نافرمانی مدنی در سودان و بازداشت‌ ده‌ها معلم

تظاهرات مردمی در سودان در اعتراض به کودتا در این کشور همچنان ادامه دارد و نیروهای ارتش با سرکوب این تظاهرات، ۸۷ معلم را بازداشت کردند.

 نافرمانی مدنی در سودان و بازداشت‌ ده‌ها معلم

 با گذشت دو هفته از کودتای ارتش سودان، روز یکشنبه (دیروز) این کشور شاهد نافرمانی مدنی بود و مراکز تجاری، شرکت‌ها و موسسات در خارطوم تعطیل شدند.

نیروهای پلیس سودان نیز تظاهرات معلمان مقابل وزارت آموزش و پرورش در خارطوم را با استفاده از گاز اشک‌آور متفرق کرده و ۸۷ معلم را بازداشت و به زندان «سوبا» منتقل کردند.

روزنامه «القدس العربی» به نقل از «عمار یوسف» عضو کمیته معلمان سودان نوشت که نیروهای امنیتی با معلمان معترض با خشونت برخورد کرده و تعدادی از آن‌ها را زخمی و ۸۷ نفر را بازداشت کردند.

کمیته معلمان سودان نیز از انتقال ۸۷ معلم بازداشتی از مرکز پلیس المقرن به زندان «سوبا» واقع در جنوب خارطوم خبر داد.

بنابر گزارش این کمیته، حال یکی از این معلمان به نام فیصل حسن بدر وخیم گزارش شده است.

معلمان معترض شعارهایی در مخالفت با کودتای نظامی سر داده و اقدام ارتش در عزل مدیر کل آموزش خارطوم و دیگر مدیران ادارات مختلف آموزش و پرورش و جایگزینی آن‌ها با نیروهای رژیم سابق را محکوم کردند.

دیدار هیأت اتحادیه عرب با البرهان

هیأت اتحادیه عرب به ریاست «حسام زکی» معاون دبیر کل این اتحادیه که به خارطوم سفر کرده است با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی سودان دیدار کرد.

البرهان در این دیدار بر پایبندی نیروهای مسلح به اعمال تغییرات دموکراتیک و علاقه‌مندی به حمایت از دستآوردهای انقلاب سودان و تحقق خواسته‌های ملت تأکید کرد.

به نوشته القدس العربی، زکی نیز گفت که این هیأت پیام شفاهی دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر حمایت از تغییرات دموکراتیک در سودان را به البرهان ابلاغ کرد.

زکی همچنین بر اهمیت گفت‌وگو به عنوان ابزار تعامل با بحران‌هایی که در حین انتقال دموکراتیک  قدرت به وجود می‌آید، تأکید کرد.

هیأت اتحادیه عرب همچنین با «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده سودان دیدار و گفت‌وگوی مفصلی با او درباره چالش‌های پیشروی روند انتقال قدرت و تلاش برای حمایت از گفت‌وگوی طرف‌های سودانی، انجام داد.

از سوی دیگر البرهان مدعی شد که پس از دوره انتقالی در هیچ دولتی شرکت نخواهد کرد.

وی دست داشتن ارتش در کشتار معترضان را رد کرد و مدعی شد که ارتش در کشتار شهروندان مشارکت ندارد و کمیته‌هایی برای کشف حقیقت این حادثه تشکیل شده است.

البرهان روز گذشته همچنین طی فرمانی چند رئیس بانک دولتی را عزل کرد.

اخیرا رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست ‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند و ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا، البرهان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها