نه پول داریم نه دارو/ مجلس در صدد استیضاح وزیر بهداشت است

دارو، بزرگترین چالشــی اســت که وزارت بهداشــت در دولت دوازدهم و سیزدهم با آن روبه‌رو بوده است. اما جنس چالشی که سعید نمکی، وزیر بهداشت‌دولت قبل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. با آنچه اکنون بهرام عین‌اللهی،وزیر بهداشت صدر مشکلات خود چشمانی ناامید به آن می‌نگرد فرق می‌کند.

نه پول داریم نه دارو/ مجلس در صدد استیضاح وزیر بهداشت است
 

به‌رغم پیگیری‌های مستمر با بانک مرکزی تامین ارز و تسهیلات مدنظر سازمان غذا و دارو توسط بانک‌های عامل انجام نشده و مشــکل تامین ۴۰ قلم دارویی دلیل عدم رفع مشکل نقدینگی شرکت‌هاست. این را دیروز رئیس ســازمان غذا و دارو گفته اســت. دارو، بزرگترین چالشــی اســت که وزارت بهداشــت در دولت دوازدهم و سیزدهم با آن روبه‌رو بوده است. اما جنس چالشی که سعید نمکی، وزیر بهداشت‌دولت قبل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. با آنچه اکنون بهرام عین‌اللهی،وزیر بهداشت صدر مشکلات خود چشمانی ناامید به آن می‌نگرد فرق می‌کند.

نمکــی در اوج همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، وزیر بهداشــت بود و تهیه کردن واکسن پیشگیری از کرونا یا داروهای درمان این بیماری او را در سیبل انتقادات قرار داد. در این میان، نمکی با مشکلات بزرگی ماننــد تحریم ایران سوی کشورهای تولیدکننده واکسن‌ کرونا روبه‌رو بود.بنابراین مرگ با ویروس کرونا کابوس شبانه‌ روز مردمی بود که چشم امیدشــان به واردات دارو و واکسن پیشگیری از کووید 19 از سوی وزارت بهداشت بود.

اما ماجرا در ماه‌های گذشـته فرق کرده و دیگر نامی از کرونا و مرگ‌ومیر آن تیتر اخبار خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها نیست. حالا خواسته‌های درمانی کشور به تهیه سرم و آنتی‌بیوتیک تقلیل پیدا کرده اسـت. بعضی داروها هم مثل همیشـه کمیاب هستند. اما اینکه وزارت بهداشت یک کشور نتواند داروهای بیماری ساده‌ای مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را تهیه کند؛ در واقع از کارکـرد اصلی خود خارج شــده و نمیتــوان چشــم امیــدی به مسئولان آن داشت.

در ایــن میان، داروهای ویژه آنفلوآنزای کودکان هم بر دیگر کمبودهای دارویی این وزارتخانه افزودها شده و آنتی‌بیوتیک استامینوفن‌های سوپانسیون که‌مخصوص اطفال اســت نایاب شــده است.

با این حال، هرهفته خبرهایی از واردات دارو به کشـور منتشر می‌شود و پس از آن هم معلوم نیست اگر واقع دارویی وارد شده کجا توزیع شده همچنان داروخانه‌ها از کمبود یا نایاب بودن داروها می‌گویند.

بــا این همه پیش از این مسئولان وزارت بهداشت از کمبود 200 قلم دارو در کشــور گفته بودند، اما دیروز رئیس سازمان غذا دارو مشکلات پیش روی‌شرکت‌های تولید دارو برای تهیه 40 قلم دارو خبر داده است. سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشـاره به بهبود شــرایط تامین آنتی‌بیوتیــک در داروخانه‌ها، به ایسنا گفت: درتولیدات داخلی برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مثل کوآموکســی کالو شاهد رشـد ۲۰ برابری تولید آن نسبت به ابتدای سال و سفیکســیم ۱۰ برابر و داروی آموکســی سیلین ۴ برابر شده است.«

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ محموله آنتی‌بیوتیک وارد کشــور شده است، اظهــار کرد: در چند روز آینده یک محموله دارویی جدید نیز وارد کشــور خواهد شــد. اقدامات صورت گرفته با هدف رفع کمبودهای ضروری دارو تا ثبات بازار و رفع نیاز بیماران ادامه خواهدیافت.

بنابر اعلام ســازمان غـذا و دارو، معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان تولید آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و ســرم از طریق تولیــد داخل افزایش یافته اســت، گفت: با رفع مشکلاتتولیدکنندگان آمار تولید در کشور افزایش یافت. همچنین شــرکت‌هایی که تخلفشــان اثبات شــده اســت به نهادهای بازرسی معرفی شدند و پس از این ابلاغ شــد هیچ شرکت دولتی به دلیل زیانده بودن مجاز به توقف تولید و فروش نخواهد بود.

گرچه مسئولان وزارت بهداشت در آمارهای متعدد به‌ کمبود آنتی‌بیوتیک اشاره کردند، آن هم درپاییز امسال کــه آنفلوآنزا جولان می‌داد و جان حدود 200 نفر را براســاس آمار وزارت بهداشت گرفت اما بعضی دیگر ترجیح دادند به جای پرداختن به کمبود، این دارو را از سبد درمانی حذف کنند و بگویند که آنتی‌بیوتیک‌جایی در درمان آنفلوآنزا ندارد. این گفته بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت تکرار شد. البتــه دیروز هـم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره به اینکه بیمارستان‌های استان اصفهان با کمبودتخت‌های ویژه روبه‌رو است،

از احتمــال وقوع پیک دوم آنفلوآنزا در دی و بهمن‌ماه خبــر داد و گفت: شــهروندان باید بدانند اسـتفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتون جایی در درمان بیماری آنفلوآنزا ندارند،این بیماری داروهای بسیار ساده درمان خواهد شد و آنتی‌بیوتیک برای درمان صرفا تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:موج جدید بیماری آنفلوآنزا که به تازگی ایجاد شد، نگرانی بیشتری ایجاد کرد و درگیری‌های ریوی بستری‌کودکان و ترشحات چرکـی ریــوی افزایش یافت. حالا در این میان با توجه به مشکلات عمده‌ای که وزارت بهداشت درحوزه تامین دارو با آن روبهرو است؛ این سوال‌مطرح اسـت که چــرا به‌رغم انتقاداتی که در ماه‌های گذشته نسبت به‌وزیر بهداشت درحوزه درمان شده، نمایندگان مجلــس تصمیمــی برای استیضاح هرچه سریعتر او ندارند. البته دیروز جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس با اشاره به عملکرد ضعیف چند وزیر در دولت سیزدهم به ایلنا گفت: چند نفر از وزرا هستند که به نظر می‌رسد مجلس نسبت عملکردشان نگاه مثبت ندارد احساس می‌کنم مجلس بعد از اتفاقاتی که افتاد حتما ســراغ ۲ الی ۳ وزیر خواهد رفت و اولویت در این میان، با وزیر بهداشــت خواهد بود.

منبع: روزنامه سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    امید است استیضاح بهرام عین الهی وزیر بهداشت و درمان در مجلس یازدهم به سرنوشت سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت دچار نشود!

  • ناشناس
    0

    همه دولتی ها میگن من مقصر نیستم. حسن مقصر گرانی بنزین نبود. حسنی مقصر از بین رفتن پول مردم تو بورس نبود. ابراهیم میگه تحریم نعمت و مقصر تحریم شدن من نیستم. محمود هم میگفت امریکا بداند که نمیداند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها