پشت‌پرده جنگ طلبی در منطقه قفقاز و سیاهچاله ای برای الهام علی اف

احداث و افتتاح دالان «زنگزور» که باکو و ترکیه مسئول اجرای آن هستند، به مناقشات قفقاز قوت بخشیده است، چراکه نقشه ترانزیتی و جغرافیای منطقه را دگرگون ساخته و ارتباط مستقیم ایران با نخجوان را قطع، نقش محوری تهران به‌عنوان مسیر اصلی ارتباط جنوب‌غرب آسیا با اروپا را تهدید می‌کند.

پشت‌پرده جنگ طلبی در منطقه قفقاز و سیاهچاله ای برای الهام علی اف

این دالان باریک که با عرض کمتر از پنج کیلومتر ترکیه را به نخجوان متصل می‌کند، در گذشته نه‌چندان دور متعلق به کشورمان بود و رضاشاه در راستای پروژه ایران‌فروشی و حاتم‌بخشی‌هایش آن را به ترکیه واگذار کرده و به‌این‌ترتیب علاوه بر تجزیه ایران و سهل‌انگاری در حفظ تمامیت‌ارضی کشورمان، این مشکلات استراتژیکی را نیز برای‌مان به یادگار گذاشت.

اما موضع جمهوری اسلامی ایران برای همه مناقشات منطقه‌ای و مرزی تبعیت از نسخه واحد مخالفت تمام‌عیار با تغییرات ژئوپلیتیک و استقبال از گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای برای حل‌وفصل مسائل بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای است؛ سیاهچاله‌ای که الهام علی‌اف برای چندمین بار در آن افتاده و غافل از آن است که رویدادی نظیر عاقبت اوکراین در انتظار دولت و ملت باکو است. بازخوانی فرازهای دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد جنگ اوکراین و تاکید معظم‌له درخصوص تبیین ریشه‌های اصلی این بحران، حکایت از آن دارد که رهبر انقلاب در دیدارها و سخنان‌شان به این موارد عبرت‌آموز اشاره کرده‌اند. 

آیت‌ا... خامنه‌ای تیرماه سال گذشته در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان ضمن تحلیل مسائل بین‌المللی فرمودند: «در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هرجا که بتوانند، برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.» تاملی بر هشدارهای ایشان به‌وضوح نشان می‌دهد خوی استعماری آمریکا و کشورهای دست‌نشانده اروپایی می‌طلبد تا با رصد فرصت‌ها و موقعیت‌ها بر طبل جنگ و دشمنی ملت‌ها با یکدیگر بکوبند تا از پس این توطئه‌ها به منافع‌شان برسند، حالا فرقی نمی‌کند این توسعه قرار است با چه مولفه‌هایی برقرار شود؛ اوکراین و افغانستان باشد یا قفقاز که چند روزی است دوباره تحولات آن به صدر اخبار بازگشته و این‌بار اردوغان نیز به حمایت از قمارباز شکست‌خورده آذربایجانی پیوسته تا به اتفاق یکدیگر بازیچه سیرکی باشند که انگلیس، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای آنها تدارک دیده‌اند.  گویا این بازیگران منطقه‌ای فراموش کرده‌اند که ایران اسلامی ید طولایی در پاسداری از مرزها و تاراندن نوچه‌های صهیونیستی دارد.

کما این‌که رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، مواضع صریح جمهوری اسلامی و خطوط قرمز کشورمان در این خصوص را ترسیم کرد و تخطی از آن را غیرممکن دانست و پاسخ تهران به این ماجراجویی‌ها را به‌صورت تفصیلی بیان کرد.البته موضوع قفقاز جنوبی محدود به این روزها نیست و به دلایل منحصربه‌فرد ژئوپلیتیکی همواره مورد توجه بوده است، چراکه نقطه اتصال شرق‌وغرب و شمال‌وجنوب جهان، برخورداری از منابع سرشار انرژی (نفت‌وگاز) و خطوط ارتباطی راهبردی است؛ معیارهایی که به‌دلیل همجواری این منطقه با روسیه و ایران اعتبار دوچندانی پیدا و آن را به کانون توجه بازیگران مهم بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کرده است. علاوه بر همه موارد ذکرشده، قفقاز جنوبی نقطه آغاز گسترش ناتو به شرق محسوب می‌شد. همین شرایط استراتژیکی عامل مهمی است تا غربی‌ها برای سیطره در این منطقه دندان تیز کرده و برای حضور در آن از مهره‌هایی نظیر الهام علی‌اف طلب استمداد کنند به‌ویژه که جمهوری آذربایجان و ارمنستان محل تلاقی منافع دولت‌های تاثیرگذار روسیه، ایران، ترکیه و غرب (آمریکا و اتحادیه اروپا) است و مجموعه این شرایط باعث شده که این قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درصدد باشند تا با اتخاذ تصمیم‌های خرد و کلان منافع خود را در این جغرافیا تامین کنند.

جنگ قره‌باغ

وقوع جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ بر سرعت تحولات این منطقه افزود. آذربایجان در پی آن بود که جنوب ارمنستان را ضمیمه خاک خود کند و پیروزی باکو در جنگ ۴۴ روزه وضعیت نوینی را در این حوزه ایجاد کرد. البته آن زمان نیز ایران نظاره‌گر ماجرا نبود و با انجام اقدامات کنشگرانه‌ای نظیر مانور اقتدار می‌خواست این پیام را به سمع‌ونظر بازیگران منطقه برساند که جمهوری اسلامی علاوه بر تحرکات حوزه دیپلماتیک، در عرصه‌های میدانی، نظامی، دفاعی و امنیتی هم پای کار است تا منافع و امنیت ملی خود را تامین کند؛ موضوعی که به مذاق دولتمردان آذربایجان خوش‌نیامد و همان زمان ادعاهای بی‌اساس و توهمات خود را بیان کردند.

دالان زنگزور

تلاش برای احداث دالان زنگزور توسط دولت آذربایجان که با حمایت و همکاری ترکیه رخ‌داد، عامل اساسی تحولات این روزهای حوزه قفقاز و پیش‌درآمد اختلافات و تنش‌های موجود است، چراکه انجام این کار مقدمه‌ای برای تغییر مرزهای منطقه‌ای و متعاقبا نگرانی دولت‌های همجوار در این خصوص است. ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی ــ که با مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران مواجه شد ــ در این منطقه استراتژیک مهم‌ترین عاملی است که منافع کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس و آمریکا را در پی دارد و آنها سال‌هاست که منتظر این اتفاق هستند تا از این رهگذر منافع راهبردی خود را که اصلی‌ترین آنها ایجاد انشقاق در ائتلاف ایران، روسیه و چین است به‌دست‌آورند. موضوعی که در درازمدت تغییرات چشمگیری در نظم بین‌المللی دارد و به استقرار آمریکا به‌عنوان تنها ابرقدرت جهانی کمک می‌کند.

ایجاد گسست و گسل

ایجاد گسست در تسلط کشورهای این منطقه بر موضوع انرژی و ترانزیت که نقش منحصربه‌فردی در تولید قدرت دارد نیز از دیگر موانعی است که در درازمدت می‌تواند به نفع کشورهای اروپایی باشد، چراکه زمینه مناسبی را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا با انتقال آسان و کم‌هزینه منابع انرژی از آسیای‌مرکزی، دریای‌خزر و آذربایجان ثروت هنگفتی را در حوزه اقتصادی به‌دست‌آورده و ضمن رفع تهدیدهای پیش‌رو به رقیبی در این بازار تبدیل شوند و پروژه‌های سرمایه‌گذاری متعددی را برای دستیابی به منافع بیشتر رقم بزنند.

سرنوشتی نظیر اوکراین

بدون شک همسویی باکو و آنکارا با آمریکا و انگلیس ــ که پیش از این بارها دشمنی خود را با استقلال و قدرت کشورهای مختلف نشان داده‌اند ــ در برهم‌زدن ژئوپلیتیک منطقه و برافروختن آتش جنگ در ارمنستان یک اشتباه استراتژیک است که پیش از همه دامن خود آنها را گرفته و سرنوشتی نظیر عاقبت زلنسکی و اوکراین را نصیب این دولت‌ها می‌کند، چرا‌که بازیچه دست رژیم اشغالگر و ناتو شده‌اند و طبق تجربه، نمی‌توان سرنوشت خوبی را برای آنها متصور شد اما به‌رغم همه این تحولات، پاسخ جمهوری اسلامی مثل همیشه دفاع از تمامیت‌ارضی و مقابله با تغییرات ژئوپلیتیک است و در گام نخست، سیاست همسایگی را در پیش گرفته و به طرفین کمک می‌کند تا موضوعات مورد مناقشه خود را حل‌وفصل کنند و در قدم بعدی با اتخاذ سیاست بازدارندگی آغازگر هچ جنگی نیست اما با اقتدار همیشگی خود درصدد تامین منافع ملی خویش است و از این آرمان بلند عقب نمی‌نشیند.

منبع: جام جم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • ناشناس
    0

    هههههههههههههههههههههههههههههههههه

  • ناشناس
    0

    ایران را به قله رسوندی بسه !!!

  • ناشناس
    0

    فعلا که دیگران برای ما نقشه می کشند ,ما پیشتازانه به گرفتاریهای درونی مان می دمیم!

  • ناشناس
    3

    بزنید همدیگه رو تیکه‌پاره کنید. .. جفتتون

  • هادی
    16

    سلام ودرودبرسربازان وطن پیروزوسربلندباشید.

  • ناشناس
    24

    ان جاده به طور موقت به ترکیه واگذارشده وباید حتما باز پس گرفته شود .ما راهی نداریم‌جز بازکرداندن باکو به خاک ایران .امروز نه صد سال دیگر .اما امروز بهترین فرصت است خودشان میخواهند .حداقل نخجوان را تصرف کنید تا این قًضایا خاموش شود

  • ناشناس
    25

    علی اف همچون صدام بازنده است عثمانی ها بهتره یک بار دیگر تاریخ را بخوانند جنگ با ایران وشکست

  • ناشناس
    5

    سلام
    آذربایجان و ارمنستان و آمریکا و اسراییل به توافق رسیده اند و ارمنستان در حال پیوستن به ناتو هست. و نقشه شأن در قفقاز به خوبی و سریع پیش می رود. ایران در دهه های اخیر با حمایت کورکورانه از ارمنستان به منفورترین جهره در قفقاز تبدیل شد و موقعیت تاریخی خود را در قفقاز از دست داد. آمریکا و ترکیه و اسراییل بیشترین برد را در قفقاز به خود اختصاص دادند. و ایران خود را فدای حمایت کورکورانه از ارمنستان کرد. حالا با پیوستن ارمنستان به ناتو ، ایران در موقعیت بدتری قرار گرفته و تمام وجهه خود را در قفقاز باخته و به عنوان یک ناظر بی خاصیت نظاره گر پیشرفت دیگران در قفقاز می باشد.

  • ناشناس
    22

    ترکیه وباکو بازیچه ناتووامریکا شده اند وفکر می کنند با اتصال این کریدور جهان ترک تشکیل می شود که اشتباه فاهش انهاست در جایی که غرب دشمن اصلی عثمانی گرایی است وبعد از اجرای کریدور ترکیه واذربایجان را تجزیه خواهند کرد تا بتوانند کنترل منطقه را در دست بگیرند

    نظرات شما -
    • حضرتی
      5

      جانم فدای آذربایجان

  • ناشناس
    5

    جنگ این کشور کوچک حتمی هست

  • نادرخان
    7

    خدا باعث وبانی ،تجزیه سرزمین های ایرانی لعنت کنه ،وان شاء الله هرگز روی آسایش نبینند ،حیف از گرجستان ،اذربایجان،ارمنستان،و....لعنت به عهدنامه های گلستان ،ترکمنچای،لعنت به آن جماعتی که این خفت رو به خورد ایرانیان دادند

    نظرات شما -
    • 2

      خدا لعنت کنه. خدا ال کنه. خدا بل کنه ..

  • ناصر جوادی
    23

    نمی دونم تعلل ایران واسه چیه؟ حالا اگر اسراییل بود یا آمریکا، صدباره ایران مداخله کرده بود
    بابا بزنید این غده سرطانی منطقه را از ریشه در بیارید و استان خودمختار آذربایجان شمالی را به مام وطن برگردونید

    نظرات شما -
    • علی
      2

      بزنید طالبان را

    • بخورش
      1

      آل سعود و طالبان و اسرائیل را نابود کردید. حالا یه نفس تازه کن بعد برو سر بعدی بشین

  • احمد‌
    1

    رجز‌خوانی‌میکنید‌ولی‌بخاری‌ندارید

  • وحید
    11

    سلام به نظر بایدایران باارمنستان واردمذاکره فوری شود تاایران با انتقال دواستان جنوبی خود به ایران به صورت خودمختار البته باحفظ منافع ونظارت ارمنستان موافقت کند تا
    ۱:دست ترکیه وآذربایجان واسرائیل ازمرزتاریخی ماقطع بشه
    ۲:همچنین مشکل گذرگاه لاچین باحضور ایران حل خواهدشد
    ۳:همچنین آذربایجان بازپرداخت عوارض به منطقه خود مختارجدیدتحت مدیریت ایران وارمنستان اجازه ترددمسافری وحجم مشخص ومحدود ترانزیت از گذرگاه جعلی زنگزوراستفاده میکند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ایران هیچ کس عددی حساب نمیکنه حتی طالبان هم ایران خودشا از باتلاق بیرون بکشه زرنگه

    • 0

      père chien فرانسوی " پِر شیَن " = پارس ، فارس

  • آیهان
    6

    درجنگ اول قره باغ یک میلیون ترک آذری آواره شدند ،ارامنه دست به قتل عام برادران وخواهران مازدن درخوجالی بچه هارو زنده زنده پوستشونو میکندن ،زوربالایان یکی ازهمین جانی ها تو خاطراتش نوشته شب دریکی ازروستاهای خوجالی مادر وپسرش رو به پنجره چهارمیخ کرده بودیم وقتی مادر و شکنجه می‌دادیم پسر شروع به فحاشی کرد ومن سینه مادر رو بریدم وتو دهن پسرش کردم و پوستش رو کنده وساعت گرفتم ۸ دقیقه زمان برد تاجونش دربیاد،این آدم این خاطراتشو رو به صورت کتاب نوشته وخودش هم درحال حاضر در ایروان زندگی میکنه ،دولت رفسنجانی درآن زمان ازارامنه حمایت می‌کرد،ارامنه روی زنهای حامله شرط بندی میکردن وشکمشونو پاره میکردن که فرزندش پسر یا دختره ،امیدوارم نظر منو رو بزارید هرچند میدونم حذفش میکنید

    نظرات شما -
    • اکبری
      5

      چرت و پرت نگو و حرف صد من یه غاز نزن

  • هخامنش
    2

    کریدور زنگرور داخل خاک ارمنستانه زمان پهلوی جزو خاک شوروی بود چجوری رضا شاه اونو به ترکیه بخشیده؟

  • A
    4

    چرندیات پان پارس

    فقط چرندیات

  • A
    1

    تو نگران رییس‌جمهور آذربایجان نییتی عزیزم

    تو نگران خودتی به خاطر همین، عقده و نژادپرستی وجودت رو همین جا قی کردی

  • آیهان
    4

    ایران روس آمریکا ارمنستان انگلیس حتی کل دنیا هم جمع بشوند دالان زنگه زور باز میشود یاشاسین آزربایجان یاشاسین تورک میلتی

  • ناشناس
    3

    آب خاک خودش هست ارمنستان به ما چه

    نظرات شما -
    • ازتبریز
      6

      غربی ها صدام را وادار به جنگ باایران کردند نتیجه را دیدیدبعد خودشان به افغانستان و عراق حمله کردند تا در نهایت به ایران حمله کنند که باز نتیجه را شمای تحلیل گر هم دیدید ،حالا می خواهند به وسیله اذر بایجان وترکیه کاری انجام دهند که می دانند که نخواهند توانست ،اگر این الهام عقلی یوخ فقط بتواند یک تحلیل درست از منطقه بکند دیگر عوعو نمی کند

  • 2

    مگه تا بحال برای ما سودی داشته من بعد داشته باشه

  • قمر بنی هاشم
    2

    متنی نوشتاری شما همراه با توهین که نشان از سوزش شما میباشد که چشم دیدن پیشرفت کشورهای تورک رو نداری وضعیت کشور ایران و انها مقایسه کنی می فهمی کشور داری هزاران ساله که با هوش زکاوت تورک ها اجین شده

  • ناشناس
    0

    مگه میشه احساسی ورود کرد.ممکنه بریم توی باتلاق وبا امریکا وترکیه دوجبهه جنگ کنیم. ماازجنگ سودی نبردیم بخوایم تکرارکنیم.داخلی هایی که میگن جنگ فکر جوونها ورفاه ملت نیستن.با پول نفت ومعادن میشد پرافتخارترین باشیم اما افسوی فقط جنگ.بجنگید خوبه برا سلامتی

  • ایرانی
    3

    خوب مثل آمریکا هر دولت جدید که روی کار میاد قراردادها را فسخ می‌کنه ایران هم حق داره حاتم بخشهای رضا شاه دیوانه و خود فروخته را باطل کنه مناطق داده شده کشور را پس بگیره

  • ناشناس
    2

    اقای پان اریایی ارمنی ضدمسلمان ، میشه بگی ۳۰ سال خاک ازربایجان را ارمنستان اشغال کرده بود؟!یانه؟! حالا جای متجاوز و مظلوم را به نیت پلید ضدترکتان عوض کردید؟! راستی اقای ضد امپریالیسم!: از مانور مشترک امریکا و ارمنستان چه خبر؟! حالا بگو امریکا را کی دعوت کرده؟! ننگ بر فاشیسم پان پارس...سلطنت طلب...

  • فیروز
    0

    علی اف میداند چه کار میکند . این ایران است که سر در گم مانده و بواسطه ارمنستان امریکا را به پشت مرزهای خود اورده است . کم کم توافق های پشت پردهای ایران با امریکا علنی میشود . ودر در کنار ان میزان نفرت دولت فعلی و لابی فارسها از ترکها نیز اشکار میشود . قدرت دیپلماسی علی اف با پس گرفتن قره باغ مشخص شد و در کنار ان حال و روز ما ملت بدبخت ایران نیز میزان ضعف عملکرد دولتمردان ایران را نشان میدهد . تنها احمقها و جاهلان هستند که ‌پشت پرده سناریوهای منطقه را نمی بینند . تاریخ مسیر خود را عوض نمیکند. وبا شرایط فعلی علی اف برنده است وخواهد بود .

  • ناشناس
    2

    مرگ بر شووینیسم ، زنده باد آذربایجان

  • ناشناس
    0

    خواهش میکنم به آذربایجان توهین نکنید نصف این کشور آذربایجانی هست با هم دیگه مهربون باشیم روسیه ببینید به چه روزی افتاده اول و آخر هر جنگی شگست هست

  • Noyan
    0

    ما باید با ترکیه و آذربایجان به علت اشتراکات زبانی و فرهنگی پیوند برادری ببندیم و زبان ترکی را زبان رسمی اعلام کنیم و اختلافات مذهبی را کنار بگذاریم تا هیچ بیگانه ای توان دخالت در منطقه را نداشته باشد

  • حقیقت
    1

    دنیا همه به فکر منافع ملی.... ولیکن مسئولین ما از زمان ترکمنچای ضعیف تر .... از زنان معاهده گلستان بی تدبیر تر
    راستی قضیه چیه چرا مسئولین از دولت عراق غرامت نمی گیرن .... مکه کویت غرامت خودش رو نگرفت

  • ناشناس
    4

    بنده بعنوان یک تبریزی آذری ایران
    حتما باید آذربایجان به ایران باز گردد چون فرزند باید به آغوش خانواده خود برگردد

  • 2

    آذربایجان مال ماست
    یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان

  • ناشناس
    1

    نسل زمان نادر تمامی عمر را بر زین اسبان در میدان جنگ گذراندن تا مرزهای کشور فراخ گردد به ترتیبی که هرچه قدر شاهان نالایق باختند باز به اندازه کافی باقی ماند .نسل ما هم سرنوشت اینطور رقم زده که باخت های گذشته را جبران کتیم باکو اقدام کرد تا سقوط علیف نباید باز بایستیم وکمترینش الحاق نخجوان به کشور باید باشد وانشاله باکو .جان میدهیم برای دوباره دراغوش گرفتن برادران شیعه بادکوبه

  • آرنوش
    0

    چرا دفاع ازخاک خودش برای آذربایجان بده. مگه ایران از خاک خودش دفاع نکرد. ارامنه اون هیبتی که با همکاری روسیه بدست آورده بود رااز دست داده والان با لابی گری میخاهد بار جنگ را با آذربایجان را به دوش ایران بیاندازد. توتله نیفتید.

  • آرنوش
    0

    ایرانیانی که تاریخ خوانده‌اند می‌دانند وحشیگریهای ارامنه با مردم ایران در غرب ایران که منجر به نابودی چند شهر مسلمانها را زنده‌ زنده سوزاندند. از آن موقع تا الان چراارمنستان رامحکوم نکردید چون در ایران لابی قوی دارند الان هم با لابی گری می‌خواهند جنگ خودشان را به دوش ایران بیاندازند. کمی تعقل. این بار هم ارمنستان میخواهد جنگ خودش را به ایران تحمیل کند

  • ناشناس
    0

    اونایی که میگن جنگ خوب بییا برو جنگ تو که خیلی دلت میخواد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها