«میراث‌فرهنگی» موضوع خطبه‌های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد

«میراث‌فرهنگی» موضوع خطبه‌های پیش از نمازجمعه یک شهرستان شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الگو و طرح ویژه‌ی شورای عالی شهرسازی در خصوص بافت تاریخی شهرستان جاجرم را بررسی کرد و گفت: باید دو قطب فرهنگی و معنوی این شهرستان را تقویت کرد.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور پس از حضور در راهپیمایی در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی؛ به عنوان سخنرانِ پیش از خطبه‌های نمازجمعه این شهرستان در مورد نقش و جایگاه خراسان بزرگ در شکل‌گیری تمدن صحبت کرد.

او با بیان این‌که ایران بدون خراسان بزرگ قابل درک و شناخت نیست، به مشاهیر جاجرم اشاره کرد و گفت: در کتب تاریخی صدر اسلام و در قرون دوم و سوم هجری از این شهر و مشاهیر آن سخن به میان آمده است،از سوی دیگر از نظر موقعیت سوق‌الجیشی و وجود تپه‌ها و سایت‌های مهمی مانند «تپه پهلوان» و «چلو» از دوره‌ی تاریخی اشکانی وجود دارند.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود نتایج نشست و تصمیمات سفر دو روزه خود با مسئولان شهر جاجرم را در نماز جمعه تشریح کرد.

طالبیان، آزادسازی، تملک و ساماندهی «نارین قلعه» به عنوان سمبل و نماد تاریخی شهر جاجرم با تامین اعتبار پنج میلیارد تومان در طول پنج سال را از موضوعاتی دانست که قرار است با مشارکت و همراهی فرماندار این شهر صورت گیرد.

این مقام مسئول در ادامه به الگو و طرح ویژه‌ی شورای عالی شهرسازی در خصوص بافت تاریخی پرداخت و گفت: با کمک اوقاف و دستگاه‌های پشتیبان می‌توان محوطه آرامگاه خواجه کمال را تبدیل به باغ فرهنگی کرد و با ساماندهی مسیر این آرامگاه و علی بن مهزیار دو قطب فرهنگی و معنوی در این شهرستان را تقویت کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین بخشی از سخنرانی خود را به اهمیت و حفاظت از بناهای تاریخی اختصاص داد و اضافه کرد: همه‌ی بناهای تاریخی می‌توانند در معیشت مردم منطقه و اشتغالزایی جوانان نقش داشته و تاثیرگذار باشند.

طالبیان با اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی نسبت به طرح‌های مشارکتی، بیان کرد:اگر مردم و دستگاه‌های شهری بخواهند با تملک خانه‌های تاریخی نسبت به راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، کارگاه‌های صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقدام کنند،می‌توانند از حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی بهره گیرند و در قالب اعطای تسهیلات گردشگری مانند وام‌های کم‌بهره، تجهیز کارگاه در حوزه صنایع‌دستی و در حوزه میراث فرهنگی تا سقف 50 درصد از هزینه‌های مرمت را به صورت بلاعوض دریافت کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه باید بر مبنای فرهنگ باشد، گفت: هدف دولت این است که مردم در طرح‌های مرمتی مشارکت داشته باشند و توسعه برون‌زا، دانش‌بنیان و بر مبنای فرهنگ باشد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها