رییس اتاق بازرگانی ایران:

به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید ظرفیت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد و تهاتر نیز یکی از گزینه‌های این همکاری مشترک خواهد بود.

به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

غلامحسین شافعی در جریان دیدار با رییس گمرک پاکستان از ظرفیت بالای همکاری‌های مشترک میان دو کشور گفت و از این مقام پاکستانی خواست برخی مشکلات اجرایی در رابطه دو طرف را برای بالا بردن آمار تجاری برطرف کند.

رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که از بین ۱۵ کشور همسایه، پاکستان برای مردم ایران، جایگاه متفاوتی دارد، تصریح کرد: قرابت و نزدیکی خاصی بین دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور از نظر سیاسی روابط گسترده‌ای برقرار کرده‌اند هرچند متأسفانه سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور هم‌تراز با روابط سیاسی نیست.

او با ابراز امیدواری نسبت به یافتن پاسخی مناسب درباره علت حجم پایین روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور، تأکید کرد: بدون شک مشکلی در سطح مناسبات رسمی ایران و پاکستان وجود دارد که حجم روابط غیررسمی آن بیشتر است. ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک وجود دارد؛ اما همچنان نتوانستیم موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور را محقق کنیم.

شافعی به نواقص جدی در زیرساخت‌های گمرکات مرزی دو طرف اشاره کرد و گفت: برای بهبود سطح روابط باید این نواقص را برطرف کنیم. این مشکلات در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و پاکستان چه از نظر ریلی و چه جاده‌ای وجود دارد. مدتی است که روند عبور و مرور کامیون از هر دو طرف مختل شده که با حل آن بخش قابل‌توجهی از مسائل برطرف خواهد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از تعرفه‌های گمرکی و لزوم تجدیدنظر درباره آنها سخن گفت. به اعتقاد او باید طبق واقعیت‌های اقتصادی هر دو کشور، درباره تعرفه‌های گمرکی تصمیم گرفت. بخشی از کالاهای ایرانی با کالاهای پاکستانی قابلیت تهاتر دارد، هرچند موضوع تعرفه‌ها روی این موضوع اثرگذار است. بر این اساس می‌توانیم گاز LPG بدهیم و در مقابل برنج وارد کنیم یا سیب بدهیم و در مقابل نارنگی یا انبه وارد کنیم. این موضوعات باید در گفت‌وگوهای مقامات دولتی مطرح و مورد توافق قرار گیرد.

شافعی ادامه داد: اتاق ایران آمادگی پذیرش هیات از اتاق پاکستان را دارد و برای اعزام یک هیات تجاری به پاکستان برنامه‌ریزی می‌کند، چراکه معتقد است با همین رفت‌وآمدها می‌توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    0

    کجا رسیدیم خدایا

  • کوک
    0

    خاک بر سرتون.بازگشت به تاریخ.

  • ناشناس
    0

    نفت در برابر غذا!!!!!!،ای صدام حسین کجایی که برادرانت هم پا جای پای تو گذاشته اند

  • حسنی
    0

    اول برنج ها رو بگیرید ، بعد بشون گاز بدید . اینا خودشون گرسنن.

  • ناشناس
    0

    نفت در برابر خدا خدایا چه بودیم وچه شدیم

    نظرات شما -
    • سید ابراهیمو
      1

      چی بودید ؟؟؟؟؟

  • سیدحسن حسینی
    0

    در ظاهر دیپلماتیک اینگونه به نظر مرسد که سیب بده نارنگی بیار ادویه بیار ولی معمولا از قدیم تا الان حتی سوختکشهای جنوب و زاهدان مقصدشان پاکستان بود و به نظرم بگذارید سوخت کشی دوباره راه بیافته رونق خودش برمیگرده چه اشکال داره نفت رو به گونه ای بفروشند که سهم هر ایرانی دران دیده شده باشه و انان که میتونن به پاکستان و افغان بفروشند

  • .
    0

    عالیه در شرایط تحریم برنج به جای نفت خوبه

  • ناشناس
    0

    خیلی هم خوبه اونا هم مثل ما انسان هستن فقط به شرطی که برنج ارزون بشه نکه باز انبار بشه سولک بزنه

  • ناشناس
    0

    جلوی دلالان برنج ایرانی را چه کسی بگیرد؟

  • علی
    1

    خدا لعنت کنه که برای چاپیدن و قدرت خودشان به هیچ کس رحم نمی کنند برنج اروگویه و امریکایی که هم سطع برنج ایرانی است وارد نمی کنند انوقت برنج هندی و پاکستانی و تایلندی اشغال را وارد می کنند

  • علی
    0

    خاک عالم برسرتون برگشتیم به صدسال پیش نفت دربرابر غذایی خدامملکت دست چه کسانی افتاده هم ملت رابیچاره کردن بااین فکرهای طالبانیشون هم مملکت رادادن به فنا حیف ایران دست چه کسانی افتاده به حال خودمون باید گریه کنیم

  • ایران من
    0

    نفت ۸۰ دلار بدین تکنولوژی روز دنیا برا رفاه ملت وارد کنید. تهاتر نفت با کالا یعنی له شدن کشاورز و باغدار ایرانی

  • ناشناس
    0

    میخواستند ما را با مقام والای انسانی برسانند . به خاک ذلت نشستیم .

  • ali
    0

    همان کشورهائی که مسخره شان میکنیم (عربستان قطر امارات) با فروش گاز و نفت بشدت در حال ساخت زیر ساخت و تقویت اقتصادی برای سال 2030 هستند . غرور ملی در موشک نیست در اقتصاد قوی و روابط بین الملل و رفاه اجتماعی است.
    مسئولین کشور ما همت کردند و عقل و خردشان را در بوته آزمایش گذاشتند و فرمودند که گاز سرمایه کشورمان ایران (چون روسیه به اروپا گاز صادر میکند ما اروپا صادر نمیکنیم) ولی به پاکستان میدهیم و برنج میخریم و به چین التماس میکنیم که تو رو خدا از ما نفت بخر و با اینکار آمریکا شکست میخورد.
    اولا که گاز را به مفت میفروشید دوما پدر برنجکاران ایرانی را در میارید و سوما ارزش کشور و سرمایه را به حقارت میکشید و در آخر همان برنج را به قیمتی به دست مردم میرسانید که بیشتر مردم قدرت خریدش را ندارند. اجرکم عنداله

  • حسین
    0

    بدون شک ظرفیت صادرات ایران با کشورهای دیگر بالاست ولی با وجود تحریمها و محدودیت فعالیت بانکها همچنان از ضعف مدیریتی و سیاسی رنج میبریم حتی با وجود بزرگترین منابع گازی جهان از سرمایه گذاری و صادرات آن عاجزیم ک مسئولین با کفایت و دوراندیش ما حاضرند بجای بیشتر زیر کشت بردن سطح برنج منابع گازی را با نازلترین قیمت با دریافت برنج و یا انبه مبادله کنند

  • ناشناس
    0

    مبادله کالا به کالا درقرن ۲۱

  • محمد
    0

    مامیتوانیم باصادرات گاز به پاکستان نصف قیمتش را برنج ولوبیاوعدس ولپه واردکنیم ونصف دیگرطلبمون را اقساطی به یورو پرداخت کنند،،، اینهم یه راه حل ،،انگاردستهایی توکاره که نگذارند روابط اقتصادی باپاکستان پابگیرد‌‌‌‌‌!

  • ناشناس
    0

    هشدار! هشدار! تکرار فاجعه یارانه 45 هزار تومانی که اکنون یک دهم ارزش شده! با توجه طرح حذف ارز 4200 تومانی، باید معادل ارزی (دلاری یا یورورری یا طلا) به حساب سرپرستان خانوار ریخته شود، برخی هزینه خانوارد یک نفره معادل چند نفره است، مثلا اجاره خانه و هزینه آب وبرق و گاز یک نفره یا سه نفره تفاوت چندانی ندارد، یک مبلغ عمده مشترک است بین خانوار یک نفره و چنده نفره مثلا 40% این هزینه تفاوتی ندارد در تعداد خانوار! هشدار! این بار اشتباه نکنند و یارانه به صورت ارزی و یا طلا بدهند تا تورم آن را خنثی نکند.
    کلمه پاکابارا سرچ کنید تا حقایق دریابید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها