معاون پدافند غیرعامل:

مهاجمان زیستی، کشاورزی 4 استان را درگیر کرده‌اند

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مهاجمان زیستی چهار استان کشور را درگیر کرده و موضوعی ملی است که باید اقدامات جدی در مورد آن صورت گیرد.

 مهاجمان زیستی، کشاورزی 4 استان را درگیر کرده‌اند

محمدعلی لطیفی روز دوشنبه در همایش تخصصی پدافند غیرعامل در نظام سلامت در شهرستان جیرفت اظهار کرد: مگس مدیترانه ای، سوسک سرخرطومی حنایی و پشه آ.د.اس برخی از مهاجمان زیستی هستند که همچون دشمن بر باغ‌ها و مزارع چهار استان کشور آسیب می رسانند.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد مرکز تحقیقات مقابله با مهاجمان زیستی و قرارگاه عملیاتی مقابله با این مهاجمان در جیرفت هستیم ادامه داد: ایجاد قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمان زیستی برای مقابله ای با فوریت است اما مرکز تحقیقات به منظور آمادگی برای آینده است و فقط مدیریت وضعیت حال حاضر نیست.

وی با اشاره به اینکه مهاجمان زیستی تهدید جدی هستند تاکید کرد: سرقت اطلاعات ژنتیکی نیز می تواند به عنوان سلاح‌ علیه افراد یا جمعیتی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: این باور در جوامع علمی ما ایجاد نشده که دشمن به صورت لحظه‌ای برای ما برنامه‌ریزی می کند و این می تواند آسیب‌زا باشد.

وی اضافه کرد: دشمنان ما سرقت اطلاعات ژنتیکی را به شیوه‌های جدید و با ظاهر بشردوستانه همچنان پیگیری می کنند و باید همیشه هوشیار و آماده باشیم

ساختار فرسوده بیمارستان های کشورخدمات رسانی را تهدید می کند

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این همایش گفت: ساختار قدیمی بیمارستان ها و مقاوم سازی نشدن آنها، خدمات رسانی در شرایط خاص را تهدید می کند.

جعفر میعادفر افزود: مشکلی که در سراسر کشور دیده می‌شود فرسودگی ناوگان آمبولانسی است که پیش‌بینی هایی در بودجه سال جدید برای خرید خودروهای جدید و بروز انجام شده است.

رییس اورژانس کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در آینده باید نگاه پدافندی در ساخت مراکز بهداشتی مدنظر قرار داشته باشد اظهار داشت: افزایش بازدارندگی، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیرت بحران از جمله موارد مهم مدنظر در پدافند غیرعامل است لذا در اوج بحران شیوع کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانست به خدمات دهی ادامه دهد که قابل تحسین است.

وی ادامه داد: ایران کشوری حادثه خیز و مورد تهدید دشمنان است و البته این تهدیدها فقط به شیوه نظامی نیست بنابراین باید خود را آماده کنیم.

این مسئول اضافه کرد: ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است که در دهه آینده به ۳۰ درصد خواهد رسید و نیروی کار کاهش خواهد یافت؛ این مساله از جمله مواردی است که در راستای پدافند غیرعامل باید در مورد آن گزارشات فصلی به سازمان پدافند غیرعامل ارائه شود.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: قرار است ساختار این کمیته به اداره کلی با عنوان واحد پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه تغییر کند.

میعادفر با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ پایگاه امدادی در کشور وجود دارد که ۵۰ پایگاه آن هوایی و دارای بالگرد است افزود: ۳۹ پایگاه زمینی امدادی فوریت های پزشکی نیز در جیرفت وجود دارد که یکی از آنها پایگاه‌ هوایی با داشتن یک فروند بالگرد است.

رییس اورژانس کشور ادامه داد: توسعه پایگاه‌های اورژانس خوب بوده اما تلاش داریم بخشی از عقب ماندگی ها را در مناطق جنوبی کرمان جبران کنیم.

وی یادآور شد: یک هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده‌ای در کشور به فاصله هر ۴۰ کیلومتر از یکدیگر حضور دارد.

گفتنیست، سومین همایش تخصصی پدافند غیرعامل در نظام سلامت در جیرفت از امروز دوشنبه شروع به کار کرده و فردا به کار خود پایان می دهد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    یادشعر رییسی افتادم که گفت: ای ....
    تجربه بخصوصی دارن جناب دکتر از تخصص ایشان بهره مند شوید؛ باتشکر از فدافند ومدافند عملی وغیر مملی

  • 🐜
    0

    بهترین راهکار حمله پهپادی است یاموشکهای نقط زن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها