاوا بر این باور بودند اگر قرار است از جوانان و فارغ‌التحصیلان حمایت شود باید وام‌های بلاعوض پرداخت شود. در این راستا به سراغ «امیرحسین دوایی» معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که کمیته‌ وجوه اداره شده زیر نظر این معاونت اداره می‌شود، رفت و در گفت‌و‌گویی اختصاصی سؤالات مطرح شده این فعالان را از این مقام مسئول جویا شد.

فعالان حوزه اپلیکیشن معتقدند اعطای وام‌های 15 میلیونی برای تولید یک اپلیکیشن خوب و باکیفیت کافی نیست، نظرتان در این باره چیست؟
اول از همه ذکر این نکته ضروری است که تأمین تمام هزینه‌های تولید یک اپلیکیشن جزو برنامه‌های کمیته وجوه اداره شده معاونت فناوری و نوآوری نیست و رقم وام 15 میلیون تومانی بابت این پرداخت می‌شود که به نوعی بتواند بخشی از هزینه این بخش تأمین شود چرا که قرار نیست دولت و وزارتخانه تمام هزینه‌های تولید یک اپلیکیشن را به شکل وام تأمین کند چون اعطای وام به تولیدکنندگان اپ مانند دانشگاه است. وقتی یک دانشجویی بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند، دولت بخشی از هزینه‌های دانشجو را پشتیبانی می‌کند و قرار نیست همه چیز در اختیار دانشجو قرار داده شود. از این‌رو ما نیز در چارچوب تعریف شده کمیته وجوه اداره شده به متقاضیان تا سقف15 میلیون تومان وام پرداخت می‌کنیم، البته ابتدا طرح‌های جوانان در کمیته‌های تخصصی از سوی کارشناسان خبره بررسی می‌شود و اگر آنها تشخیص دهند که طرح ارائه شده، طرح خوبی است و نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت، به آن وام تعلق می‌گیرد.

شما اعطای وام را راه حل یکی به مانده به آخر می‌دانید از نگاه شما چه مراحلی باید قبل از دریافت وام در کشور برای این گروه از فعالان حوزه فناوری فراهم شود؟
قبل از دریافت وام باید شتاب دهنده‌ها و پارک‌های رشد و همین‌طور شرکت‌های بزرگی که در دل خود شرکت‌های کوچکتری را متولد می‌کنند، شکل بگیرند که در این بخش‌ها کارهایی انجام شده ولی هنوز ضعف وجود دارد. از سوی دیگر باید سرمایه‌گذاران خطرپذیر ورود کنند که هنوز این موضوع به معنای واقعی آن اتفاق نیفتاده است. معمولاً قبل از دریافت وام خانواده‌ها از فرزندان خود حمایت می‌کنند.

پس اگر اعتقاد دارید وام راه حل اولیه نیست پس چرا وزارت ارتباطات وارد مقوله اعطای وام شده و کمیته‌ای به نام وجوه اداره شده تشکیل داده است؟
علت اصلی این است که مراحل قبلی که در سؤال قبلی گفتم باید در کشور شکل بگیرد که متأسفانه هنوز شکل نگرفته یا اگر شکل گرفته، هنوز ضعیف است. از سوی دیگر متقاضی دریافت وام بسیار بالا است. حال ما دو راه داریم یا اینکه به درخواست متقاضیان وام بی‌تفاوت باشیم و کاری برای فارغ‌التحصیلان انجام ندهیم یا اینکه به تقاضاهای آنان پاسخ دهیم از این‌رو فعلاً راه دوم انتخاب شده است. البته در این کمیته سعی شده است تا حد ممکن با ارائه مشاوره‌های تخصصی از سوی کارشناسان خبره، وام را از طریق گزینش طرح‌هایی که قابلیت اجرایی و نتیجه بخش دارند، اثربخش کنیم وگرنه ما اعطای وام را به هیچ کار دانش بنیانی توصیه نمی‌کنیم.

فعالان متقاضی دریافت وام از کمیته وجوه اداره شده وزارت ارتباطات معتقدند مراحل دریافت وام بسیار فرسایشی و زمانبر است و از سوی دیگر به افراد خاصی تعلق می‌گیرد؟ آیا تدابیری برای بهبود این وضعیت اندیشیده شده است؟
همیشه رقابت وجود دارد و افراد وقتی در این رقابت‌ها موفق نمی‌شوند ادعا می‌کنند که وام‌ها به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. ما هم وقتی در دانشگاه تحصیل می‌کردیم و مقاله‌مان چاپ نمی‌شد همه جوره درباره آن فکر می‌کردیم که فلان مجله نظر خوبی درباره من ندارد در خصوص وام نیز باید بگویم به هیچ عنوان بحث رابطه مطرح نیست چرا که وقتی فعالی به‌عنوان متقاضی وام به دبیرخانه وجوه اداره شده مراجعه می‌کند، باید ضوابط تعریف شده را رعایت کند. ممکن است فعالی که برای دریافت وام مراجعه می‌کند، شرایط لازم مطابق چارچوب تعریف شده را نداشته باشد. البته باید گفت ضوابط دریافت وام نسبت به گذشته بسیار تسهیل شده است ولی بیشتر افراد متقاضی وام، در بحث کارشناسی دچار مشکل می‌شوند و همیشه نیز درباره اینکه تقاضای آنها برای دریافت وام رد شده است، پاسخ‌های روشنی دریافت می‌کنند.

آیا با این بحث موافق هستید که دولت نباید وارد مقوله اعطای وام شود و به جای آن باید وارد مقوله‌های مقررات زدایی و تصویب قوانین جدید راهگشا برای تولیدات حوزه IT شود؟
ما صددرصد با این مقوله موافق هستیم که باید دولت در زمینه حذف مقررات زائد، تصویب مصوبات جدید و رفع مشکلات حوزه IT و ICT ورود کند. وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت‌های حمایتی است و نه پرداخت وام چرا که پرداخت وام کار بانک است ولی وزارتخانه صرفاً به دلیل اینکه در این زمینه متقاضی زیادی وجود دارد و به‌دلیل برخی مقررات و وجود مشکلات وارد این مقوله شده است. ما نیز این کار را اصولی نمی‌دانیم. پرداخت وام هم برای ما فرمول توصیه شده و قابل قبولی نیست. ما راه‌اندازی زیرساخت‌ها مانند پارک‌های فناوری فاوا، راه‌اندازی شهرک بین المللی ICT، قوانین و مقررات مالکیت فکری را می‌پسندیم و در این زمینه نیز گام‌هایی برداشته شده است. البته این مطلب را نیز اضافه کنم که تعداد متقاضی وام نسبت به قبل کمتر شده است حال ممکن است این اتفاق به دلایل گوناگونی مانند کم بودن مبلغ وام، سخت بودن عبور از مرحله کارشناسی طرح یا تضامین بانکی باشد یا ممکن است حوزه فاوا به بلوغ رسیده باشد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها