الشرق الاوسط مطرح کرد:

آینده‌ آمریکا از نظر رئیس جمهور و مردم این کشور

از نظر بایدن، آینده‌ آمریکا از نظر نظامی به روسیه و از نظر اقتصادی و سیاسی، و در آینده از نظر نظامی، به چین ارتباط دارد.

 آینده‌ آمریکا از نظر رئیس جمهور و مردم این کشور

الشرق الاوسط نوشت: 1-به احتمال زیاد، آمریکا صرفنظر از این که با سیاست هایش موافق باشیم یا نباشیم، تا مدتی طولانی در آینده همچنان کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در جهان باقی خواهد ماند و این قدرت، ریشه در عواملی دارد که زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری کارتر از آنها به عنوان عواملی که موجب قدرتمند بودن کشوری می شود، یاد کرد مثل: قدرت اقتصادی، میزان انسجام اجتماعی شهروندان، توافق بر سر اهداف ملی معین و روشن، و قدرت و امکانات نیروهای مسلح. 

2-در چند روز گذشته، شاهد دو نوع برداشت خاص درباره آینده آمریکا بودیم که یکی حکومتی و دیگری مردمی بود و هر دو برداشت، به نوعی بازتاب دیدگاه هایی هستند که در سطح بین المللی مطرح است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیش از آن که به مسائل داخلی آمریکا اشاره کند به مسائل خارجی پرداخت. بایدن، روسیه را عامل اصلی جنگ در اوکراین و مانعی در برابر صلح  و امنیت جهانی دانست و تاکید کرد واشنگتن مصمم است اجازه ندهد که پوتین در این جنگ پیروز شود و تجاوز به اوکراین بدون بازخواست بماند. این سخنان بایدن پرسش هایی را درباره گام های بعدی آمریکا در خصوص جنگ اوکراین مطرح می کند به خصوص که حمایت های اروپا از کیف در حال کاهش است. 

3-بایدن همچنین روسیه را به عمل نکردن به توافقنامه های مربوط به کنترل سلاح متهم کرد. می توان از سخن بایدن این گونه نتیجه گرفت که احتمالا آمریکا در آینده به زمان جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی باز خواهد گشت تمایل کمتری به آشتی و توافق مجدد دارد. 

4-از نظر بایدن، آینده‌ی آمریکا از نظر نظامی به روسیه و از نظر اقتصادی و سیاسی –و در آینده از نظر نظامی- به چین ارتباط دارد. محافل آمریکایی می دانند که چین تا حد زیادی سرگرم تلاش برای درک و تفسیر نتایج و پیامدهای نشست سران کشورهای عضو گروه بیست است به خصوص بخشی که به ایجاد گذرگاه از هند تا اروپا با عبور از کشورهای خلیج فارس و دریای مدیترانه مربوط می شود. چینی ها بدون شک این پروژه را تلاش برای دور زدن پروژه بین المللی خود موسوم به «کمربند و جاده» می دانند که جایگزینی برای راه ابریشم قدیم توصیف می شود. پیام بایدن به چینی ها این است که آمریکا نمی خواهد رقابت با چین به مناقشه تبدیل شود و شراکت آمریکا دیگر کشورها ضرورتا علیه هیچ کشوری نیست. ولی آیا چینی ها سخن بایدن را باور می کنند؟ در هر حال بایدن تلاش کرد تصویری شفاف و ایده آل از آمریکایی ارائه کند که به دنبال ایجاد دنیایی برخوردار از امنیت و رفاه و برابری بیشتر است. 

5-شاید خیلی ها در جهان از جمله بسیاری از آمریکایی ها به آنچه بایدن در سازمان ملل گفت اعتقادی نداشته باشند. موسسه افکار سنجی «پیو» چند روز پیش نتایج نظرسنجی از آمریکایی ها درباره آینده کشورشان را منتشر کرد. یکی از سوالات نظرسنجی به قدرت آمریکا برای انسجام و سازگاری با سایر کشورهای جهان مربوط می شد. پاسخ به این سئوال برای بایدن ناامید کننده بود به طوری که 41 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند گمان نمی کنند که جهانیان از هیئت حاکمه آمریکا و برنامه های عملگرایانه آن که تاثیر اقتصادی و نظامی بر دیگر کشورها دارد، دل خوشی داشته باشند. 

6-روشن است که مسائل مورد اختلاف آمریکا و دیگر قدرت های بین المللی به خصوص قدرت های آسیایی، تاثیری آشکار بر رویکردها و دیدگاه های آمریکایی ها داشته و نوعی بدبینی در ذهن آنها ایجاد کرده است که شاید بخشی از آن، ریشه داخلی داشته باشد. به عنوان مثال، نظرسنجی موسسه پیو نشان داد 63 درصد آمریکایی ها به «معیارهای اخلاقی» در کشورشان خوش بین نیستند. این موضع به بررسی های عمیق درباره ارتباط تاریخی اخلاق و آینده‌ی تمدن ها و صعود و افول آنها نیاز دارد. اکنون آشکارا شاهد بحث و جدل هایی در داخل آمریکا درباره مسائلی مثل همجنس گرایی، سقط جنین، تغییر جنسیت و القاء اصول لیبرالیسم به کودکان در مدارس هستیم. 

7-موضوع قابل توجه دیگر در نظرسنجی موسسه پیو این بود که 59 درصد شرکت کنندگان، از افول سطح آموزشی در آمریکا ناراضی و حتی نگران بودند. این در حالی است که پیشرو بودن در علوم و تحقیقات، در گذشته عامل مهم محبوبیت و نفوذ آمریکا در جهان بوده است. اما نکته نگران کننده تر درباره آینده آمریکا از نظر مردم این کشور این است که 44 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی موسسه پیو، درباره موضوع نژادی در کشورشان ابراز بدبینی کردند.

نشانه های انفجار در این زمینه در حال هویدا شدن است به خصوص که سفیدپوستان نگرانند که در آینده نزدیک به اقلیت در آمریکا تبدیل شوند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها