پروانه سلحشوری:

محکومیت مضاعف زنان سرپرست خانوار در دوران کرونا

پروانه سلحشوری معتقد است، باید برنامه های مجلس قبلی را فارغ از نگاه سیاسی، منصفانه قضاوت کنیم، اصلاح کنیم و به سرانجام برسانیم. او می گوید این ضعف مدیریتی ماست و نباید نتایج بد آن را مردم متحمل شوند.

محکومیت مضاعف زنان سرپرست خانوار در دوران کرونا

از اشکالات مدیریتی کشور، تخریب مسئولان قبلی در زمانی است که مسئولان جدید جانشین آنها می شوند. مجلس دهم تلاش هایی درباره زنان سرپرست خانوار کرد که ممکن است در خلال این نقد و تخریب از بین برود. این سبب تشدید وضعیت وخیم خانواده هایی می شود که سرپرستی آنان با زنان است. پروانه سلحشوری، نماینده سابق تهران ، ری، اسلامشهر و شمیرانات در دهمین مجلس شورای اسلامی، در این گفت و گو به تشریح این موضوع پرداخت.

دغدغه ما توانمندی زنان سرپرست خانوار بود نه ورود به استادیوم
وی در ادامه بیان کرد: نخستین کاری که مسئولین امروز می کنند، تخریب افراد قبلی و برنامه های آنها است. این یعنی می گوییم، قبلی ها کاری نکردند، شایسته نبودند و هیچ میراثی برای ما نگذاشته اند یا برای ما هیچ چیز باقی نمانده است. ما معتقدیم که باید خودمان از نو شروع کنیم. در رابطه با ما، عضو فراکسیون امروز زنان مجلس مصاحبه کرده است که این زنان هیچ کاری نکردند. گفتند که دغدغه آنها فقط ورزشگاه رفتن و موارد مشابه بوده است. ولی واقعیت این نبود. درست است که ما در رابطه با ورزشگاه رفتن دختران مصاحبه کردیم، اما اقدامات قانونی و عملی ما در حوزه هایی بود که اتفاقا اولویت این زنان هم هست. مانند بیمه زنان خانوار، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و حوزه های نازایی زنان. امیدوارم قضاوت و پیگیری برنامه های قبلی، فارغ از رویکردهای سیاسی صورت گیرد. امیدوارم مجلس امروز کنش های مجلس قبل را مستمسک تخریب قرار ندهد. امیدوارم سعی شود که اگر باقی مانده ای است پیگیری شود و به سرانجام برسد.

مجلس دهم قوانین حمایت از زنان سرپرست را قانون کرد
عضو فراکسیون مجلس دهم، در ادامه بیان کرد: همیشه، به این خاطر زنان را جزو اقشار آسیب پذیر در نظر می گرفتیم، چون موانع رسیدن به رشد و پیشرفت، برای آنها از مردان بیش تر بود. وقتی به اقشار زنان متمرکز می شویم، می بینیم که تنوع نیازها متفاوت است. بنابراین نیازمند بودیم کنار تلاش در سطح کل برای اصلاح معیارها، به موضوعات خردتر، مبتنی بر نیاز اقشار مختلف ورود کنیم. در این میان زنان سرپرست خانوار اهمیت ویژه تری داشتند. ما تلاش کردیم که اولویتمان در کنش های فرابخشی، معطوف به مشکلات این قشر از زنان باشد. کارهای بسیار مهمی در آن مجلس در رابطه با زنان سرپرست خانوار انجام شد. برنامه ها در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود. حداقل حاصل این بود که برنامه هایی در قانون گنجانده شد که سبب توانمندسازی این قشر خواهد شد. این مهم بود که قوانین حمایتی ایجاد و در قانون گنجانده شوند. معتقد بودیم که مشاغل خانگی می تواند کمک بزرگی به این قشر باشد. زیرا وظایف مادری و شغل ادغام می شدند.

سلحشور در ادامه بیان کرد: اما نکته ای وجود دارد که باید به آن بپردازیم. نیاز به گذر از مراحلی که سبب توانمندی آنها می شود. ابتدا آموزش نیاز آنها است. سپس نیاز به منابع پیش می آید. اما مشکل اصلی تضمین خرید محصولات آنها است. باید تضمینی برای خرید تولیدات آنها وجود داشته باشد. این چرخه در کشور معیوب مانده است. اولویت دادن به این موضوع مهم است و امیدواریم این اهمیت را مجلس یازدهم درک کند. ما توانستیم چرخه را شکل دهیم و الآن لازم است که این چرخه کامل شود. نیاز امروز آن ایجاد تضمین خرید برای مشاغل خانگی است. تا آنها بتوانند یک زندگی نسبتا شایسته و راحت را داشته باشند. متاسفانه زنان سرپرست، امروز محکومیت مضاعفی به سبب کرونا و مشکلات متعدد در کشور دارند.

مشکلمان اتکا به سیستم تخریبگر در مدیریت است
سلحشوری گفت: ما دو نوع سیستم مدیریت در جوامع بشری حاکم است. یکی شایسته سالاری بود و دیگری سیستم تخریبگر. در واقع این سیستم تخریبگر با واژه اسپویل (SPOIL SYSTEM) عنوان می شد. معنی تحت لفظی آن لوث کردن سیستم است. به عبارت ساده تر به سیستمی می گویند که با تغییر مدیریت همه چیز به هم می ریزد. دوباره طرح ها و افراد جدید می آیند و تمام زحمات سابق باطل می شود و از بین می رود. در حالی که افراد جدید می توانند بیایند، طرح ها را ببینند، برنامه را قضاوت کنند، تصور کنند که قبلی ها کار را تا اینجا رسانده اند، و ما باید ادبیات و بینشی را خلق کنیم که این طرح ها را به ثمربخشی برساند. پس برنامه یک گام به جلو بر می دارد. متاسفانه مدیریت در کشور ما، همواره از نوع تخریبگر بوده است.

نماینده مردم مجلس دهم، گفت: بنگاه های خرد و مشاغل خانگی، بهتر توانستند در دوران کرونا برقرار بمانند. این توانمندی به سبب محدودیت جمعیت آنها و خانوادگی بودن مشاغل بود. اما ضعف فروش کالا در باره آنها صادق بود. همواره اجناس تولیدی را می دیدیم که با تمام ارزشمندی و کیفیت، انبار می ماندند و فروخته نمی شدند. رفع این نقص می تواند چرخه مشاغل خانگی را تکمیل کند.

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • احمد
    0

    وکیل الدوله

  • کاربر ناشناس
    0

    خانم پر وانه شما لازم نکرده در کار زنان دخالت چون شما وامثال شما مانند خانم آذر منصوری زنان را طماع ومنحرف می کنید مانند دوچرخه سواری موتور سواری حضورشان در ورزشگاها که لایق زنان عفیف وشریف نیست روز قیامت شماها باید جواب گو باشید کاری کردید که زنان در لباس مردانه و همچنین مردها در لباس زنانه خوب به شیطان خدمت کردید

  • بوشهری
    0

    خانم!نه تنها ضعف مدیریتی بلکه ضعف اخلاقی وضعف ایمان وضعف درانصاف هم داشته و دارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها