آیا حکم انفصال از خدمت شهردار اهواز توسط شورا اجرا می‌شود؟

پس از صدور حکم انفصال از خدمت شهردار اهواز توسط دیوان عدالت اداری اگر چه قاضی حکم انفصال را تایید می‌کند اما گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص وضعیت شهردار اهواز مطرح است.

آیا حکم انفصال از خدمت شهردار اهواز توسط شورا اجرا می‌شود؟

پس از انتشار تصویرِ حکم انفصال از خدمت رضا امینی شهردار اهواز توسط دیوان عدالت اداری در شبکه‌های اجتماعی، بحث و گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص تایید یا عدم تایید حکم، ضمانت اجرایی آن توسط دستگاه‌های متولی همچنین معرفی سرپرست جدید شهرداری توسط شورای شهر اهواز شروع شد.

اگر چه قاضی در صدور رأی تجدید نظر هم حکم انفصال از خدمت شهردار را تایید می‌کند با این استدلال که ارائه دفاعیه باید توسط شهردار انجام می‌شده و وی از پاسخ به دادگاه استنکاف کرده است.

اما تا کنون شهردار واکنش رسمی به اعلام این حکم نداده‌ و احتمالاً امید به حل این پرونده بسته‌ است.

گفته می‌شود با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری طی چند نوبت از شهردار اهواز پاسخ خواسته و شهردار از پاسخ دادن استنکاف کرده و به جای وی واحد حقوقی شهرداری پاسخ می‌‌دهد در نتیجه دیوان فارغ از ماهیت قانونی پرونده به دلیل استنکاف شهردار از پاسخگویی حکم به انفصال وی را صادر کرد.

شورای شهر اهواز به رأی دیوان عدالت اداری تمکین کند

بدر سودانی وکیل پایه یک دادگستری در این رابطه، اظهار کرد: هر شهرداری که منصوب می‌شود قائم مقام شهردار قبلی به شمار می‌رود، هر چند شکایت در زمان شهرداران قبلی بود اما رسیدگی به شکایت به درازا کشیده و شهردار فعلی موظف به رسیدگی به آن است.

وی با بیان اینکه شهردار اهواز مکلف است اقدامات لازم را در خصوص حل مشکل انجام و پاسخ مقامات قضایی و دیوان عدالت اداری را بدهد، افزود: شهردار اهواز  از پاسخگویی به دیوان عدالت اداری استنکاف کرده و پاسخ منطقی و قانونی را به آن‌ ارائه نداد و هر گاه اخطاریه و یا احضاریه در رابطه با این موضوع دریافت کرده بود اهمیت چندانی برای آن قائل نشد.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: شهردار فعلی موظف است چنانچه پروانه‌ای که در زمان شهرداران قبلی صادر شده در صورت تخلف آن را لغو و جبران خسارت دیگران را بدهد این در حالی است که شهردار اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

سودانی بیان کرد: طبق اطلاعاتی که در خصوص رأی دیوان عدالت اداری دریافت کردم در رأی صادره نام آقای امینی مبنی بر انفصال وی از خدمت درج شده است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ضمانت اجرای رأی دیوان عدالت اداری چیست بیان کرد: دیوان عدالت اداری عالی ترین مرجع قضاوتی در کشور است و آراء  صادر از آن قطعی و لازم الاجرا است.

سودانی گفت: به لحاظ بوروکراسی اداری باید ببینیم مسئول اجرای این حکم چه کسی است که قاعدتاً شورای شهر اهواز باید نسبت به این حکم تمکین کند که  با توجه به اینکه طبق این حکم  شهردار اهواز  عزل شده و نمی‌تواند در فعالیت های دولتی فعال باشد باید نسبت به معرفی شهردار جدید و منع وی از فعالیت اقدام کند.

وی افزود: پس از شورای شهر طبق قانون فرمانداری موظف به اجرای حکم است، اگر این دو مرجع نسبت به تنفیض و اجرای حکم اقدام نکنند استانداری باید اقدام به اجرای حکم کند.

سودانی عنوان کرد: طبق شنیده‌ها عده‌ای جهت رایزنی با دیوان عدالت اداری به تهران رفتند اما به لحاظ قانونی بعید است که در دیوان عدالت اداری کاری از پیش برده و نظر دیوان را تغییر دهند.

وی افزود:  چرا که رأی به قطعیت رسیده و لازم الاجرا است و قانوناً شهردار منصب خود را از دست داده است و مسئولان باید نسبت به اجرای حکم اقدام کنند.

سودانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه چنانچه حکم توسط دستگاه‌های مربوط اجرا نشود قانونگذار چه کاری باید انجام دهد، گفت: دیوان عدالت اداری ناظر بر اعمال اداری است و آرایی که از سوی آن صادر می‌شود قابلیت اجرا دارند، آنچه در این حکم مهم است تمکین نه تنها دستگاه‌های متولی  بلکه تمکین خود  محکوم علیه است.
وی با بیان اینکه طبق بند یک  ماده 37 دیوان عدالت اداری محکوم علیه باید نسبت به حکم تمکین کند و اگر تمکین نکند قابل پیگرد است، عنوان کرد: دادرس و یا مجری حکم از طریق مراجع ذی صلاح قانونی نظر هیات رسیدگی به تخلفات اداری و نظر هیات رسیدگی به تخلفات اعضای علمی و دادسرا را جلب و نسبت به مجازات مستنکفین یا کسانی که از اجرای رای دیوان ممانعت کردند  را به مجازات عدم اجرای حکم محکوم می‌کند.

سودانی بیان کرد: با توجه به صدور حکم  و ثبت آن در سامانه قضایی، شهردار اهواز حق اشتغال در کارهای دولتی ندارد و هیچکدام از حقوق و مزایایی  دولتی به آن تعلق نمی‌گیرد و نباید به حساب آن واریز شود.

وی افزود: تمام امکانات دولتی از قبیل منازل سازمانی و ... که شهردار  به دلیل شغل دولتی دریافت کرده بود باید استرداد داده شود.

شهردار تقاضای دادرسی کرد

حجت الله زارع زاده رئیس کمیسون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در این رابطه با بیان اینکه حکمی که صادر شده هنوز به شهردار ابلاغ نشده است، اظهار کرد:  شکایتی که  انجام شده متوجه شهردار نیست یک دعوی حقوقی بین دو نفر ساکن ساحل غربی کیانپارس خیایان موحدین است که در رسیدگی  بدوی و تجدید نظر و  نهایی نیز بخشی از شکایت متوجه شهردار بود که رد شد.

وی افزود: در مراحلی که شهرداری اهواز باید پاسخ می‌داد اما واحد حقوقی شهرداری پاسخ داده قاضی پرونده ایراد گرفته است که باید شهردار پاسخ بدهد این در حالی است که شهردار تخلف نکرده است.

رئیس کمیسون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  با توجه به صدور رأی شورای شهر اقدامی برای معرفی سرپرست شهرداری یا اجرای حکم کرده است، گفت:  شهردار تقاصای دادرسی داده و دیوان در مرحله رسیدگی به دادرسی است، تا تعیین تکلیف نیازی به اقدام نیست.

زارع زاده با بیان اینکه رأی سه ماهه است و قابلیت دادرسی هم دارد، عنوان کرد: با توجه به تقاضای دادرسی شهردار قطعاً دیوان عدالت اداری طی یک بازه  زمانی پاسخ شهردار را خواهند داد.

حکم شهردار هنوز به شورا ابلاغ نشده است

سید علی پورموسوی کمیسون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در این رابطه گفت:  قانون وضعیت چنین احکامی را مشخص کرده است و زمانی که حکم انفصال شهردار ابلاغ و نه اعلام می‌شود اعضای شورای شهر باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه هنوز رسماً این حکم نه از سوی شهرداری و نه از سوی دیوان عدالت اداری به ما ابلاغ نشده است، افزود: پس از ابلاغ بلافاصله در کارتابل ریاست شورا  قرار گرفته و به اعضا اعلام و در این رابطه جلسه تشکیل  می‌شود.

این عضو شورای شهر بیان کرد: با توجه به عدم ابلاغ حکم به شورا فعلاً  بحثی در خصوص معرفی سرپرست جدید شهرداری نشده است.

شهریور سال گذشته رضا امینی با کسب اکثریت آرا به عنوان شهردار کلانشهر اهواز انتخاب شد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دیوان زاکانی را نمیبیند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها