عذرخواهی پادشاه هلند به خاطر نقش تاریخی این کشور در برده داری/ خواستار بخشش به خاطر جنایت علیه بشریت هستم

پادشاه هلند به مناسبت صد و شصتمین سالروز لغو رسمی برده‌داری در این کشور، یک "عذرخواهی تاریخی" را به خاطر مشارکت هلند در این تجارت صادر کرد.

عذرخواهی پادشاه هلند به خاطر نقش تاریخی این کشور در برده داری/ خواستار بخشش به خاطر جنایت علیه بشریت هستم

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ویلم-الکساندر، پادشاه هلند در جریان مراسم یادبود ملی برده‌داری در آمستردام به حاضرین گفت: در این روز ما تاریخ برده‌داری هلند را یادآور می‌شویم. من خواستار بخشش به خاطر این جنایت علیه بشریت هستم.

وی افزود، مارک روته، نخست وزیر هلند دسامبر سال گذشته به خاطر نقش ۲۵۰ ساله این کشور در برده‌داری عذرخواهی کرد.

پادشاه هلند تصریح کرد: امروز، در کنار شما ایستاده‌ام. امروز به عنوان پادشاه شما و به عنوان عضوی از دولت شخصا عذرخواهی می‌کنم و بار این واژگان را در قلبم و روحم احساس می‌کنم.

مطالعه‌ای که به سفارش دولت انجام شده بود و ماه گذشته منتشر شد نشان داد که خاندان سلطنتی هلند بین سال‌های ۱۶۷۵ تا ۱۷۷۰ میلادی معادل ۶۰۰ میلیون دلار الان از برده‌داری سود بردند. بخش اعظم این ثروت از طریق کمپانی هند شرقی هلند به این خاندان سلطنتی داده شده بود. کاخ سلطنتی هلند اواخر سال گذشته تحقیقات جامع‌تری را درباره نقش خاندان سلطنتی در تاریخ استعمار هلند سفارش داده بود.

ویلم-الکساندر گفت، نژادپرستی همچنان یک مشکل در هلند است.

وی افزود، با این حال، زمان تغییر کرده و زنجیرها شکسته شده‌اند.

دو گروه فعال پیش از سخنرانی پادشاه هلند یک راهپیمایی اعتراضی به راه انداخته بودند و مدعی شدند که "بدون پرداخت غرامت، هیچگونه بهبود و التیامی" صورت نمی‌گیرد.  

روته در دسامبر گفته بود، دولت هلند هیچ برنامه‌ای برای پرداخت پول به نوادگان بردگان ندارد.

در عوض، آمستردام یک صندوق ۲۰۰ میلیون یورویی (۲۱۸ میلیون دلاری) تاسیس کرد تا به میراث برده‌داری از جمله تامین بودجه ابتکارعمل‌هایی برای افزایش آگاهی درخصوص این مساله کمک کند.

امپراتوری استعماری هلند در زمان‌های مختلف شامل بخش‌هایی از اندونزی، سورینام، برزیل، جزایر ویرجین، موریتانی و سریلانکا بود. بخش اعظم قلمروی آسیایی این امپراتوری پس از تصرف از پرتغالی‌ها توسط کمپانی هند شرقی هلند اداره می‌شد. هلند بازبینی مجدد تاریخ استعماری‌اش را در سال ۲۰۲۰ میلادی در بحبوحه موج بین‌المللی اعتراضات "جان سیاه‌پوستان مهم است" آغاز کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    دمت گرم اون مال گذشته ها بوده حالا را ببین چه خبره

  • TN
    0

    دمشون گرم بابت کار اشتباه اجدادشون هم از مردم عذرخواهی میکنن
    مسئولین توایران همه غلطی بر ضد بشریت میکنن آخر سر هم میگن همینه که هست نمیخوایید از این کشور برید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از فرهنگ مردم هلند اون سیستم درمیاد
      از فرهنگ مردم ایران هم این سیستم درمیاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها