سوئیس گران‌ترین و پاکستان ارزان‌ترین کشور جهان / هزینه زندگی در ایران چقدر است؟

بر اساس آمار Numbeo در سال ۲۰۲۳ که شاخص هزینه زندگی ۸۴ کشور جهان را بررسی می‌کند، کشور سوئیس، گران‌ترین کشور جهان با شاخص هزینه زندگی ۱۱۴.۲ است. ایران اما با شاخص ۳۵.۲ در رتبه ۶۲ قرار می‌گیرد. کشورهایی چون پاکستان، هند و مصر از ارزان‌ترین کشورهای جهان هستند و به ترتیب شاخص هزینه‌های زندگی ۲۲، ۲۱ و ۱۸ دارند.

سوئیس گران‌ترین و پاکستان ارزان‌ترین کشور جهان / هزینه زندگی در ایران چقدر است؟

هر چه درآمد شهروندان یک کشور بالاتر برود، میزان هزینه‌های زندگی در آن نیز افزایش خواهد یافت‌. شاخص هزینه زندگی بالا در یک کشور آن را به یک کشور گران تبدیل می‌کند. گران‌ترین کشور جهان برای زندگی سوئیس و ارزان‌ترین آن در این ارزیابی پاکستان است.

هزینه‌های زندگی شامل هزینه‌های تمام‌شده برای غذا، سرپناه، حمل‌ونقل، انرژی، پوشاک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت از کودکان و سرگرمی می‌شود. در ضمن، شاخص هزینه زندگی میزان افزایش هزینه‌های اساسی در طول زمان و در مناطق مختلف را نشان می‌دهد.

هزینه کالاها و خدمات مصرفی در مناطق مختلف شهری متفاوت است. به عبارتی، حقوق یک فرد در یک شهر بزرگ ممکن است سطح بالایی از زندگی و رفاه را در یک شهر کوچک فراهم کند.

هزینه‌های زندگی می‌تواند روی تصمیمات فرد برای انتخاب شغل و محل زندگی و همچنین توانایی فرد در پس‌انداز کردن برای خرید مواردی مانند خانه اثرگذار باشد.

متوسط درآمد در یک منطقه جغرافیایی عاملی است که در ارزیابی هزینه‌های زندگی در آن منطقه اثرگذار است. هزینه‌های زندگی، تغییراتی در خرید مصرف‌کنندگان لحاظ می‌کند که از شرایط اقتصادی، تعدیل مخارج و عادات خرید مردم نشات می‌گیرد. یکی از عادات خرید می‌تواند جایگزین کردن یک محصول باشد؛ زمانی که قیمت محصول قبلی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شاخص هزینه‌های زندگی با شاخص قیمت مصرف‌کننده تفاوت‌هایی دارد. شاخص قیمت مصرف‌کننده، قیمت متوسط یک سبد کالا و خدمات منتخب است که افزایش قیمت‌ها در یک اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند. اما شاخص هزینه‌های زندگی روی یک منطقه خاص جغرافیایی تمرکز دارد.

شاخص‌های هزینه زندگی یک رقم پایه ۱۰۰ دارد و هر رقمی بالاتر یا پایین‌تر از آن، نشانگر گران‌تر یا ارزان‌تر بودن یک کشور است.

هزینه زندگی تحت تاثیر میانگین درآمد و قیمت اجناس و خدمات در یک منطقه است. زمانی که ساکنان یک کشور درآمد بیشتری کسب کنند، در نتیجه مسکن، غذا و بنزین آنها هزینه بیشتری خواهد داشت. هزینه زندگی همچنین تحت تأثیر میزان دسترسی به منابع و سبک زندگی مردم یک کشور است.

کشورهایی با بیشترین شاخص هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۳

کشورهایی با بیشترین شاخص هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۳

بر اساس آمار Numbeo در سال ۲۰۲۳ که شاخص هزینه زندگی ۸۴ کشور جهان را بررسی می‌کند، کشور سوئیس، گران‌ترین کشور جهان با شاخص هزینه زندگی ۱۱۴.۲ است. ایران اما با شاخص ۳۵.۲ در رتبه ۶۲ قرار می‌گیرد. کشورهایی چون پاکستان، هند و مصر از ارزان‌ترین کشورهای جهان هستند و به ترتیب شاخص هزینه‌های زندگی ۲۲، ۲۱ و ۱۸ دارند. ترکیه از ایران کشور ارزا‌ن‌تری است اما زندگی در کشورهایی مانند عربستان در رتبه ۳۷ و امارات متحده عربی در رتبه ۲۷ نسبت به ایران پرهزینه‌تر است.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • علی
    0

    البته باتوجه به درامد اکثریت درکشور ایران جزؤ چند کشور اول جهان ازنظر گرانی هستیم چون با این درامدها حتی قادر به تامین ابتدایی ترین نیازهای زندگی نیستیم . وبصورت روزانه قدرت خریدمان درحال کاهشه .

  • ناشناس
    2

    چرا ایران را با این کشورها مقایسه می کنی اون کشورها مثل یک کشور نرمال با تجارت جهانی زندگی می کنند نه مانند ما که چهار دهه است که مثل عقب افتاده ها با دنیا قطع رابطه ایم به خاطر افکار عقب افتاده و دولت مانند دزد سر گردنه دستشم کرده تو جیب مردم با مالیات

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درسته با این تفاوت که اگر قراربود این تحریم ها برای آن کشورها پیش بیاید و۸سال جنگ احتمالا وضعیت بدتری نسبت به ایران داشتند درضمن از۲۱۶کشور جهان ۶۳ خوبه

  • ناشناس
    0

    معیار سنجششونو بذارند درآمد به ریال ایران و هزینه به دلار در ایران دیگه سوئیس که هیچ زندگی تو مریخ هم از ایران ارزانتر میشه

  • ناشناس
    0

    حتما ایران هم گلستان است

  • ناشناس
    0

    ای کاش این هم می‌گفتید که در تازه ترین آمار منتشر شده بین المللی قدرت خرید مردم کشورهای مثل امارات وعربستان ۶برابر مردم ایرانه،وقتی قشر متوسط ما برای خرید یک واحد ۷۰متری باید ۳۰سال در یک شهر متوسط میبایست پس انداز کند باور کنید پایین ترین در جدول ماهستیم،احتمالا اون آمار براساس ارز۴۲۰۰تومانی محاسبه کردن وخبر از اوضاع وخیم قدرت خرید مردم درایران ندارن،البته برای یک خارجی یا عرب کشور خلیج فارس که متوسط درآمدشون ۱۵۰میلیون تومان درماه است ایران کشور ارزونیه.جالبه که کشورهای مصر وپاکستان خیلی هوای مردمشون دارن با وجودی که اقتصاد ضعیفی دارن، ولی مسولین ما از هر فرصت برای زدن جیب ملت استفاده میکنند

  • به خبرفوری
    0

    رژیم اشعالگرقدس یا رژیم صهیونییتی باید مینوشتی

  • ناشناس
    0

    ایران اسلامی برای ملت خودش از سوئیس هم بدتر است ولی خاک پای توریستهاست بخصوص اگر این توریست ها زائر باشند !!

  • رسول
    0

    تو همه اون شاخص ها کیفیتشم ای کاش میگفتید که بفهمیم کیفیت چیز های ایران در حد صفر هستش

  • ناشناس
    4

    از برکات است که در ردیف کشورهای ارزان دنیا هستیم ولی قدر نمی دانیم!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      عزیز این ملت حتی نمیفهمن چی گفتی اون‌وقت توقع چی ازشون داری

  • معلم بازنشسته
    0

    بی ارزش ترین پول ملی دنیا را داریم.

  • محسن
    0

    خداییش هیچ جا وطن انسان نمیشه! وطن یعنی هویت! یعنی اصالت! برای ما ایرانی ها ، ایران بهترین کشور دنیاست! البته اگر کمی در روش اداره ی مملکت و روابط بهتر حکومت و مردم تجدید نظر بشه.

  • ناشناس
    0

    عقل و شعور مردم هم تقریبا عین این رتبه بندی هست.هزینه زندگی کم عقل و شعور کم مثل پاکستان

  • اسی
    0

    پس بیخود نیس که تبلیغ می کنن خونه تو ترکیه بخرین، برین ترکیه زندگی کنین.از ایران اروزنتره!
    به قول معروف، نا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها