سوگ علی(ع) بر وفات پیامبر (ص) در نهج البلاغه/ خطبه ای که لحظات پایانی عمر رسول اکرم (ص) را شرح می کند

در این گزارش سعی داریم مروری بر اهمّ روایات نهج البلاغه در مورد لحظات پایانی عمر پیامبر و سوگ امیرالمومنین بر آن حضرت (ص) داشته باشیم.

سوگ علی(ع) بر وفات پیامبر (ص) در نهج البلاغه/ خطبه ای که لحظات پایانی عمر رسول اکرم (ص) را شرح می کند

به گزارش خبر فوری ، وفات حضرت خاتم (ص) بدون شک بزرگترین مصیبت برای مسلمانان بوده و هست. درباره وفات آن حضرت، روایات متعددی ذکر شده است. بسیاری از این روایات از اهل بیت آن حضرت و برخی نیز از اصحاب آن بزرگوار نقل شده اند.

شکی نیست که از نظر شیعه، مهم ترین منبع درباره حضرت ختمی مرتبت (ص) جانشین آن حضرت یعنی امام علی (ع) است. نهج البلاغه معتبرترین منبع برای گردآوری خطبه ها، نامه ها و احادیث و کلمات قصار امیرالمؤمنین است. در این کتاب شریف، خطبه ها و جملاتی درباره حضرت محمد (ص) و لحظات پایانی عمرشان ذکر شده است که در این گزارش سعی داریم مروری بر اهمّ آنها داشته باشیم.

خطبه ای که لحظات پایانی عمر پیامبر(ص) را وصف می کند

امیر مؤمنان علی (ع) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(ص) را اینچنین توصیف می نماید:
وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کَفِّی، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِی. وَ لَقَدْ وَلِّیتُ غُسْلَه ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الاَْفْنِیَةُ. مَلاٌَ یَهْبطُ، وَ مَلاٌَ یَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِی هَیْنَمَةٌ مِنْهُمْ. یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّى وَ ارَیْنَاهُ فِی ضَرِیحِهِ . فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّی حَیًّا وَ مَیِّتاً.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟

سوگ امام علی (ع) بر وفات پیامبر (ص)

این اصلی ترین و مهم ترین خطبه نهج البلاغه در وصف آن روز غمگین و لحظه جانگداز بود. به جز این خطبه، حضرت علی (ع) در قسمت های دیگر نهج البلاغه نیز بر وفات نبی اکرم(ص) سوگ کرده و احساس خود را بیان نموده است.
در زیر به برخی از این روایات اشاره می کنیم:
الف. لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ‏ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْأَنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ

به راستی که با مرگ تو بریده شد چیزی که با مرگ دیگران (پیغمبران) نبوّت و احکام الاهی و اخبار آسمانی بریده نشد.
ب. بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِک

جانم فدایت باد! ما را نزد پروردگار یاد آر و همیشه ما را به خاطر بسپار!
ج. لَوْ لَا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَیْکَ مَاءَ الشُّئُونِ وَ لَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَ الْکَمَدُ مُحَالِفاً

و اگر امر به شکیبایی و نهی از ناله و فریاد و فغان نفرموده بودی هر آینه (در فراق تو) سرچشمه‏ های اشک چشم را (با گریه بسیار) خشک می‏ کردیم، و دردمان و همیشگی و اندوهمان غمّ پیوسته می شد.
د. خَصَّصْتَ حَتَّی صِرْتَ مُسَلِّیاً عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَمَمْتَ حَتَّی صَارَ النَّاسُ فِیکَ سَوَاءً

مرگ تو ویژه بود تا جایی که تسلی دهنده سایر مرگها شد و مرگ تو همگانی شد به حدی که همگان به یکسان سوگوار تو شدند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • سیاوش سلطان
    0

    رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بر مسلمانان تسلیت و چراغ هدایت .... متاسفانه گاهی در امانت خیانت می شود ، در متن عربی نهج البلاغه علامت تعجب ! در جمله " و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! " وجود ندارد ، این علامت تعجب گذاشتن من درآوردی تحریف و خیانت است ... اگر شبهه دارید و فهم و ادراک هستی برایتان سخت است اول برای خویش رفع شبهه کنید بعد مقاله بنویسید .... ؟!!!!!؟

    نظرات شما -
    • ن
      0

      چون براي خود نويسنده عجيب بوده فكر كرده بايد علامت تعجب داشته باشد در صورتي كه اين واقعا بدعت است

  • باشتین
    1

    نه سوگ و نه دوستی و نه جنگ عمو زادگان عرب، به ما ربطی ندارد

    نظرات شما -
    • محمدعلی
      0

      برو تو که از دنیا رانده شده ایی

  • کشور ایران
    0

    «لبیک یا رسول الله و یا امیر المومنین علی علیه السلام» پیامبرکجای که ببینی یهود چگونه ازغفلت و اختلاف بین ما استفاده کرده دارد به دست خودمان اسلام رانابود می کند(برخیزوبه دادامتت برس ) «رحت جان سوز پیامبررحمت ومهربانی وفرزندکریمش را تسلیت عرض میکنم»

  • ناشناس
    0

    دلیل قرآنی و عقلی ضرورت همیشگی بودن سوگ واری چیست؟ --- امير مؤمنان علی (ع) در پرتو تربیت دینی – قرآنی بی خدشه ی پیامبر اسلام (ص) در میان بستگان و صحابه پیامبر به اوج ایمان توحیدی دین الهی رسیده بود و سخنان این بنده ی صالح در نهج البلاغه آیینه ی تمام نمای این ایمان است. سوگ علی (ع) برای پیامبر اسلام (ع) در زمان رحلت رسول خدا بی تردید از همین ایمان صادق به مجاهدتها و فداکاریها عالمانه ی نستوه و بی وقفه پیامبر تا آخر عمر مبارک آن حضرت در راه تبلیغ دین خدا و دفاع از این دین قرآنی و از عظمت ارزش تبلیغ دین اسلام و شایستگی والای فدا کاری برای این دین برخواسته و سرچمه گرفته است . بسیار شایسته بلکه ضروری است کسانی که با هر هدف سوگ وار ی را بعنوان مراسم همیشگی لازم برای دین و مذهب ترویج می کنند شواهد و دلایل بی خدشه ای را برای ضرورت همیشگی برگذار کردن مراسم سوگ واری از آیات محکم و مفصل قرآن و از سنت مستند و معتبر پیامبر اسلام و از سیرت بی خدشه ی امامان از اهل بیت پیامبر مطابق بااصول متین استدلال عقلی بیاورند تا مردم بتوانند با بصیرت قرآنی و عقلی به اینگونه مراسم بی بیم از گرفتار شدن به هر گونه خطا و گناه مقید باشند و در رفتار و گفتار و پندار همیشه به این مراسم عمل کنند. توجیه قرآنی و عقلی - منطقی مقدار وقت و دارییهایی که از بیت المال و از جیب مردم روی اینگونه مراسم در طول قرنها تا کنون هزینه شده اند در مقایسه با بازده مثبت و سازنده ای که این هزینه ها در طول این مدت برای پیشرفت علمی و اجتماعی و رفاه خدا پسندانه و ایجاد وحدت و همبستگی میان جوامع مسلمان داشته اند برای آگاهی مسلمانان ضرورتی اجتناب ناپذیر و غفلت ناپذیر است و فردای قیامت داعیه داران ترویج چنین مراسمی حتما برای پاسخگویی در محضر خداوند به این توجیه نیاز مبرم خواهند داشت.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بسیار شایسته است رسانه های همگانی مکتوب بجا فرهنگ تیک زدن و لایک و دیسلایک زدن ، برای غنا بخشیدن علمی به فرهنگ جامعه و داد وستد افکار سازنده ی مفید ؛ فرهنگ نظر دادن منطقی و مستدل مکتوب را در میان کاربران ترویج و تشویق کنند.

  • محمود کریمی
    0

    در دهمین سالگرد شهادت رسول خدا ( ص) مجلس عزاداری و مداحی در مدینه در منزل امام علی (ع) برقرار شد

  • ناشناس
    0

    معنی اول خطبه بخش ب . یعنی پدر و مادرم به فدای تو .که درست معنی نشده .سعی کنید از افراد با سواد در تحریریه استفاده کنید

    نظرات شما -
    • ابراهیم لک
      0

      خودشون خوب میدون معنی حدیث ولی خودشان زدن به کوچه علی چپ

  • هموطن
    1

    تهاجم فرهنگی اعراب ملت همیشه شاد ایران را به ملتی همیشه سوگوار تبدیل کرده است!

    نظرات شما -
    • یه نگاه به جاهای دیگه بنداز
      0

      اروپا را یادت رفت بگویی چرا تاهمین۸۰سال پیش،درجنگ و حمام خون و زجر وغم ومصیبت بود؟؟آنهم‌ چه غم و مصیبت سنگینی.

    • جاهای دیگر را هم دیدم
      1

      این اروپایی که میگی اکنون مردمی شاد دارد و آنها برای درگذشتگان 1400 سال پیش اعراب و نیز درگذشتگان خودشان در 80 سال پیش نزدیک به سه ماه از سال را عزادار نیستند و به سر و سینه نمی زنند و تقویمشان پر از تاریخ های عزاداری نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها