دولت و مجلس در بن‌بست بنزینی

سهمیه سوخت به کد ملی تعلق می‌گیرد؟

بحث تغییر در سهمیه سوخت و اختصاص سهمیه به کد ملی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری جدی شده است. از یک طرف بحث حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و شخصی‌سازی کارت‌های سوخت مطرح است و از طرف دیگر زمزمه‌های کاهش سهمیه سوخت اصناف مختلف مانند کامیون‌داران شنیده می‌شود.

سهمیه سوخت به کد ملی تعلق می‌گیرد؟

با وجود اینکه در جریان بررسی لایحه بودجه 1403 زمزمه‎‌هایی از تغییر قیمت بنزین و تصمیم جدید درباره سهمیه سوخت به گوش می‌رسید، اما در نهایت بودجه بدون تغییر نسبت به سال گذشته بسته شد. این بدان معناست که دولت حق ندارد در سال جدید قیمت بنزین را تغییر دهد. 

با این حال به نظر می‌رسد دولت و مجلس در یک بن‌بست غیرقیمتی سوخت گیر افتاده‌اند و دیگر راهکار جدیدی برای رهایی از ناترازی سوخت پیش رو ندارند.

از این رو یک روز بحث تغییر سهمیه سوخت مطرح می‌شود و روز دیگر راهکارهایی نظیر واردات بنزین و گازوئیل و تولید بنزین پتروشیمی به اجرا گذاشته می‌شود. اکنون نیز زمزمه‌هایی درباره تغییر در سهمیه بنزین و اختصاص آن به کد ملی به شکل جدی‌تری به گوش می‌رسد. 

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، اخیراً در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا در مجلس درباره تخصیص بنزین به کارت ملی اجماع وجود دارد گفت: یک آمار را تلویزیون دولتی اعلام کرد بیش از ۱۰۰ نفر از منتخبان به این سوال پاسخ دادند، که طبق پاسخ، همه معتقد بودند بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و تنها هشت نفر از منتخبان نظر دیگری داشتند. زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی می‌کنند، اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه بنزین باید انجام شود بیان کرد: بحث افزایش قیمت مطرح نیست، بلکه باید توزیع عادلانه صورت بگیرد؛ زمانی که توزیع عادلانه انجام شود شبیه نظام افزایش پلکانی در برق و گاز، یک سهمیه مشخص یارانه‌ای با قیمت فعلی و بدون افزایش قیمت به ازای کد ملی در اختیار همه ملت قرار می‌گیرد. بعد از آن اگر کسی نیاز داشت بیش از این میزان مصرف کند، هزینه افزایش مصرف را خودش پرداخت می‌کند. این موضوع روی تورم تاثیر نخواهد داشت؛ چراکه بنزین یارانه‌ای نیاز بالغ بر ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان را تامین می‌کند.

آزمون و خطاهای بی‌پایان

راه‌حل حذف کارت سوخت جایگاه‌ها از راهکارهای غیرقیمتی برای بحران انرژی عنوان می‌شود. به نظر می‌رسد کاهش سهمیه سوخت اصنافی مانند کامیون‌داران نیز اقدامی به منظور کنترل مصرف سوخت باشد. گفته می‌شود یکی از علل کاهش سهمیه سوخت، جلوگیری از قاچاق است. اما طبق گزارش‌های اعلام‌شده، سهمیه سوخت بسیاری از اصناف، اساساً کفاف نیاز مصرفی آنها را هم نمی‌دهد. از طرف دیگر حذف کارت سوخت جایگاه‌ها نیز نمی‌تواند مانعی بر قاچاق باشد.

اختصاص کارت سوخت به ازای کد ملی افراد نه‌تنها شفافیت در مصرف بنزین را به دنبال نخواهد داشت، بلکه در زمینه جلوگیری از قاچاق نیز بهبودی را در پی نخواهد داشت. افراد ممکن است از کارت سوخت اشخاص دیگر استفاده و سهمیه مازاد دریافت کنند و کنترل این موضوع، بحثی ناممکن به نظر می‌رسد.

گویا عمده افزایش مصرف بنزین به دلیل افزایش خودروهای مورد استفاده مردم است. در چنین شرایطی دولت به فکر حل بحران صنعت خودروسازی نبوده و توجه را بار دیگر به روی مصرف‌کننده آورده است. شایان ذکر است وجود خودروهای اسقاطی، منجر به مصرف دو برابر استاندارد جهانی بنزین خواهد شد.

تا زمانی که در زمینه خودروسازی و مصرف سوخت این خودروها اصلاحات جدی صورت نگیرد، نمی‌توان نسبت به راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی مدنظر دولت و مجلس اظهار امیدواری کرد.

دولت و مجلس در حالی درباره انواع راهکارهای غیرقیمتی بحث می‌کنند که تا جای ممکن سعی بر کنار گذاشتن راهکار قیمتی را دارند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جامعه، صحبت از راهکار قیمتی به دلیل تجربیات پیشین، توجه قانون‌گذاران و مجریان آن را معطوف به ناکارایی این راهکار کرده است.  

عقب‌ماندگی حمل‌ونقل عمومی

باید گفت توسعه نیافتن حمل‌ونقل عمومی نیز یکی از مشکلات جدی این حوزه است. حمل‌ونقل عمومی با توجه به نیازهای مردم توسعه نیافته است و به نظر می‌رسد بخشی از مشکل افزایش خوردوهای مورد استفاده مردم و آلایندگی هوا نیز به دلیل این مشکل رخ داده باشد. دولت نه‌تنها نتوانسته برای توسعه حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای بیندیشد، بلکه مصرف سوخت چند برابر استاندارد جهانی این خودروها، به مشکل آلودگی هوا نیز دامن زده است.

بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق با ثبت دقیق اطلاعات از طریق کارت سوخت شخصی، وقتی به بحران بنزین کمک خواهد کرد که صنعت خودروسازی و دولت به عنوان تنها تولیدکننده بنزین، چاره‌ای برای این بحران بیندیشد. در چنین شرایطی سوخت‌گیری به وسیله کارت‌های شخصی و کاهش سهمیه سوخت اصناف نمی‌تواند به بهینه‌سازی مصرف بنزین کمک کند و راهکاری غیرقیمتی تلقی شود.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • کشورورشکسته درهمه چیز درحاکمیت
    1

    میخوان ازادش کنن لفت ولیس خودشون وبچهه اشون کم نشه امروزهم صنف ارایشی وبهداشتی اعتصاب گسترده کردند یکی یک اصناف برای فرارازباج مالیات اعتصاب میکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگرموقعیت که پیش میاد مسلسل بدست میگرفتم برای کندن اینا

  • ناشناس
    1

    حدود ١٠ میلیون مهاجر غیر قانونی افغانستانی توی ایران دارند از یارانه بنزین و حمل و نقل عمومی، یارانه آب و یارانه برق و یارانه نان و.... استفاده می کنند
    مالیات هم نمی دهند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خوب بهشون کار و کارت بانکی نده تا از این مملکت بروند.

  • ناشناس
    1

    دولت که به فکر پولدار ها است

  • ناشناس
    1

    اینا راهی دیگه جز دست کردن در جیب مردم ندارند مثل بقیه دنیا عادی باشید از تکنولوژی روز بهره ببرید ثروت مردم را هم با خودروهای پر مصرف به باد ندهید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      یک مشت آلونک توی شهرکهای دورافتاده با ماشینهای پر مصرف چپوندن به مردم.حالا هم قیمت بنزین را می برند بالا.

  • ناشناس
    4

    اقایان دولت مرد چه با کارت یا کد ملی مشکل شما حل نمیشه.

  • ناشناس
    3

    فکرکنم تخصیص بنزین به کد ملی عادلانه تر باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      کجایش عادلانه است. دولت ماشین را با سه تا ده برابر قیمت به مردم قالب کردند

  • عباس عرب
    2

    با سللم
    اختصاص سوخت یه کارت ملی کاملا عادلانه است ومجلس باید با شجاعت تصویب کند

  • Mate
    2

    من سند دو تا ماشین بناممه واسه همین یارانه بهم تعلق نمیگیره،حالا میخان روی کد ملی سهمیه بنزین بدن یعنی یکی از ماشین ها بنزین بهش تعلق نمیگیره!!!!اول یارانه ی کسایی که چند تا سند خودرو بنامشونه رو بدین بعد بنزینشون رو قطع کنید

  • علی
    1

    یک راهکار بهتر ، ماشین های با مصرف پایین سوخت وارد کنید با قیمتی متناسب با بقیه کشورهای جهان ، مصرف سوخت میاد پایین . در این کشور با تولیدات جدید لگن سازی های داخلی مصرف سوخت افزایش پیدا می کنه ،

  • ناشناس
    0

    ظلمی آشکار تر از این مگر وجود دارد.
    چون ماشین نداری نباید از یارانه پنهان سوخت استفاده کنی😢😭😢😭😢😭

  • ناشناس
    0

    چرا فقط تمرکز روی بنزینه ؟ چرا نمیگید از این 120 میلیون لیتر بنزینی که مصرف میشه با تغییر خودروهایی که مردم حاضر هستن به قیمت روز بخرن میشه مصرف سوخت رو کمتر از نصف کرد و به 60 میلیون لیتر رسوند. چرا به موتورهای برقی یارانه نمیدید که الان هم به اندازه کافی تولید و تو بازار موجوده ؟
    بحث تغییر سیستم دزدی مسئولینه وگرنه راه حل بدون دردسر ساختن برای مردم زیاده

  • ناشناس
    0

    بن بستی در کار نیست. یک روز جمعه از خواب بیدار بشیم تصمیم سران سه قوه در مورد بنزین را خواهیم دید

  • ناشناس
    0

    شرکت های بزرگ مالیات نمیدن به قول نمایندهمجلس خودتون چون با بزرگ ها سر یک میز غذا میخورن ،اتباع خارجه که مفت میخورن روهم حساب کنید ،دزدان راهم دستشان راقطع کنید نمیخواد هیچی گرون بشه

  • سام
    0

    تخصیص بنزین به کد ملی به ضررمونه انقدر ساده لوح نباشید با اینکار نه تنها هزینه رفت و آمدتون بیشتر میشه بلکه حتی همین چندرغاز هم جوابگوی هزینه ی ماهانه رفت و آمدتون نمیشه بماند که قیمت بقیه اقلام با کم شدن سهمیه بنزین ویا گرون شدن اون افزایش پیدا میکنه

  • ناشناس
    0

    دروغ میگین . نخرین. هردفه ماشین اعلام میکنن مثل مور و ملخ میریزین برای خریدن ، بعدش خرتون که از پل گذشت همه چی را منکر میشین و جا نماز آب میکشین . این حکومت از سر شما هم زیاده 😒

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها