راه بادیه

قطر چگونه مسیر توسعه را طی کرد؟

قطر که تا 40 سال پیش همچنان پیشه اغلب مردمان آن صید مروارید و خاستگاهشان بادیه‌نشینی بود، اینک با جمعیتی کمتر از سه میلیون نفر، با مساحتی معادل 7هزارم ایران و البته با تولید ناخالص داخلی ۱۶۰ میلیارددلاری و درآمد سرانه‌ای بالغ بر ۶۰ هزار دلار، نه‌تنها ثروتمندترین کشور عرب که جزو چهار کشور اول ثروتمند جهان است.

قطر چگونه مسیر توسعه را طی کرد؟

قطر اینک، با تولید روزانه 1 /3 میلیون بشکه نفت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتِ جهان است و در بازار جهانی، گاز این کشور از نفت هم اهمیت بیشتری دارد. قطری‌ها بعد از روسیه و ایران سومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند. بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در خلیج‌فارس، بین ایران و قطر مشترک است (پارس جنوبی در ایران و گنبد شمالی در قطر) و اهمیت استراتژیک قطر در بازار گاز با توجه به تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی بیشتر هم شده است. به ویژه آنکه سرمایه‌گذاری قطر در زیرساخت‌های تولید و توزیع گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) در سال‌های گذشته حالا این کشور را برای اروپایی‌ها به یک صادرکننده مهم تبدیل کرده است.

از سویی، با توجه به موقعیت جغرافیایی قطر در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، چون صادرات گاز از طریق خط لوله دشوار است، قطری‌ها، زیرساخت‌های ال‌ان‌جی خود را توسعه داده‌اند و این اقدام نیز بر جهش تجاری آنها افزوده است. این سرزمین امیرنشین که در سال 2019 حدود ۱۰۷ میلیارد مترمکعب گاز مایع صادر کرد، حالا به جدیدترین مشتریان گاز مایع طبیعی خود به ویژه به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان فکر می‌کند که تا پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین در مجموع بیش از ۵۵ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد و اینک دربه‌در دنبال منابع جدید است و در کنار آمریکا و استرالیا، قطر می‌تواند بهترین گزینه برای تامین گاز طبیعی مایع و البته تامین دیگر نیازهای آلمان یا بقیه کشورهای صنعتی جهان باشد.

قطر در میان تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، بالاترین درجه خودکفایی را در مواد غذایی دارد، در شاخص امنیت غذایی جهان (GFSI) که هر سال توسط واحد اطلاعات اکونومیست منتشر می‌شود، در میان ۱۱۳ کشور در رده ۲۴ قرار گرفته است و با انجام اصلاحات اقتصادی قصد دارد دوباره سرمایه‌گذاری خارجی خود را به مدد سیاست‌های حمایتی سال 2019‌، افزایش دهد. همه‌پرسی عمومی در آوریل سال 2003 با 6 /96 درصد رای موافق به تصویب رساند و این در حالی بود که این قانون تصریح می‌کند حاکمان قطر باید از خانواده آل‌ثانی باشند، موقعیتِ امیر نباید مورد مناقشه قرار گیرد، اما به‌طور رسمی باید حقوق بنیادین، اساسی و اجتماعی همه شهروندان بدان‌ها اعطا و حفظ شود، حتی اگر آن شهروند از اتباع خارجی باشد؛ چرا که توسعه اقتصادی گسترده قطر در پی رونق هیدروکربنی در عین پایبندی به تجارت باز، تعامل جهانی و الگوگیری از کشورهای موفق، مستلزم حضور متخصصان خارجی است و قطر برای آنکه دوحه به قطب اقتصادی و مالی جهان تبدیل شود، سال‌هاست از هر فرصتی استفاده کرده است.

این کشور حتی به پشتوانه قدرت مالی خود تاکنون در بسیاری از مناقشات منطقه‌ای حضور یافته و به عنوان یک واسط دیپلماتیک بی‌طرف، روابط قوی با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برقرار کرده و تا حدودی نیز موفق بوده است. آن‌گونه که خاندان ثانی با سیاست ارث‌برده از حمد، در «QNV» تا سال 2030، قطر را کشوری عربی و کاملاً توسعه‌یافته، ثروتمند، متعهد به حقوق شهروندان، پایبند به مشارکت سیاسی، آزادی بیان، انتخابات آزاد، حامی حقوق انجمن‌ها و اجتماعات سیاسی، منحصر در تفکیک دین و سیاست، دارای انحصار در نخبه‌گرایی، نیروی انسانی توانمند و فناورمحور، می‌داند که سبز و پاک است و قلعه‌ای امن برای جهانیان خسته و درگیر با جنگ، بی‌آبی، فقر غذا، بیکاری، خشم و جنایت و بی‌عدالتی.

منبع: اکونومیست
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    0

    درود بر قطر امیرنشین باهوش با حفظ اسلام و خاک بر سر ایران با این .....

    نظرات شما -
    • 8

      خاک‌بر سر خودت بیشعور

  • ناشناس
    0

    مسير توسعه را پيموده ،،،چون هزينه براي مردمش مي كند نه براي بيگانگان ،نه اينكه نفت مجاني به لبنان سوريه ووزنزولا ،يمن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسن‌اینها‌عرب‌پرست‌هستند‌و‌مردمش‌بیگانه‌!!!!!!!

  • ا
    0

    یاد بگیرید بی عرضه های فقط فیس افاده

  • ناشناس
    0

    چه کسی گفته قطر پیشرفته است نگاه به جام جهانی نکن ایران خودش نخواست وگرنه جام جهانی 2022قرار بود تو ایران برگزار بشه چونکه مسولیین یه زره سرشون شلوغ بود گفتن امسال جام جهانی در قطر اما دوره بعدی حتما تو ایران برگزار میشه .

  • ناشناس
    0

    چقدر مردم ایران حسرت زندگی عربهای حاشیه خلیج فارس بخورند

  • ناشناس
    0

    همانجور که ۴۳ سال پیش ما داشتیم طی میکردیم

  • ناشناس
    0

    قطربه اندازه یک استان ایران نیست کلی هم نفت دارد جمعیت کمترزندگی بهتر

  • ناشناس
    9

    قطر یه توسعه معیوب ولنگ داره .به لطف دلارهای نفتی

    نظرات شما -
    • کیوان
      0

      چرت نگو بی عقل

  • ناشناس
    10

    بانوکری امریکا
    پادوبی انگلیس
    کودک کشی در یمن سو ریه
    همکاری با رژیم صهیونیستی
    کشور کودتا پسر بزوری جای پدر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخخخ

  • کیوان
    0

    خدا حفظ کند امیر قطر را که اینطور کشورش را به پیشرفت رساند.. درود بر این حاکم وطن پرست و مردم دوست.....

  • ناشناس
    0

    قطر امارات حتی عراق به لطف سیستم ما روپاشدن یا دارن میشن آخه ما همه چیمونو سپردیم دست اعراب!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها