رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

می توان ارزآوری بالایی از صادرات کاشی و سرامیک داشت

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان ارزآوری بالایی از صادرات کاشی و سرامیک داشت، گفت: نباید فقط به دنبال ارزآوری از نفت باشیم بلکه باید از پتانسیل و ظرفیت دیگر صنایع برای ارزآوری استفاده کنیم.

می توان ارزآوری بالایی از صادرات کاشی و سرامیک داشت

عزت الله اکبری تالارپشتی در  آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک که از روز گذشته(22 دی ماه) به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد،  با بیان اینکه این نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شده اظهار کرد: ما در حوزه صنعت کاشی و سرامیک ، تولیدکنندگان توانمندی داریم  که با رقبای خارجی رقابت می کنند ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث مشکلات صادرکنندگان در این صنعت است.

وی افزود:   ما از دولت رئیسی توقع داریم دستور بفرمایند که موانع سر راه تولیدکننده ای که می‌تواند صادر کند،  برطرف شود. 

تالارپشتی با  اشاره به اینکه در کشور ما صحبت از کمبود انرژی برای تولید است گفت: این به معنی آن است که ما در حوزه تولید رشد کردیم ولی به موازات آن در حوزه برق و گاز و به طور کلی انرژی رشد متوازنی نداشتیم و پاسخگوی صنایع نیست.

IMG-20240113-WA0096

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  مدیران و دستگاه‌های دولتی مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند تا به صورت متوازن با بخش های تولیدی حرکت کرده و خود را رشد دهند. 

وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صادرات ، موضوع انتقال ارز است که جای تاسف دارد و این نشان می دهد بخشی از دستگاه‌های دولتی ما کاملا عقب هستند و این در حالی است که همه دستگاهها باید پای کار بیایند و مشکلات  را حل کنند، این طور نباشد که صادرکننده به دلیل مشکلات انتقال ارز با چالش روبرو شود. 

وی ادامه داد:  این وظیفه دولت است که ساز و کار این موضوع را فراهم کند تا  بتوانیم ارز را انتقال دهیم. 

تالارپشتی  در ادامه تصریح کرد: دولتی های ما فقط می گویند که ما ارز نداریم، بنده  بارها به این نکته اشاره کردم که اینجا ارز نمی‌خواهد بلکه عقل می خواهد!

IMG-20240113-WA0097

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور وجود دارد گفت: بنده در هر نمایشگاهی شاهد هستم که سفرای بعضی کشورها در آنجا  فعال تر از بقیه حضور دارند ولی بعضی سفرای ما در خارج از کشور فعالیت چندانی ندارند !

وی با بیان اینکه سفارتخاته های ما چهره اقتصادی ندارند ابراز داشت : البته ما در اول این دوره از وزیر امور خارجه خواستیم که چهره سفارتخانه ها اقتصادی شود و سفارتخانه ها با بخش خصوصی و دولتی صحبت کرده و تبادل امتیاز و کالا کنند و البته می توان در بعضی مواقع با تهاتر کالا ، اقدامات صادراتی را انجام داد ،به طور کلی راه حل های زیادی برای رسیدن به اهداف صادراتی جود دارد. 

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از دولت انقلابی رییس جمهور انتظار داریم افرادی را در بدنه دولتی بسیج کنند که آنها بتوانند مسیر صادراتی را هموار کرده و مشکلات موجود را برای صادرکننده مرتفع کنند.

وی در عین حال بیان کرد:  بنده جای فعالیت های جدّی بدنه دولت،بانک مرکزی  و وزارت امور خارجه را در این زمینه کم می بینم و این در حالی است که در شان و منزلت دولت انقلابی بایدحرکت کنند  و نباید دست روی دست بگذارند و بگویند ما تحریم هستیم.

بیش از 700میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک در کشور

همچنین اصغر آهنی ها، رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران   با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می شود اظهار کرد: در حوزه کاشی و سرامیک بیش از 700میلیون متر مربع تولید در کشور داریم که  از 700 میلیون متر مربع ظرفیت اسمی تولید کارخانجات ما که در حال افزایش است بیش از 200هزار متر مربع صادر می شود و حدود200  تا  300 هزار مترمربع، مصرف داخلی است و از آنجا که منابع مواد اولیه پایه ای در کشور ما به صورت وفور است ، این محصول به عنوان محصول پایه می تواند در بازارهای صادراتی به ویژه عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی به عنوان یک محصول ارزآور برای کشور باشد. 

وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را ایتالیا و پس از آن کشور چین می‌زند گفت: امروز می‌توان گفت که مجموعه های دانش بنیان ، ماشین آلات  مورد نیاز در این صنعت  را تولید می کنند و در این زمینه نیازی به تولیدات کشورهای دیگر و یا ایتالیا نداریم.

آهنی ها،  با بیان اینکه امروزه نگاه تزییتی در این صنعت تغییر کرده و  می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور رقم بزند گفت: ماشین آلات جدید در این صنعت توانست،  افکت های خوبی را رقم بزند و اگر با این روش حرکت کنیم می توانیم ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم. 

رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران تاکید کرد: ما در کشورهای صادراتی هنوز موفق نشدیم یک استراتژی مناسب برای کشورهای حاشیه  داشته باشیم که اگر این استراتژی را تدوین کنیم بدون شک می توانیم با همین میزان تولید ، ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه واردات در این حوزه معنادار نیست با اشاره به چالش های این صنعت گفت: در بحث صادرات یکی از چالش های اساسی ما بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است که با نرخ نیمایی انجام می شود و با نرخ آزاد متفاوت است و بحث بعدی نقدینگی است که خیلی از شرکت ها برای سرمایه در گردش با محدودیت مالی مواجه هستند  و موضوع سوم ، عدم ثبت در قوانین است. 

وی،چالش بعدی را بحث کمبود حامل های انرژی در این صنعت دانسته و گفت: قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان معضل دیگری است که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود .

حضور نزدیک به صد شرکت برتر کاشی و سرامیک در نمایشگاه

همچنین سید احمد میرزایی _ مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک با بیان اینکه این  نمایشگاه در متراژ بیش از 13هزار مربع فضای مفید در هشت سالن از برندهای برتر ایران در حوزه کاشی و سرامیک در حال برگزاری است اظهار کرد: نمایشگاهها، ویترین اقتصادی هر کشوری هستند که اگر به درستی در این زمینه اقدام  شود می توانند در توسعه صادرات و رونق اقتصادی نقش موثری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه ما در سال 83 و 87 اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی در این صنعت  را  در استان یزد برگزار کردیم و  یزد به عنوان قطب کاشی صادراتی ایران انتخاب شد اظهار کرد:  می‌توان گفت در حال حاضر استان یزد،  60درصد کاشی ایران را تولید می کند و یک نمایشگاه توانست تاثیر زیادی در صادرات کاشی داشته باشد. 

میرزایی  در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: من از تشکل های مختلف در حوزه کاشی و سرامیک میخواهم که این‌نمایشگاه را همراهی کنند. 

مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک  اظهار کرد: روز اول این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی همراه شد و در این نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند،عراق،افغانستان،  تاجیکستان، قزاقستان ، روسیه، پاکستان،  کشورهای عربی و عمان  و قطر داشتیم .

میرزایی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود صد شرکت حضور دارند که بیشتر از تولیدکنندگان،  برندها، صنایع وابسته به ماشین آلات هستند گفت:  البته بعضی ها علاقه ای به برگزاری این نمایشگاه  نداشتند و کارشکنی هایی در این زمینه صورت گرفت ولی خوشبختانه با کمک و حمایت خداوند توانستیم نمایشگاه را برگزار کنیم و نمایشگاه بسیار خوبی در حال برگزاری است و طبیعتا خروجی های مثبتی در این صنعت را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر   عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق،  پاکستان و افغانستان انجام می شود اظهار داشت:  با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل های انرژی یکی از  مشکلاتی ست که در مسیر  صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد از این رو برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاه های تخصصی و حضور بازرگانان خارجی می تواند، بسیار کارگشا و موثر باشد.

میرزایی با تاکید بر اینکه ارزآوری در صادرات کاشی و سرامیک به شرطی که درست انجام شود، بسیار بالا است؛ افزود: باید برای صادرات به کشورهای اروپایی در این حوزه خیز برداریم و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تسهیل گر  صادرات به کشورهای آسیای میانه و اروپایی باشد‌.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها