تصمیم خطرناک هند در زمینه صادرات گندم/ دنیا در آستانه یک چالش بزرگ/ آیا یک قحطی بزرگ جهانی در راه است؟

هند قرار است صادرات گندم را در اوج جنگ اوکراین و روسیه ممنوع کند. این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

تصمیم خطرناک هند در زمینه صادرات گندم/ دنیا در آستانه یک چالش بزرگ/ آیا یک قحطی بزرگ جهانی در راه است؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه جنگ اوکراین و روسیه باعث آسیب جدی به کشورهای وارد کننده گندم و آرد شده و بر اساس گزارش سازمان های بین المللی، میزان فقر در بسیاری از کشورهای کم درآمد را افزایش داده، حالا خبری دیگر منتشر شده که بر اساس تحلیل الجزیره و نیویورک تایمز، می تواند منجر به افزایش فقر در جهان شود. این خبر مربوط به ممنوعیت صادرات گندم از هندوستان است.

سیاست جدید دهلی و خطر قحطی جهانی

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند - که دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است – قرار است صادرات این کالا را در زمانی که قیمت های بالای مواد غذایی به علت جنگ اوکراین و روسیه سیاستمداران را نگران کرده، ممنوع کند. این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند حدود 10 درصد از ذخایر غلات جهان را (بر اساس داده های وزارت کشاورزی ایالات متحده) در اختیار دارد که با صادرات آن می تواند کمبود این ماده را در بسیاری از کشورها جبران کند. بر اساس گزارش ها، برای ماه ها، هند به عنوان کشوری شناخته می شد که می تواند به جبران کمبود عرضه جهانی غلات (به علت جنگ اوکراین) کمک کند اما حالا سیاستمداران هندی از تداوم و طولانی شدن جنگ و ایجاد بحران غلات و گندم در دنیا ترسیده اند و می خواهند گندم خود را نگه دارند.

همچنین، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آغاز موج گرما در هند و افزایش دما در فصل برداشت گندم و احتمال آسیب دیدن برخی از مزارع، در این تصمیم دولت و نگرانی اش از کمبود گندم در خود هندوستان نقش داشته و این کشور را بر آن داشته که چنین تصمیمی بگیرد. بر اساس اعلام سازمان تجارت خارجی هند، مقامات این کشور به دلیل ترس از به خطر افتادن امنیت غذایی خود، صادرات گندم را از روز شنبه ممنوع کردند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (یکی از آژانس های سازمان ملل متحد) ممکن است 47میلیون نفر دیگر از مردم دنیا به جمع گرسنگان اضافه شوند و در مسیر سختی قرار بگیرند. این در حالی است که اثرات جنگ اوکراین پی در پی به بحران فعلی اضافه می شود و باعث بالارفتن عجیب قیمت مواد غذایی و به خصوص غلات می گردد.

اقدام هند در حالی رخ داده که این کشور چندی پیش به مقامات بین المللی اطمینان داده بود که مرزهای خود را به روی خریداران گندم باز می کند و اجازه نمی دهد وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث به هم خوردن بازار غلات و گندم جهانی و پاره شدن افسار قیمت ها شود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این تصمیم با ناراحتی خود کشاورزان هندی نیز مواجه شده است و آنها تمایل دارند، با قیمتی خوب، گندم خود را به خارج صادر کنند، چراکه این صادرات باعث افزایش درآمد آنها نیز شده بود.

کدام کشورها در لبه پرتگاه قرار دارند؟

اگرچه هند قول داده به کشورهایی که با کمبود شدید گندم روبه رو بوده و به عبارتی خطر قحطی آنها را تهدید می کند، گندم بفروشد اما مشخص است که تصمیم هند باعث ایجاد یک بحران در دنیا می شود. بر اساس گزارش الجزیره، کشورهایی همانند سریلانکا و بنگلادش و نپال از جمله مشتریان اصلی گندم هند هستند و افزایش احتمالی قیمت گندم و کاهش میزان صادرات آن (در صورت موافقت هند به انجام این کار) آسیب شدیدی به اقتصاد نسبتا ضعیف این کشورها خواهد زد و تعداد گرسنگان را در این کشور افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس و به نقل از الجزیره، قبل از جنگ اوکراین و روسیه، کیف و مسکو یک سوم صادرات جهانی گندم و جو را به خود اختصاص می دادند، در حالی که صادرات اوکراین پس از عملیات نظامی روسیه در 24 فوریه و به دنبال بسته شدن بنادر و تخریب زیرساخت های غیرنظامی و مزارع غلات، کاهش قابل توجهی پیدا کرد. روسیه نیز با تحریم کشورهای غربی و سازمان ملل مواجه شد و همین عامل، عرضه غلات به بازارهای جهانی را کاهش داد.

هند ابتدا پذیرفت که شکاف واقع شده در بازار را جبران کند اما شرایط خاص این کشور، باعث شد ترسی به جان مقاماتش بیفتد. هند اگرچه از تولیدکنندگان عمده غلات است اما به علت جمعیت زیادی که دارد، یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه غلات نیز است و همین امر باعث شده که در زمینه صادرات گندم احتیاط کند تا بر اثر اشتباه، خودش دچار قحطی نشود.

به گزارش روزنامه هندی، ایندین اکسپرس، تصمیم دهلی نو برای ممنوعیت صادرات گندم یک روز پس از آن اتخاذ شد که داده های دولت نشان داد تورم سالانه در آوریل به بالاترین میزان در 8 سال گذشته یعنی 7.79 درصد و تورم خرده فروشی مواد غذایی به 8.38 درصد افزایش یافته است. این گزارش نیز بر ترس مقامات هندی از احتمال آسیب دیدن طبقات ضعیف جامعه و افزایش تعداد گرسنگان هندی در صورت تداوم صادرات صعودی گندم و جو افزود.

بر اساس گزارش الجزیره، مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم است که نوسانات بازار غلات بر روی اقتصاد این کشور و افزایش تعداد گرسنگان آن تاثیر گذاشته است. در این رابطه، علی مصیلحی، وزیر تجارت مصر روز یکشنبه گفت که تصمیم هند برای ممنوعیت صادرات گندم در مورد برخی از دولت ها از جمله دولت قاهره اعمال نمی شود. وی افزود: در حال مذاکره با هند، استرالیا، قزاقستان و فرانسه برای انعقاد قراردادهای خرید مستقیم تجارت گندم هستیم.

با این حال، مصر در آستانه ورود به خط قرمز بحران گندم و وقوع قحطی است. مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر در این زمینه  گفته است: ذخیره استراتژیک گندم کشور فقط کفاف چند ماه را می دهد.

ترسی که خود باعث ترس شده است

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بحران غلات در جهان باعث شده بسیاری از صادرکنندگان گندم و جو ترسیده و مرزهای خود را به روی مشتریان ببندند که این اتفاق، خود باعث جدی تر شدن بحران گندم در دنیا شده است.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، اوکراین صادرات روغن آفتابگردان، گندم، جو و دام را محدود کرده تا از اقتصاد جنگ زده خود محافظت کند. روسیه به نوبه خود فروش کود، شکر و غلات به کشورهای دیگر را ممنوع کرده تا با تحریم های آمریکا مقابله کند. اندونزی که بیش از نیمی از روغن پالم جهان را تولید می کند، ارسال محموله های خود به کشورهای دیگر را متوقف کرده است. ترکیه نیز به نوبه خود صادرات کره، گوشت گاو، بره، بز، ذرت و روغن های گیاهی را محدود نموده است. همه این کشورها نگران این هستند که یک بحران غذایی در جهان رخ بدهد و به همین دلیل، ذخایر خود را حفظ می کنند.

با این حال، شواهد نشان می دهد که این اقدام باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی در دنیا و خود این کشورها شده است. گزارش سازمان ملل نشان می دهد که محدودیت های اعمال شده برای صادرات، قیمت غلات، روغن، گوشت و کود را به رقم بی سابقه ای افزایش داده و احتمالا تامین آن را هم با مشکل مواجه می کند.

گزارش  نیویورک تایمز می ‌گوید که این امر بار بیشتری را بر دوش فقرای جهان می گذارد و احتمالا خطر ناآرامی‌های اجتماعی را در کشورهای فقیری که با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می ‌کنند، افزایش می ‌دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    4

    هر کجای دنیا کمبود گندم یا دارو یا هرچی ز دیگه باشه، رژیم مهربون ایران از حق مرد میزنه میده به اونا،نگران نباشن البته در عوض یه کار کوچیک باید براش انجام بدن

  • ناشناس
    0

    عاقبت نظام سرمایه داری و بازار آزاد .
    گندم و سایر تولیدات کشاورزی فقط آب و زمین می خواهد چرا کشورهای جهان با مشکل مواجه هستن .
    برای دستمزد یک بازیگر سینما و یا فوتبالیست میلیاردها دلار پرداخت میشود و برای همین توی صنعت کشاورزی سرمایه گذاری نشده و باعث مشکلات جهانی شده .

  • ناشناس
    4

    چه مسِولین دانایی دارند
    هند بالغ بر یک میلیارد نفره
    و چقد باهوش عمل کرده اند
    مثل مسِولین ما نیستن که ایران رو حراج بکنند
    مردمان خودشان را فقیر نگه دارند
    به خاطر عربها چه فلسطین چه یمن چه عراقی ها

  • ناشناس
    7

    اونجا هم مردمش ریختن تو خیابون و به ممنوع بودن صادرات اعتراض کردند؟

  • ناشناس
    2

    به فکر مردم کشورش است و چون گرمای شدید به تولید گندم آسیب زده برای جلوگیری از گرانی و کمبود صادرات را متوقف کرده...مثل حکومت ما نیستند که علیرغم کمبود و گرانی در داخل به لبنان و عراق و یمن و ....قول کمک بلاعوض می دهند!!!!

  • وی افزود
    1

    خب کشورهای دیگه هم میتونن مواد مورد نیاز و استراتژیک که هند نیاز داره رو بهش ندن تا حالش جا بیاد.

  • ناشناس
    4

    کمبود روغن خوراکی چیزی که نه در زمان جنگ بود نه در سایر بحرانها وضع افانستان از ما بهتتر است بی تدبیری وبی خیالی اقایان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شما تا حالا یک روز در افعانستان بوده اید که قضاوت می کنید؟

  • ناشناس
    17

    سلام بر دوستان، حالا به نظرم داره کم کم علت اجرای طرح یارانه ها مشخص می شه. درحالی که قرار بود طرح رتبه بندی معلمان اجرا بشه، اون طرح با تاخیر مواجه شد و کسی علت رو نمی دونست تا اینکه دولت به یکباره گفت می خواد ارز ۴۲۰۰ رو از رو کالاها برداره و به جاش یارانه بده. امیدوارم که این طرح واقعا جلوی ریخت و پاش رو بگیره و در قحطی مصنوعی احتمالی به نیکی ازش یاد کنیم.
    الان برا بنده تا حدی قطعی شده که این تصمیم به اجبار گرفته شده وگرنه ممکن بود چند سال طول بکشه و کسی زیر بار مسئولیت به این مهمی نره (مثل کسانی که خودشون باعثش شدن و اعتراف هم می کردن که برای اجرای سه ماهه مفید بوده و باید برداشته بشه که در آخر انداختن گردن دولت رئسی).

    نظرات شما -
    • یلدا
      3

      ماله کشی هم شغل پر خطر محسوب میشه.

  • ناشناس
    1

    کار خوبی می کنه

  • ناشناس
    2

    همه‌ی اینا هو چی گریه.
    همین الان تو خبر ساعت ۱۴ شبکه خبر.۲۷ اردیبهشت. میگه بحران گندم در اروپا.
    میگه گندم به خاطر جنگ اوکراین شده تنی ۴۰۰ یورو.
    میشه کیلویی ۰/۴ یورو.
    با ارز آزاد میشه کیلویی ۱۲ هزارتومن.
    تو ایران که گرونتره.
    بازم با حقوق یه کارگر در اروپا حداقل ۱۰ تن گندم میدن.
    با حقوق ما ۵۰۰ کیلو هم نمیدن

  • ناشناس
    2

    درودبرمسئولین هندی آخه اوناکه مثل مسئولین ایران آخوندیسم خودفروخته نیستند که نوکری انگلیس خبیث رابکنند به خاطر چندسال پست ومقام واختلاسگری و وطن فروشی وحراج آثار باستانی وگرفتن گرین کارت آمریکاواروپا وکانادابخواهندمنافع مردمشون رادرنظرنگیرنداونا ازمتخصصین اقتصادی خودشون قطعااستفاده میکنند وتازه تصمیماتشون راهم آقازاده هامصلحت نگری نمیکنند!!!!!

  • فرزاد جوادی اوچ آغاج
    5

    خداوند خلف وعده نمی کند کیفر ناسپاسی زود داده می شود هرکسی دنیا را خواست به ان کم نمیزارن هرکسی آخرت را خواست از دنیا کام دل نخواهد گرفت هر دو را بخواهی نمیشه برادر میشی خسرالدنیا والاخره. تسلیم محض دستورات خداوند شوید به خدا دنیا فانیست چاره ای غیر از این هم نخواهی داشت آیا میشه با چشم چرانی ، دزدی و حرامخواری به بهشت رفت؟ خدا گفته برادر دینی ات را یاری کن آیا میتوان نسبت به برادران دینی لبنانی، فلسطینی ....بی تفاوت ماند؟ بله اگه دست از آخرتمون برداریم

  • ناشناس
    0

    این شایعات کار مافیای سرمایه داری است/ کل غله صادراتی هند 7 میلیون تن است. کل صددارت اوکراین 10% صدارت جهان نیست/ روسیه تولیدش زیاد شده و دارد مثل بقیه محصولاتش زیر قیمت میفروشد!
    غربیها اتفقا با گران شدن کمتر مصرف میکنند و صدارت از غرب به جهان افزایش میابد/
    بحران جنگ اوکراین آخر زمستان شروع شد/
    انبارها باری امسال پر است و مهرماه تا بهار، دنیا پر از غلات بخصوص گندم خواهد شد/
    فقط اگر مسئولان با غیرت و طن پرست در ایران تصمیم بگیرند و جلوی صادارت و کشت محصولات آب پرمصرف مانند هندوانه بگیرند، ایارن به توان صادارتی سال آیندئه میرسد.
    سال آینده امریکای جنوبی جهان پر از گندم میکند

  • ناشناس
    0

    روسیه که مشخص شد حباب بودو مشخص شد چرا امریکا سه روزه افغانستان و5 روز عراق تا دندان مسلح توسط روس گرفت امریکایی ها یه چیز دیگر در جنگ هستند / مشخص شد قعطی ووو همگی کلماتی است بی عرضگی دولت 13 را نشان می دهد هند بیش از یک میلیارد جمعیت در گندم ... خودکفاست و صادرات دارد / ما مفت دلار نفت بشکه ای 140 دلار از دست دادیم رفتیم جای روس ها در سوریه تا روس ها دیر تر در اوکراین شکست بخورند روسیه قوطی خالی ماکارونی کجاست گویا سر از اوکراین درآورده ما مفت باختیم که عربستان نفت ش شد غول بزرگ جهان اپل امریکا زد کنار ما مفت باختیم و شانس آوردیم حکایت رضاخان نمی شویم چون کلاس دنیا عوض شده ما را اشغال نکردن وضعیت بدتر از رضاخانی دوران الاغ جای بنز بود داریم ما مفت باختیم چون رئیسی خود می دانست توان کشورداری ندارد و حب الدنیا راس کل خطئیه عاشقانه های رئیسی قدرت ثروت و منم منم . برو سیاست از 185 کشور یاد بگیر یاد بگیر روسیه پوچ شد حتی توان ندارد خودرو با ایربک و ای بی اس ترمز بسازد یاد بگیر روسیه هم منم منم داشت . رفت روی استاندارد های نیم قرن قبل خودرو سازی آخه روس ها کی عقل داشتند/ زمان از دست ندهید و احیای برجام احیای زندگی ایرانیان احیای اینکه ایرانیان تصمیم گیر هستند نه پوتین قصاب کودک کشش در باره ایران احیای برجام یعنی ما مستعمره روس نیستیم احیای برجام یعنی اه نفرین کودکان یتیم ایران نیاد/ مسئولین فکر ماارونی گندم مرغ و جو ذرت هستند انوقت دم از مه چیز می زنند نمی توانید ملت را ماکارونی بدهید دم از اتم و دم از فلانک می زنید دم خروس باور کنیم یا قسم حضرت عباس را دیگر روضه های مسئولین برای غرب کارساز نیست و خوراک داخلی دیگر معنی ندارد قعطی رجال داریم نه گندم و ... قعطی مسئولین خردمند و عاقل و شجاع داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها