همه چیز در مورد مالیات عملکرد از صفر تا صد

دولت ها برای توسعه زیرساخت های کشور، بخش بزرگی از درآمد خود را از طریق دریافت مالیات به دست می آورند.

همه چیز در مورد مالیات عملکرد از صفر تا صد

 یکی از انواع مالیات که صاحبان مشاغل مختلف باید در پایان فصل بهار به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند، مالیات عملکرد است. روش های مختلفی برای محاسبه و پرداخت این مالیات وجود دارد که صاحبان مشاغل باید با آن آشنایی داشته باشند. نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد، روش پرداخت و ارسال اظهارنامه مالیاتی، در این مقاله موردبررسی قرار میگیرد. برای روشن شدن این موضوع و جزئیات مربوط به آن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

2

آشنایی دقیق با مفهوم مالیات عملکرد؛ مالیاتی برای همه مشاغل

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، درآمد کلیه کسب و کارهای اشخاص حقیقی و حقوقی، بعد از برداشت معافیت های در نظر گرفته شده، مشمول مالیات بر عملکرد یا مالیات بر درآمد خواهد شد. منظور از معافیت های مالی، میزان هزینه های یک کسب و کار است؛ این معافیت شامل هزینه های جاری یک کسب و کار از جمله هزینه موردنیاز برای مواد اولیه، هزینه استهلاک ابزارآلات و حقوق کارمندان میشود.

بعد از کم شدن هزینه های جاری از مجموع مراودات مالی، مقدار سود خالص به دست می آید. درصدی از این سود خالص به عنوان مالیات بر عملکرد دریافت میشود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مالیات بر عملکرد با مالیات ارزش افزوده تفاوت دارد و درصد و نحوه محاسبه آن ها نیز متفاوت است.

توضیح کامل نحوه محاسبه مالیات عملکرد و درصد آن

مالیات بر عملکرد مربوط به پایان دوره مالیاتی یک کسب و کار است و بر اساس سود و زیان یک مجموعه در یک دوره مالیاتی محاسبه و پرداخت می شود. یک تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده این است که مالیات بر عملکرد بر اساس سود خالص یک مجموعه محاسبه شده، ولی مالیات ارزش افزوده از تفاوت هزینه های خرید و فروش دریافت می شود.

افراد برای پرداخت مالیات بر عملکرد باید اطلاعات دقیق و مستند از درآمد و هزینه های مجموعه را در اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که مالیات عملکرد چند درصد است، باید گفت که به صورت تقریبی میزان مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۵ درصد در نظر گرفته میشود؛ با این حال در ادامه درصد مالیات بر عملکرد را به صورت دقیق تر بررسی میکنیم.

4

درصد مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی

طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم جمع درآمد شرکت ها و موسساتی که فعالیت های انتفاعی انجام میدهند، پس از کسر معافیت ها و محاسبه سود خالص، مشمول مالیات به نرخ ۲۵ درصد خواهد شد. مودیان موظف هستند حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند. مهلت اظهارنامه مالیات بر عملکرد برای اشخاص حقوقی معمولا تا ۳۱ تیرماه هر سال در نظر گرفته میشود.

درصد مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی 

اشخاص حقیقی و افرادی که کسب و کار خود را دارند نیز موظف به پرداخت مالیات بر عملکرد هستند. این افراد باید همه هزینه ها و مخارج مربوط به مجموعه خود را محاسبه کرده و با جزئیات کامل در اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند. بعد از کسر هزینه ها و محاسبه سود خالص، باید بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از سود مجموعه را متناسب با میزان سود به عنوان مالیات بر عملکرد پرداخت کنند. همه این مبالغ به صورت دقیق و با جزئیات کامل در اظهارنامه مالیاتی قید میشود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره اظهارنامه مالیاتی و نحوه ارسال آن ارائه میکنیم.

اشخاص حقیقی برای پرداخت مالیات بر عملکرد معمولا تا پایان ۳۱ خردادماه هر سال فرصت دارند؛ اگر افراد بعد از مهلت تعیین شده برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند، مشمول محاسبه جریمه مالیات عملکرد و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی کشور خواهد شد.

 

اظهارنامه مالیات عملکرد؛ گزارشی کامل از عملکرد مالی

اظهارنامه مالیات بر عملکرد، یک گزارش جامع و دقیق از عملکرد مالی و کلیه مراودات یک مجموعه در طول یک سال مالی است. این گزارش در قالب استاندارد تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میشود. صاحبان کسب و کارها، از اشخاص حقیقی تا فعالان اقتصادی حقوقی، باید مواردی چون درآمد، هزینه ها، دارایی ها، بدهی، سرمایه، سود حاصل از فروش و مواردی این چنین را به صورت جزئی با مستندات قانونی در اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند.

روش ثبت اظهارنامه مالیات بر عملکرد و مدارک لازم برای ارسال آن

برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد سامانه مشخصی از جانب سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده است. پیش از محاسبه مالیات بر عملکرد و پرداخت آن، باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کرد. برای این کار ابتدا به آدرس اینترنتی www.tax.gov.ir سر بزنید؛ پس از آن اطلاعات هویتی و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در قسمت های مربوطه وارد کنید.

بعد از بارگذاری اطلاعات، در صورت تایید از سوی سازمان امور مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد. بعد از ثبت نام در سامانه میتوانید مراحل تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی را پشت سر بگذارید. پیش از ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد، مدارک زیر را جمع آوری کنید:

  • اطلاعات دقیق از صورت های مالی
  • اطلاعات درآمدی
  • اطلاعات مربوط به خرید کالا و مبلغ قراردادها
  • موجودی حساب ها
  • گردش حساب
  • اطلاعات مکان محل فعالیت
  • اطلاعات مربوط به حقوق، دستمزد و بیمه کارکنان

اگر تعدادی از کارمندان شما از بیمه بیکاری استفاده میکنند، باید در اظهارنامه مالیاتی به آن اشاره کنید. همه اطلاعات را با مستندات قانونی در سامانه بارگذاری و ارسال کنید. بعد از بررسی نهایی توسط سازمان امور مالیاتی، مقدار دقیق مالیات بر عملکرد به شما اعلام شده تا در موعد مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

 

محاسبه آسان و دقیق مالیات عملکرد با نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مطلب اطلاعات کاملی را درباره مالیات عملکرد، درصد آن و نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی را با شما بررسی کردیم. یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها در روزهای پایانی سال مالی با آن مواجه میشوند، نداشتن آمار دقیق از مراودات مالی برای محاسبه مالیات است. سپیدار سیستم با طراحی یک نرم افزار حسابداری دقیق و کارآمد، برای رفع این مشکل اقدام کرده است.

با استفاده از این نرم افزار، کوچکترین تراکنش مالی از قلم نمی افتد؛ به این ترتیب به راحتی میتوانید میزان مالیات بر عملکرد را پیش از ارسال اظهارنامه، به‌منظور برنامه ریزی مالی بهتر برای مجموعه خود، محاسبه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نرم افزار حرفه ای، به سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com سر بزنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها