چرا محصولات سایپا در سامانه یکپارچه طرفدار ندارند؟

۲۴ ساعت بعد از آخرین مهلت ثبت‌نام برای خرید کوییک از سامانه یکپارچه، فروش آن ادامه داشت. وزرات صمت کم‌تقاضا بودن برخی محصولات داخلی در بازار را پذیرفته است.

چرا محصولات سایپا در سامانه یکپارچه طرفدار ندارند؟

فروش خودرو در سامانه یکپارچه سومین مرحله خود را پشت سر گذاشت. درحالی که قبلا اعلام شده بود مهلت ثبت‌نام در این مرحله روز شنبه به‌پایان می‌رسد اما تا ظهر روز یکشنبه ۲۰ شهریور امکان خرید محصولاتی مثل کوییک دنده‌ای از سامانه یکپارچه وجود داشت. مدلی که بدون دلیل از فرآیند قرعه‌کشی خارج نشده و وزارت صمت آن را یکی از محصولات کم‌تقاضا در بازار دانسته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل احتمالی کم‌تقاضا بودن محصولاتی مثل کوییک حاشیه سود ناچیز آنهاست. متقاضیانی که به واسطه اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه سراغ محصولی مثل کوییک رفتند و سه ماه منتظر ماندند، الان می‌توانند آن را نهایتا با سود ۱۲ درصدی بفروشند درحالی که این رقم برای برخی از محصولات داخلی دیگر مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۰۰ درصد است.

حاشیه سود محصولات سایپا؛ تیبا ۴۰ درصد، کوییک ۱۲ درصد

فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص سه ماه پیش کلید خورد. در اولین مرحله اواخر اردیبهشت سایپا سه محصول خود یعنی تیبا، ساینا و کوییک را در نسخه‌های مختلف عرضه کرد و الان متقضیانی که محصول خود را بعد از موعد سه ماهه تحویل گرفتند و قصد فروش در بازار آزاد را دارند، حداقل ۱۲ و نهایتا ۴۰ درصد سود می‌کنند درحالی که این رقم برای برخی از مدل‌های ایران‌خودرو مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و دنا تیپ یک حدود ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود. این ارقام حاصل اختلاف قیمت خودرو‌های داخلی بین کارخانه و بازار است. متقاضیان دریافت تیبا صندوقدار در کارخانه اردیبهشت امسال ۱۱۹ میلیون تومان به حساب سایپا واریز کردند و الان این مدل را در بازار آزاد الان حدود ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. اختلاف ۸۱ میلیونی قیمت تیبا بین کارخانه و بازار همان حاشیه سود ۴۰ درصدی به‌شمار می‌رود که نسبت به سایر محصولات ساپیا بیشتر است. قیمت تیبا ۲ که در کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان اعلام شده، در بازار آزاد به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده و اختلاف قیمت این یکی بین کارخانه و بازار معادل ۳۳ درصد محاسبه می‌شود. حاشیه سود ساینا دنده‌ای ۳۸ درصد برآورد می‌شود و این عدد برای نسخه‌های مختلف کوییک بین ۱۲ تا ۱۶ درصد است.

اختلاف قیمت محصولات سایپا بین کارخانه و بازار

خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار

اختلاف

حاشیه سود

تیبا صندوقدار

۱۱۹ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۸۱ میلیون تومان

۴۰ درصد

تیبا 2

۱۲۷ میلیون تومان

۲۰۵ میلیون تومان

۶۸ میلیون تومان

۳۳ درصد

ساینا دنده‌ای

۱۲۴ میلیون تومان

۲۰۲ میلیون تومان

۷۸ میلیون تومان

۳۸ درصد

کوییک دنده‌ای

۱۶۸ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۳۲ میلیون تومان

۱۶ درصد

کوییک R

۱۷۸ میلیون تومان

۲۰۴ میلیون تومان

۲۶ میلیون تومان

۱۲ درصد

کوییک S

۱۸۴ میلیون تومان

۲۲۰ میلیون تومان

۳۶ میلیون تومان

۱۶ درصد

استقبال ضعیف از فروش فوق‌العاده محصولات سایپا

فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص درحالی مرحله سوم خود را پشت سر گذاشت که هنوز استقبال خوبی از محصولات سایپا دیده نمی‌شود. در همین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه که از چهارشنبه ۱۶ شهریور آغاز شد، مهلت ثبت‌نام منوط به تکمیل ظرفیت عنوان شد و متقاضیان نهایتا ۷۲ ساعت برای خرید زمان داشتند. اما با گذشت پنج روز از آغاز مرحله سوم، تا ظهر یکشنبه ۲۰ شهریور امکان خرید برخی از محصولات ساپیا مثل کوییک وجود داشت. وزرات صمت به‌عنوان متولی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای ترغیب متقاضیان به خرید، برخی از محصولات داخلی مثل شاهین و کوییک را از فرآیند قرعه‌کشی خارج کرده و کم‌تقاضا بودن این مدل‌ها در بازار را پذیرفته است.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    ایرانخودرو هم که مشتری داره فقط بخاطر سود بالایی که داره مردم ثبتنام میکنند...

  • ناشناس
    0

    یکی دیگر از دلایل هم ان است که خودروهای سایپا نسبت به ایرانخودرو اصطلاک بالاتری دارند و به کرات باید در تعمیرگاه باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها