یک کارشناس اقتصادی:

وزارت نفت می‌گوید مصرف بنزین ۷ درصد بالا رفته، اما بالای ۱ میلیون خودرو پرمصرف داخلی در سال گذشته اضافه شده، طبیعتا مصرف بالا می‌رود

هر ساله در ایام نوروز وزارت نفت مدعی می‌شود که میزان مصرف بسیار افزایش یافته، اما مؤلفه‌هایی از جنس افزایش تعداد خودرو و کیفیت پایین خودرو‌های داخل در زمینه افزایش مصرف را نادیده می‌گیرند. بنزین دولتی در ایران نیز تاکنون موجب چالش بسیار برای اقتصاد شده و هرگونه تغییر در آن با، اما و اگر‌های بسیاری مواجه است.

وزارت نفت می‌گوید مصرف بنزین ۷ درصد بالا رفته، اما بالای ۱ میلیون خودرو پرمصرف داخلی در سال گذشته اضافه شده، طبیعتا مصرف بالا می‌رود

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی، درباره علت افزایش مصرف بنزین گفت: وزارت نفت می‌گوید مصرف ۷ درصد بالا رفته است، سؤال من این است که نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش خودرو داشته‌ایم؟ بالا ۱ میلیون خودرو در سال گذشته اضافه شده است و طبیعتا مصرف بالا می‌رود. اگر مصرف ۵ یا ۷ درصد بالا رفته است کاملاً منطقی است. شما تعداد ماشین را افزایش دادید، مردم کمتر مصرف کرده‌اند و به نوعی مردم صرفه‌جویی هم کرده‌اند.

وی در ادامه در رابطه با راه حل عبور از بحران بنزین در کشور بیان کرد: راه حل این است که به پالایشگاه‌ها بگوییم که شما را خصوصی می‌کنیم و نفت خام را ۲۰ درصد زیر قیمت اوپک می‌دهیم، شما بنزین را به قیمت تمام شده در بازار بفروشید. مثلاً قیمت بنزین‌اش لیتری ۲۰ تومان درمی آید؛ دولت هم مقداری از او می‌خرد و ۲۰ تومان را ۳ تومان به مردم می‌دهد. الان یارانه‌ای که به پالایشگاه می‌دهیم باعث نارضایتی مردم و پالایشگاه شده است. اگر قیمت را از پالایشگاه واقعی دریافت کنیم و بعد به مردم قیمت یارانه‌ای بدهیم رقابت ایجاد می‌شود. در این بین پالایشگاه‌ها ناچار به افزایش کیفیت می‌شوند.

وی درباره قاچاق بنزین اظهار داشت: اینکه می‌گویند میلیون‌ها لیتر بنزین قاچاق می‌شود از پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود از کارت سوخت ۶۰ لیتری من و شما که قاچاق نمی‌شود. با خصوصی کردن پالایشگاه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها عملاً تمامی قاچاق سوخت از بین می‌رود. هر سال دولت درگیر است که بنزین را چه کند، در حالیکه با این اقدام می‌تواند تمامی مشکل را حل کند. اگر قیمت نفت اوپک بالا رفت، قیمت سوخت هم تغییر می‌کند. آنچه دولت می‌خواهد یارانه دهد، از درب پالایشگاه می‌خرد و با قیمت پایین در پمپ بنزین می‌دهد.

دانشمند درباره تجربه کشور‌های منطقه در زمینه بنزین گفت: تمام دنیا مسیر خصوصی‌سازی پالایشگاه و واقعی کردن قیمت را دنبال کرده‌اند. امارات هم همین روش را دنبال می‌کند. امارات نفت خام را می‌خرد و به پالایشگاه می‌فروشد. ترکیه هم نمونه موفقی است که پالایشگاه نفت را می‌خرد و بنزین نهایی را با قیمت واقعی به پمپ بنزین می‌فروشد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    فراموش نکنید که نفت ایران ملی است ومردم الان هم دارند جور خودروهای بی کیفیت وپرمصرف داخلی رو میکشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها