معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش:

آموزش‌و‌پرورش جعبه سیاه یک جامعه است

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: باید پیوند بین دانشگاه و این حوزه از آموزش‌و‌پرورش را ایجاد کنیم از همین رو طرح مدارس وابسته به این دانشگاه ها را کلید خواهیم زد.

آموزش‌و‌پرورش جعبه سیاه یک جامعه است

به گزارش مشهد فوری ،سید جواد حسینی در همایش مدیران مدارس استثنایی استان که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات اردوگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، گفت: در ارائه خدمات درست به دانش‌آموزان استثنایی اولین گام شناسایی آنها است از همین رو، پوشش ۹۸ درصدی دانش‌آموزان در طرح سنجش سال جاری یک گام مهم در این راستا است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دانش‌اموزان پنج برابر دانش‌اموزان عادی نیازمند ارائه خدمات هستند، تصریح کرد:خوشبختانه در سال جاری با تصویب هیات دولت بودجه این دانش‌آموزان هفت برابر افزایش یافته و ۴۲ برابر در تامین هزینه ایاب و ذهاب افزایش داده شده است همچنین خدمات توانبخشی و حمایتی از سال ۹۴ بیش از ۱۷ هزار در ۱۳ عنوان انجام شده است.

وی ادامه داد: در راه‌انداری مشکلات یادگیری باید بر درک درست معلم از دانش‌آموزانی که نیازمند ارائه خدمات مراکز اختلالات یادگیری هستند، تمرکز کنیم.

حسینی با بیان اینکه باید حتما معلمان توانمند در کلاسها باشند، خاطرنشان کرد: مراکز اختلالات در سطح کشور به بیش از ۶۰۰ مرکز افزایش داشته است و ۳۶ رشته مهارتی در دوره ‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای ایجاد شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به رویکردهای نوین منبعث از سند تحول بنیادین اظهار کرد: تغییر جهت از تفکیک سازی به رویکرد ترکیبی و تلفیقی، یکی از اهداف مهم این سازمان است.

وی ادامه داد: تغییر جهت را باید از تغییر نام ها شروع کرد و سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنائی به اشتباه نام گذاری شده و مناسب است به سازمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه تغییر نام دهد.

حسینی به چهار هدف عمده که باید محقق شود اشاره کرد و افزود: آموزش با کیفیت و شناخت همه طیف ها با نیاز ویژه، یکی از این اهداف است و ما هم‌اکنون از ۱۷ نوع شناخته شده در دنیا به ۷ آیتم مشغول خدمت رسانی هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به روز رسانی شیوه های تعلیم و تربیت کار اساسی دیگری است که باید مد نظر باشد و مسئله بعدی کمک به پیشگیری از بروز ناتوانی جسمی و ذهنی است.

وی در ادامه به مواردی اشاره کرد که برای تحقق این اهداف باید انجام شود و تصریح کرد: مهم‌ترین قدم در تحقق این اهداف مسئله اجرایی سازی آن است چرا که نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به طور خاص، باید سه استاندار داشته باشد، تا این اهداف تحقق یابد.

حسینی با بیان اینکه اولین مورد استاندارد سازی نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: ما نزدیک به ۲۴ هزار کادر اداری و آموزشی مشغول به کار در این آموزش‌و‌پرورش داریم و ۱۵۳ هزار دانش‌آموز تحت پوشش که نسبت معلم به دانش‌آموز یک به ۶.۶ دهم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به چهار اقدامی که باید در این راستا صورت گیرد، عنوان کرد: اقدام اول جذب و تامین نیروی انسانی متخصص به ویژه نیروهای مبتنی بر توانبخشی و مشاوره است.

وی با اشاره به یک مرکز تربیت معلم جهت تربیت معلمان متخصص در این حوزه در تهران که تعطیل شده است، تصریح کرد: باید این مرکز دوباره راه بیفتد و در گام دوم این مهم، معلم باید آموزش‌های ضمن خدمت موثر و مسئله مدار را بگذراند و مسئله سوم این مورد خانواده این دانش‌آموزان است، با توجه به اینکه این دانش‌آموزان یک بار اضافه بر آنها هستند از همین رو حتما این خانواده باید بیشتر از یک خانواده معمولی نقش یک معلم را برای فرزندش داشته باشد و در این خصوص آموزش دیده باشد.

حسینی ادامه داد: رویکرد ما این است که دانش‌آموز در مراکز استثنایی بهتر است به شکل تلفیقی و فراگیر آموزش ببیند و در مواقع شدت و احساس نیاز و اضطرار در مدارس ویژه مشغول به تحصیل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سه جهت گیری تحول آفرین در حوزه آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، خاطرنشان کرد:باید معلمان‌ما از خدمات تک محوری به سمت خدمات چند بعدی حرکت کند و از تک تخصصی به سمت چند تخصصی پیش بروند و از روش های نظری به سمت روش‌های عینی و عملی حرکت کنند.

وی با اشاره به استاندارهای فضای آموزشی تاکید کرد: همان طور که یک دانش‌آموز با نیاز ویژه پنج برابر دانش‌آموز عادی اعتبار می‌طلبد در زمینه فضای آموزشی نیز نیازمند پنج برابر فضای بیشتر است.

حسینی ادامه داد: هم اکنون ۱۶۰۰ مدرسه ویژه داریم که این تعداد کم است و این فضاها باید به وجود بیاید و رویکرد از مدارس ویژه به سمت مدارس ویژه و پذیرا حرکت کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان ویژگی‌های این فضاهای آموزشی پرداخت و گفت: ما باید به سمت فضاهای آرام و کیفیت بخش پیش برویم و در گام دو تامین و تجهیز امکانات و توسعه فضاهای آموزشی با رویکرد بازی درمانی و با رویکرد کتابخانه‌های متناسب برای این دانش‌آموزان و رویکرد منزل محوری و بیمارستان محوری را نیز برای ارتقای آموزش آنها در دستور قرار دهیم.

وی به مسئله بعدی استاندارد سازی فرایندها اشاره کرد و گفت: در این راستا باید پژوهشکده آموزش و پرورش استثنایی با آخرین مدل های بین المللی مبتنی بر شبکه دانش را راه بیندازیم و برای تحقق این استاندارد چند الزام ضروری است.

حسینی در خصوص این الزامات تصریح کرد: اول باید باور کنیم نظام تعلیم و تربیت و نیاز ویژه، بدون مشارکت تمام ابعاد امکان ارتقا کیفیت ندارد بنابراین باید پیوند بین دانشگاه و این حوزه از آموزش‌و‌پرورش را ایجاد کنیم از همین رو طرح مدارس وابسته به این دانشگاه ها را کلید خواهیم زد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مسئله دوم دریافت روش های یاددهی نوین و مشارکت خیرین یکی از محورها ارتباط با خیرین است چرا که خیرین در قلب نظام تعلیم و تربیت هستند و از مشارکت بخش خصوصی نیز باید بهره ببریم.

وی به مسئله بعدی در این خصوص یعنی مشارکت دولت اشاره و بیان کرد: ما در هیات دولت باید زنگ مدارس را به صدا در بیاوریم تا زنگ جامعه به صدا در نیاید، خوشحالیم که برای این مهم دولت ۷ برابر بودجه این آموزش و پرورش را افزایش داده است.

حسینی در خصوص الزام دوم بیان کرد: باور پذیری جامعه در رابطه با این دانش‌آموزان و اعتماد به توانمندی آنها و حرکت به سمت رویکرد منابع و دارایی محور از سمت رویکرد حمایتی آسیبی و پاتالوژیک است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به شهر و جامعه دوستدار انسان اشاره و خاطر نشان کرد:در جامعه دوستدار انسان توجه‌ای ویژه به معلولان می شود و دوستدار آنها هستند.

وی تاکید کرد: مدارس و آموزش و پرورش جعبه سیاه یک جامعه هستند از همین رو توجه و نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و آخرین الزام ما پرهیز از رویکرد جداسازی و اهتمام در شناسایی تمام این کودکان و پوشش تحصیلی با رویکرد های نوین آنها است.

توجه به رویکرد عدالت محور در آموزش‌و‌پرورش

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه ضمن ابراز خرسندی از این انتصاب تصریح کرد: توفیقات خوبی در زمینه آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان ویژه اتفاق افتاده است.

قاسمعلی خدابنده ادامه داد: عدالت آموزشی در تمام دنیا و همین‌طور در کشور ما جزو اهداف آموزش و پرورش است که به این صورت می توانیم تمام افراد نیازمند به تعلیم را شناسایی کنیم و شرایط حضورشان را در کلاس های درس فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار جهانی در دنیا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم و توجه مختص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است اما در کشور ما یک تا یک و نیم درصد از این دانش آموزان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ما تمام سعی خود را در این خصوص انجام می‌دهیم اما متاسفانه خانواده گاهی همراه نیست، گفت: این دانش‌آموزان تفاوت های قابل ملاحظه ای از لحاظ ذهنی و گاهی جسمی با هم‌سن و سالان عادی خود دارند و این تفاوت نیازمند ایجاد تغییرات در فضای آموزشی و به کارگیری نیروهای متخصص و به کارگیری مواد آموزشی متناسب سازی شده برای این دانش آموزان است.

خدابنده پوشش نیازهای این دانش‌آموزان را نیازمند تجهیز به مهارت‌های مخصوص دانست و تصریح کرد: از همین رو موضوع توانبخشی و مهارت آموزی نیازمند کار و خدمات بیشتر در حوزه آموزش‌و‌پرورش این دانش‌آموزان و نیازمند آموزش مسمتر و خاص است، در مرحله بعدی نیز باید متناسب با نیازهای روز در حوزه توانبخشی نیز فعالیت داشته باشیم.

وی با اشاره به وظیفه گسترده تر دیگری در این خصوص تصریح کرد: وظیفه گسترده و مهم دیگر کمک به پیشگیری از افزایش این دانش‌آموزان در جامعه چه در آموزش های قبل و چه بعد از تولد است.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی افزود: طرح سنجش اگر با دقت انجام شود و غربالگری درست صورت گیرد و آمار درستی داشته باشیم، اقدامات بهتری در زمینه پوشش دهی این دانش‌آموزان و ارائه خدمات به آن‌ها انجام می‌شود.

خدابنده ضمن بیان مسئله بعدی و جذب نیروهای متخصص در این رابطه بیان کرد: در بحث آموزش فراگیر تلفیقی متناسب با هر دانش‌آموز، مبلغی برای معلمی که در این حوزه فعالیت داشت، پرداخت می‌شد اما چند وقتی است که این انگیزه مادی رفع شده و حتما باید به یک و دو دهم نیروها و کارکنان آموزش‌و‌پرورش استثنایی پرداخته شود.

گلنگ زنی اولین مرکز مشاوره در کشور در ناحیه هفت مشهد

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در ادامه در این جلسه بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با ۲ هزار و ۷۵۰ نفر پرسنل مشغول ارائه خدمات کیفی و تخصصی به دانش آموزان است و حدود ۸هزار و ۲۹۳ دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.

مهدی قاسمی‌پور با بیان اینکه تعداد پسران به دختران در این آموزش و پرورش 1.5 برابر بیشتر است، تصریح کرد: همچنین ما به ۷هزار و ۸۳۶ دانش آموز طرح تلفیقی فراگیر، خدمات تخصصی ارائه می‌دهیم، این دانش‌آموزان در هزار و ۲۸۲ کلاس درس و ۸۹۳ کلاس تک پایه و مابقی چند پایه ارائه خدمات می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ۲۷۶ مدرسه استثنایی در سطح استان داریم که لازم است بیان کنم تعداد کدهای سامانه سناد از تعداد این مدارس بیشتر است گاهی یک مدرسه ۱۱ کد دارد گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند امیدواریم به همت شما شاهد حل این مشکلات باشیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی در دنیا میزان توجه به دانش آموزان ویژه است، خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب شاهد رشد و پیشرفت ارائه خدمات به این گروه بودیم و هم اکنون ۷۹ مدرسه پشتیبان و هزار ۱۲۸ مدرسه پذیرا در سطح استان مشغول به ارائه خدمات به دانش آموزان طرح فراگیر هستند.

قاسمی‌پور با اشاره به پیشرو بودن خراسان رضوی در این خصوص عنوان کرد: با توجه به سند تحول بنیادین،خراسان رضوی یکی از استان های الگو در این زمینه است.

وی در ادامه به چهار حوزه پشتیبانی، آموزش فرهنگی و تشخیص و توانبخشی اشاره کرد و گفت: تمامی فعالیت های این اداره متناسب با سیاست های سند تحول بنیادین و سیاست ها و شاخص های این وزارت خانه است و در حوزه مالی و ساختمان پنج برابر دانش آموزان مدارس عمومی هزینه و اعتبار نیاز دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی به حدود ۳۵ پروژه نیمه تمام این حوزه اشاره کرد و گفت: برای ۷ پروژه تامین اعتبار شده و برای حدود ۸ پروژه دیگر نیز تخصیص اعتبار صورت گرفته و در حال تکمیل است.

قاسمی پور ادامه داد: امروز مراسم افتتاح پروژه و کلنگ زنی اولین مرکز تخصصی مشاوره و خدمات توانبخشی کشور در ناحیه ۷ مشهد انجام می‌گیرد.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها