با وجود ۳۰ میلیون زائر در استان نباید فقیر داشته باشیم

استاندار خراسان رضوی گفت: باید خراسان رضوی را متفاوت اداره کنیم، با ۳۰ میلیون زائری که به این استان سفر می‌کنند، هنوز فقیر داریم، مشکل این است که فکر می‌کنیم دولت باید کار کند در صورتی‌که این طور نیست و این شرکت‌های غیردولتی هستند که باید کار را بر عهده بگیرند و کار باید در اختیار مردم باشد.

با وجود ۳۰ میلیون زائر در استان نباید فقیر داشته باشیم

علیرضا رزم‌حسینی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که ۹ بهمن ماه در محل فرمانداری شهرستان تربت‌جام برگزار شد، عنوان کرد: برای اشتغال جوانان باید کارآفرینی را دنبال کنیم و نباید دنبال استخدام آنان در دولت باشیم. امروز شبکه دولت در کشور ما بسیار بزرگ است و باید توجه کنیم که هر زمان دولت‌ها بزرگ شوند، مردم کوچک خواهند شد چرا که هزینه‌های جاری دولت از جیب تک تک افراد برداشت می‌شود.

رزم‌حسینی ادامه داد: چرا امروز نفت باید هزینه‌های جاری دولت را تأمین کند؟ اگر می‌خواهیم ملت بزرگی شویم، باید دولت کوچک شود و نباید کشور را گران اداره کنیم.

وی افزود: باید با مردم صادق باشیم و اصلاً این طور نیست که صداقت ما باعث دلسردی و ناامیدی مردم شود. در دوران جنگ، رزمندگان صادقانه به خانواده‌های خود می‌گفتند که در عملیاتی شکست خوردند و نه تنها خانواده‌ها ناامید نمی‌شدند بلکه فرزند دیگر خود را نیز به جبهه می‌فرستادند.

رزم‌حسینی اظهار کرد: بودجه عمرانی شهرستانی مانند تربت‌جام ۳۰ میلیارد تومان است در صورتی‌که دولت ۱۲۰ میلیارد تومان در همین شهرستان یارانه پرداخت می‌کند؛ فرض کنید اگر این بودجه برای توسعه شهرستان مصرف می‌شد، چه اتفاقات مثبتی می‌افتاد؟

اگر دولت ۴۵ هزارتومان به شما می‌دهد، از جیب دیگر شما ۴۵۰ هزارتومان بر می‌دارد

وی گفت: باتوجه به قیمت‌های کنونی و وضع تورم، این ۴۵ هزار تومان چقدر در زندگی مردم تأثیر خواهد داشت؟ در صورتی‌که با تجمیع این اعتبار در یک شهرستان می‌توان اقدامات زیرساختی انجام داد. دولت اگر به شما ۴۵ هزارتومان پرداخت می‌کند، از جیب دیگر شما ۴۵۰ هزار تومان برداشت خواهد کرد. روزانه به اقتصاد کشور پول بدون پشتوانه تولید تزریق می‌شود که آسیب‌های فراوانی دارد.

رزم‌حسینی اظهار کرد: باید بدانیم که اقتصاد بر پایه مردم است و دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند و بخش غیردولتی سایر کارها را انجام دهد. اعتبارات دولتی استان نهایتاً ۷۰۰ میلیارد تومان است در حالی که صدها هزار میلیارد تومان در بانک‌ها وجود دارد و این پول کارآفرینان است که باید تشویق شوند و در روستاها و شهرهای استان اشتغال ایجاد کنند.

وی افزود: دولت نمی‌تواند استخدام داشته باشد اما می‌تواند تسهیلات ارائه کند و تاکنون هم بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در سال جاری به استان پرداخت شده است.

رزم‌حسینی عنوان کرد: خیرینی که در حوزه‌های بیمارستانی و… فعالیت می‌کنند اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما بهتر است پیشگیری کنیم و نگذاریم در یک خانواده، جوانی به اعتیار دچار شود که بعد بخواهیم برای آسیب‌های اجتماعی و سایر مسائل هزینه صرف کنیم.

وی گفت: حدود صد هزار میلیارد تومان بخش خصوصی به دولت مالیات می‌دهد و ۳۰ درصد کشور با مالیات اداره می‌شود و هزینه‌ای است که کارآفرین‌ها پرداخت می‌کنند و اگر نظام واقعی تکریم و احترام سرمایه‌گذار را گسترش دهیم و مالیات افزایش پیدا کند درآمدهای کشور و استان افزایش می‌یابد و بهتر می‌توان استان را اداره کرد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: وحدت و همدلی رمز توسعه مناطق است و مایه آبادانی خواهد بود و اختلاف‌ها مصیبت اداره کشور و شهرستان‌ها هستند.

وی افزود: ثروت‌های ما روستاها هستند؛ به عنوان مثال در بخش بورژگان شهرستان تربت‌جام ۶۰۰ حلقه چاه آب وجود دارد؛ به جای استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی باید به سمت روش‌های نوین برویم، باید متخصصان را به شهرستان بیاوریم و از دانش آن‌ها استفاده کنیم.

رزم‌حسینی بیان کرد: ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری مدام بر مسئله اقتصاد تاکید کرده‌اند اما چرا خطبه‌های نماز جمعه موج اقتصادی ایجاد نمی‌کنند؟ مگر تریبون‌ها دست چه کسی است؟

استاندار خراسان رضوی گفت: باید خراسان رضوی را متفاوت اداره کنیم، مگر با برکت حضرت امام رضا (ع) می‌توانیم فقیر داشته باشیم؟ ۳۰ میلیون زائر به این استان سفر می‌کنند، بعد هنوز فقیر داریم؟ گیر و مشکل ما کجاست؟ مشکل این است که فکر می‌کنیم دولت باید کار کند در صورتی‌که این طور نیست و شرکت‌های غیردولتی هستند که باید کار را به عهده بگیرند و باید کار در اختیار مردم باشد. در خراسان رضوی باید فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کنیم و حمایت جدی آقای علم‌الهدی را نیز در این زمینه داریم؛ باید خراسان رضوی متفاوت باشد.

شورای تأمین باید امنیت را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند

رزم حسینی عنوان کرد: مدل ما در خراسان رضوی مبتنی بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری و اصل ۴۴ قانون خواهد بود و دولت کارگزار و مردم کارفرما هستند. شورای تأمین باید امنیت را برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی فراهم کند، دغدغه فرمانداران باید این مسائل قرار گیرد و نباید دغدغه آنان سیاسی کاری یا حوزه‌های دیگر باشد.

استاندار خراسان رضوی گفت: پس از ۴۰ سال می‌خواهیم کارنامه عملکردی نظام را روی میز بگذاریم و نسل جوان ما را قضاوت کنند؛ پس از انقلاب چند سال درگیر گروه‌های معاند بودیم و پس از آن هم جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند؛ دوران طلایی را که باید صرف سازندگی کشور شود، مجبور شدیم برای دفاع بگذاریم؛ دفاع بدون چشم‌داشتی که جوانان این کشور خالصانه در صحنه‌ها حاضر شدند و برای خدا و کشور از سرزمین‌شان دفاع کردند.

وی ادامه داد: در ۳۰۰ سال اخیر هر جنگی در این کشور صورت گرفته بخشی از خاک کشور جدا شده است و تنها دوره‌ای که هیچ قسمتی از این خاک جدا نشد، جنگ هشت ساله دفاع مقدس بود.

رزم‌حسینی عنوان کرد: پیش از انقلاب تنها پنج هزار مگاوات تولید برق داشتیم اما امروز این رقم به ۷۵ هزار مگاوات رسیده و اکثر روستاهای کشور نیز از نعمت برق برخوردار هستند. در خراسان رضوی پیش از انقلاب هیچ شهرستانی گاز نداشت اما امروز حدود ۸۵ درصد گازرسانی داشته‌ایم و تنها فرودگاه پیش از انقلاب مشهد بود که چهار پرواز داشت اما این فرودگاه در حال حاضر روزانه ۱۲۰ پرواز داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: جغرافیایی که در آن قرار گرفته‌ایم را ببینید؛ آشفتگی‌های بسیار نظامی و امنیتی در این منطقه نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و… وجود دارد اما جمهوری اسلامی یکی از کارآمدترین روش‌ها را در حوزه امنیت کشور ارائه کرده است. مرزبانان غیور ما در مرزها مرزبانی می‌کنند تا ما در داخل بتوانیم آبادانی و توسعه داشته باشیم، اگر این امنیت وجود نداشت قطعاً امکان هرگونه پیشرفتی از کشور گرفته می‌شد.

رزم‌حسینی عنوان کرد: امکانات شهرستان‌ها را در قبل و پس از انقلاب بررسی کنید؛ در حوزه زیرساخت‌ها کار بزرگی صورت گرفته است. قطعاً مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک بخش غیردولتی آن‌ها را برطرف کنیم. دولت‌ها در کشورهای جهان اول فقط نظارت و کنترل می‌کنند و دخالت نمی‌کنند.

در انتهای این جلسه تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی بین شرکت تبرک و استانداری خراسان رضوی در راستای توسعه بخش بوژگان از توابع شهرستان تربت‌جام به امضا رسید.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها