عقب ماندگی12 درصدی پروژه های عمرانی در خراسان رضوی

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی ملی استان 12 درصد عقب تر از برنامه است

عقب ماندگی12 درصدی پروژه های عمرانی در خراسان رضوی

به گزارش مشهد فوری بر اساس "گزارش ارزیابی و تحلیل پروژه‌های عمرانی ملی استان" تا پایان سال مالی 96، میانگین میزان پیشرفت فیزیکی پیش‌بینی‌شده برای مجموع 633 پروژه عمرانی ملی استان 79.7 درصد بوده است؛ اما ارزیابی‌ها بیانگر آن است که میانگین میزان کلی پیشرفت فیزیکی 67.33 درصد بوده است. این در حالی است که میزان پیشرفت فیزیکی برخی پروژه‌های عمرانی مهم استان در سال 96 صفر درصد بوده است.
به گزارش خراسان رضوی ، «گزارش ارزیابی و تحلیل پروژه‌های عمرانی ملی استان» توسط کارگروه نظارت استان متشکل از دفتر فنی،امور عمرانی، حمل و نقل وترافیک استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در مهرماه امسال تهیه و میزان پیشرفت فیزیکی همه پروژه‌های عمرانی ملی در استان ارزیابی شد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل وترافیک استانداری در توضیح ارزیابی انجام شده به خراسان رضوی گفت: طی مهرماه امسال بیش از 633 پروژه عمرانی ملی که در استان در حال اجراست، مورد ارزیابی گروه‌های کارشناسی قرارگرفت و نتایج به‌دست‌آمده هفته گذشته در شورای فنی استان به تصویب رسید.مهدی سالیانی افزود: در این ارزیابی پروژه‌های عمرانی ملی در استان بر اساس سال مالی 96 که تا پایان شهریور امسال ادامه داشت، میزان پیشرفت فیزیکی پیش‌بینی‌شده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیاتی شده در سال مالی 96 و میزان کل پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی ملی در استان تا پایان شهریور امسال بررسی و تحلیل شد.
پیشرفت فیزیکی پروژه های مشهد 10 درصد عقب‌تر از برنامه‌
بر اساس این گزارش، شهرستان مشهد با 52 درصد کل پروژه‌ها، 24درصد مجموع اعتبارات پروژه‌های عمرانی ملی در استان را به خود اختصاص داده است. اما با این که پیش‌بینی می‌شد در سال مالی 96 میانگین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی ملی این شهرستان به 80 درصد برسد، بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان پیشرفت عملیاتی پروژه‌های عمرانی ملی شهرستان مشهد تا پایان شهریور امسال تنها 70 درصد بوده است.
از سوی دیگر بر اساس گزارش مذکور میانگین میزان پیشرفت فیزیکی پیش ‌بینی‌شده برای همه پروژه‌های عمرانی ملی در استان معادل 79.07 درصد بوده است که تا پایان شهریور امسال تنها 63.33 درصد عملیاتی شده است. پروژه‌های عمرانی ملی در شهرستان‌های خواف و تایباد بیش از میزان پیش‌بینی‌شده پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. از طرفی پروژه‌های عمرانی ملی در حوزه‌های گردشگری و محوطه‌سازی بالاترین پیشرفت فیزیکی را داشته‌اند و در حوزه‌های آب و فاضلاب، آبخیزداری و کشاورزی و همچنین شبکه و نرم‌افزار کمترین پیشرفت فیزیکی عملیاتی شده در پروژه‌های عمرانی ملی در استان را شاهد هستیم.
همچنین بر اساس این گزارش، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور بالاترین میزان پیشرفت فیزیکی عملیاتی شده یا عملکردی در پروژه‌های عمرانی خود در استان خراسان رضوی را نسبت به دیگر دستگاه‌ها داشته‌اند.

پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی صفر!
بر اساس آن چه در جدول ذیل می‌توانید مشاهده کنید، از میان حدود 40 پروژه عمرانی ملی مهم در استان، احداث راه قوچان ـ امامقلی ـ باجگیران، بهسازی راه گناباد - فردوس و احداث تصفیه‌خانه هریرود پروژه‌هایی است که طی یک سال گذشته پیشرفت فیزیکی آن‌ها صفر بوده است اما این پروژه ها به همراه پروژه آب رسانی به شهر مشهد از سد ارداک دارای بالاترین پیشرفت فیزیکی (طی چند سال) در بین این 40 پروژه بوده است. از سوی دیگر بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط دفتر فنی استانداری، پروژه های مطالعه و احداث راه‌آهن دوغارون به شبکه ریلی، آب‌رسانی به شهر نیشابور از سد بار و نیز مطالعه و اجرای اتصال خلیل‌آباد و کاشمر به راه‌آهن بافق-مشهد به ترتیب با 3 درصد، 3درصد و یک درصد کمترین میزان پیشرفت فیزیکی را بین پروژه‌های عمرانی ملی مهم در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در استان داشته است.
همچنین 58 درصد اعتبارات پروژه‌های عمرانی ملی در استان مربوط به حوزه حمل‌ونقل است و کمترین اعتبارات با چهار دهم درصد به حوزه گردشگری تعلق‌گرفته است.
پایین بودن کیفیت مصالح و کیفیت پروژه‌ها
همچنین بر اساس این گزارش و نتایج تحلیلی ارائه‌شده گزارش مذکور بازدیدهای انجام‌شده توسط گروه‌های نظارت دفتر فنی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بیانگر آن است که برخی مصالح تولیدی در استان استانداردهای لازم را ندارد.همچنین پروژه‌های عمرانی ملی اجراشده در شهرستان مشهد دارای بالاترین کیفیت کار هستند و پروژه‌های عمرانی ملی در شهرستان‌های جوین، چناران و بردسکن کمترین کیفیت کار را داشته اند.از سوی دیگر پروژه های عمرانی ملی که در حوزه‌های آب و فاضلاب و نفت و گاز در استان اجراشده‌ اند، دارای بالاترین کیفیت هستند. پروژه‌های عمرانی ملی حوزه گردشگری استان کمترین کیفیت کار را داشته‌اند.

منبع: خراسان رضوی

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها