خبر فوری گزارش می دهد؛

بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ به کمک نوسازی مدارس می‌آید؟ /نوشدارویی که دیرهنگام به دست معلمان و دانش آموزان رسید

بودجه سال 98 وزارت آموزش و پرورش درحالی جهش مناسبی نسبت به سالهای قبلتر داشته است که این وزارتخانه همچنان درگیر حواشی جان باختن چند دانش آموز در آتش سوزی یک مدرسه است.

بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ به کمک نوسازی مدارس می‌آید؟ /نوشدارویی که دیرهنگام به دست معلمان و دانش آموزان رسید

گروه جامعه خبر فوری - رییس جمهور لایحه بودجه سال ۹۸ را در هفته ای که گذشت به مجلس شورای اسلامی برد. لایحه‌ای که از زمان تقدیم آن تاکنون حرف و حدیث کم نداشته است. نکته قابل تامل اما در بودجه امسال اختصاص قسمت اعظمی از بخش مالی بودجه به وزارت آموزش و پرورش است، وزارتخانه‌ای که این روزها با حواشی زیادی روبروست و مسئولانش مسبب ایجاد تمامی این حواشی‌ را کم و کاست بودجه این وزارتخانه می‌دانند. به همین بهانه در گزارش زیر به جزییات این بودجه پرداخته شده است.

سال ۹۵ سال صعود بودجه آموزشی

سال ۹۵ اولین سالی بود که مسئولین عنوان کردند روند افزایش بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش صعودی شده است. سال ۹۵ مبلغ ۲۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. مبلغی که نسبت به سال قبلش حدود ۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود. این روند صعودی ادامه پیدا کرد و سال ۹۶ نیز بودجه این وزارتخانه ۳۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان تعیین شد. اما در سال ۹۷ نیز این روند افزایش بودجه حفظ شد و مقدار بودجه به ۳۵ هزار میلیارد رسید.

بودجه ۹۸ چه مبالغی را شامل می‌شود؟

بودجه‌ای که دولت برای وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ پیشنهاد داده است رقمی معادل ۴۵ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

بودجه دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش رقمی معادل 6 میلیارد و 310 میلیون و 900 هزار تومان و بودجه آموزش‌ و پرورش استان‌ها رقمی معادل 42 هزار و 499 میلیارد و 89 میلیون و 800 هزار تومان است.

اعتبار کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی رقمی معادل 349 میلیارد و 315 میلیون و 500 هزار تومان، اعتبار طرح جامع حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی مناطق محروم 530 میلیارد تومان، اعتبار برون‌سپاری و توسعه مشارکت در آموزش‌های کاردانش رقمی معادل 81 میلیارد و 158میلیون و 500 هزار تومان و اعتبار فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی رقمی معادل 222 میلیارد و 550 میلیون تومان است.

همچنین در لایحه بودجه برای کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان 63 میلیارد تومان، برای فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان 384 میلیارد و 190 میلیون تومان، برای توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان 73 میلیارد و 775 میلیون تومان، برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی 293 میلیارد و 600 میلیون تومان، برای اداره مدارس خارج از کشور، 207 میلیارد و 556 میلیون و 700 هزار تومان و برای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار 363 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در لایحه پیشنهادی بودجه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 141 میلیارد و 51 میلیون تومان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 10 میلیارد و 326 میلیون و 200 هزار تومان، سازمان مدارس غیردولتی و مرکز توسعه مشارکت‌های مردمی 96 میلیارد و 508 میلیون و 500 هزار تومان، کمک به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی 30 میلیارد تومان، دانشگاه شهید رجایی 86 میلیارد و 730 میلیون تومان و دانشگاه فرهنگیان 619 میلیارد و 367 میلیون و 100 هزار تومان اختصاص یافته است.

اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یک هزار و 973 میلیارد و 946 میلیون و 800 هزار تومان، سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی 151 میلیارد و 879 میلیون و 300 هزار تومان، سازمان نهضت سوادآموزی 377 میلیارد و 400 میلیون و 600 هزار تومان است.

بودجه نوسازی کفاف می‌دهد؟

بعد از اتفاق تلخی که هفته گذشته برای مدرسه‌ای در زاهدان رخ داد و تعدادی از دانش آموزان بخاطر آتش گرفتن مدرسه با بخاری نفتی در آتش سوختند و جان باختند، بار دیگر اذهان عمومی به سمت بودجه نوسازی مدارس معطوف شد. بودجه‌ای که مسئولان آموزشی معتقدند کفاف تجهیز و نوساز کردن مدارس را نمی‌دهد.

چندی پیش داود محمدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری اعلام کرده بود مدارس کلانشهرها بیش از سایر شهرها احتیاج به نوسازی دارند و میزان تحریب در آن‌ها زیاد است.

وی همچنین اعلام کرده بود که برای بازسازی مدارس باید پول از صندوق ذخیره ارزی دریافت شود که باتوجه این صندوق اکنون خالیست خیرین باید دست به کار شوند.

سلمان خدادادی هم چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری تاکید کرد٬ مجلس شورای اسلامی بودجه قانونی را برای بازسازی مدارس در نظر گرفته است اما متاسفانه اعتباری از سوی دولت برای عملیاتی شدن این مصوبه وجود ندارد.

امسال اما در ردیف بودجه سال ۹۸ حدود ۶۶ هزار میلیارد برای نوسازی مدارس بودجه تعیین شده است، رقمی نسبتا کلان که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

نوش دارو بعد از اعتراضات؟

رقم بودجه آموزش و پرورش امسال افزایش پیدا کرده است، شاید بعد از اعترضات معلمان و بعد از اینکه مدرسه‌ای بار دیگر حادثه دید. نوش دارویی بعد از مرگ ۴ دانش آموز. اکنون باید دید مجلس تا چه میزان با این افزایش بودجه موافق است و البته مسئولان اجرایی تا چه حد موافق استفاده از این پول در عرصه آموزشی هستند.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها