توصیه نماینده مجلس به موسسات آموزش علمی کاربردی/خصوصی شوید تا منحل نشوید

نماینده مجلس با اشاره به تصمیم وزارت علوم در خصوص جلوگیری از پذیرش دانشجو در دانشگاه های علمی کاربردی دولتی گفت: این ها می بایست تلاش کنند تا قبل انحلال خصوصی شده باشند.

توصیه نماینده مجلس به موسسات آموزش علمی کاربردی/خصوصی شوید تا منحل نشوید

به گزارش خبر فوری ، پذیرش دانشجو در مراکز علمی-کاربردی دولتی متوقف شد. این خبر چند روزی است که مطرح شده و حواشی را در پی داشته است. رئیس جمهور حسن روحانی مصوبه شورای اداری مورخ 17 بهمن را به پیشنهاد مشترک مصوب شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان اداری و استخدامی کشور در ایام دهه فجر ابلاغ کرد.

ابلاغ این مصوبه حکایت از ممنوعیت پذیرش دانشجو توسط موسسات پژوهشی و مراکز مجری آموزش ‌های علمی‌ کاربردی وابسته به دستگاه ‌های اجرایی در کلیه مقاطع تحصیلی دارد.

مصوبه ‌ای که تاکید کرده بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ابلاغ آن مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این ‌گونه موسسات نیستند.

براساس این مصوبه شورای اداری موسسات موجود همگی باید منحل و دستگاه اجرایی ذی ‌ربط مکلف است اقدامات اجرایی انحلال را، حداکثر طی مدت یکسال به انجام برساند.

اما غیر از انحلال یکی از بندهای این مصوبه باعث ایجاد یک بی ‌نظمی در مجموعه آموزش عالی و اعتراضات گسترده شده است، شورای عالی اداری مصوب کرده است: از تاریخ ابلاغ این مصوبه مراکز مجری آموزش ‌های علمی کاربردی دولتی دستگاه ‌های اجرایی، مجاز به پذیرش دانشجوی جدید در هیچ ‌یک از رشته ‌های آموزش عالی مقطع‌ دار منجر به مدرک تحصیلی از جمله دوره ‌های پودمانی نیستند و سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه جامع علمی کاربردی مجاز به اختصاص سهمیه و پذیرش دانشجو برای این مراکز نیست.

محمد قمی نماینده منتخب مردم پاکدشت در مجلس دهم در خصوص علت و تبعات مصوبه شورای عالی اداری و ابلاغ رئیس جمهور به خبرنگار خبر فوری گفت: هدف از ایجاد این موسسات علمی تربیت تکنسین و افراد کار آزموده و فنی برای بازار کار بوده است درحالی که این موضوع عملا اتفاق نیافتاده و کسب آموزش فنی در این موسسات دچار مشکل شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات زیادی که در این موسسات بوجود آمده است ادامه داد: یکی از عمده مشکلات عدم نظارت بر این موسسات است و این علت پایین آمدن کیفیت آموزش در این دانشگاه ها شده است.

محمد قمی تاکید کرد: این تصمیم وزارت علوم از خیلی وقت پیش مطرح بوده است و این دانشگاه ها می بایست تلاش کنند تا قبل انحلال خصوصی شده باشند تا به مشکلاتی بر نخوردند.

این درحالی است که دانشگاه جامع علمی ‌کاربردی برای کاهش بار روانی تعطیلی همزمان بیش از 500 مرکز دانشگاهی، در گام اول در پذیرش بهمن ‌ماه 1396، تنها 300 مرکز را حذف کرده تا بیش از 200 مرکز باقیمانده را در مهر ‌ماه 1397 حذف کند.

قطعاً راهکار ساماندهی موسسات علمی-کاربردی دولتی با حذف مراکز دولتی علمی کاربردی و منع پذیرش دانشجو در آنها نیست و این نیاز به بررسی بیشتر و تعامل عمیق تر در این زمینه را می طلبد.

خبرنگار خبر فوری درحال پیگیری این موضوع از مسئولین مربوطه در وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی است که طی سلسله مطالبی این موضوع را منتشر می نماید.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها